CarNext er LeasePlans bruktbilforhandler ut mot forbruker. Bruktbilforhandleren, som kun selger nyere brukte biler inntil fem år, hadde sitt første hele driftsår i fjor, etter etableringen i dagens selskapsform på Hvam sent i 2019.

Av en omsetning på 100 millioner kroner i 2020, viser regnskapet at 86,5 millioner kroner stammer fra salgsinntekter.

Driftskostnadene i fjor endte på 97,9 millioner, hvorav 57,8 millioner kommer fra varekostnad, som i CarNext sitt tilfelle er kjøp av biler fra eier LeasePlan.  

Dermed endte resultat før skatt på beskjedne 1,9 millioner kroner.  

- Gikk glipp av potensielt høyere salg
Daglig leder Trond Nordal karakteriserer fjoråret som spesielt. Det nye gigant-anlegget på Hvam åpnet 18. mars, seks dager etter at statsminister Erna Solberg kunngjorde at Norge skulle stenge ned som følge av pandemien. 

- Jeg må vel innrømme at vi en tid så veldig mørkt på det, men etter en drøy måned så pekte jo pilene oppover, sier Trond Nordal til BilNytt.no.

Han peker på resten av bransjen som også opplevde tidenes bruktbilsommer, men legger samtidig ikke skjul på at fjoråret kunne blitt enda bedre for CarNext:

- Vi var nok ikke godt nok forberedt på det høye volumet i ny butikk, og fikk problemer med å fylle butikken med nok biler utover høsten, sier Nordal.

- Vi gikk dermed glipp av et potensielt høyere salg, fortsetter han.

Les også: Her er Norges største merkeforhandlere: Bruktbilsalget steg 10 %

CarNext-anlegget på Hvam i Lillestrøm kommune er på 10.000 kvadratmeter. Tilbake i oktober 2018 åpnet LeasePlan et midlertidig bruktbil-utsalg i Hennes & Mauritz' gamle lagerlokaler på Berger i påvente av det nye anlegget.

Kommenterer ikke volum
For to år siden ble rundt 20 % av bilene som kom tilbake fra leasing solgt til privatkunder gjennom CarNext-konseptet, mens resten gikk på auksjon til oppkjøpere og forhandlere. 

Sommeren 2019 anslo Nordal overfor BilNytt.no at LeasePlan ville få tilbake rundt 8.000 biler i 2020, og at ambisjonen var å selge flere tusen biler hvert år. 

Nordal ønsker ikke på nåværende tidspunkt å gå ut med hvor mange biler CarNext solgte i fjor. Han kan heller ikke kommentere 2021-volumet.

- Fokus i år er først og fremst å øke volumene, og da kommer også marginene, sier han. 

God start på 2021 
Til tross for perioder med nedstenging også i 2021, er han optimist: 

- Det har vært en god start på året, med unntak av perioden i vinter da vi måtte stenge butikken som følge av korona-restriksjonene. 

- Hvilke forventninger har dere for resten av høsten?  

- Det virker som om etterspørselen vil holde seg bra i lang tid fremover. Fremdeles er det stor etterspørsel etter diesel- og bensinbiler, sier Nordal. 

For to år siden gjorde Nordal det klart at små bensin- og dieselbiler ikke var så lett å selge. 

Les også: - Dieselbilene går rett ut igjen

- Samme tendens i hele Europa
Chipsmangelen har fått store konsekvenser for hele bilbransjen med begrensning i produksjonen av nye biler.

Det har også fått ringvirkninger ut til forbrukerne gjennom sene leveranser og høyere priser, og BilNytt.no spurte på kommentarplass om chipsmangel og pandemi er oppskrift på en ny gullalder for bilbransjen.

Nordal tror den gode inntjeningen på brukte biler kommer til å vedvare en stund til:

- Leasingselskapene og bilbransjen får færre biler inn for salg enn planlagt i 2021, og dette har vært med å øke bruktbilprisene. Man ser samme tendens over hele Europa. 

Etter to år med å lede oppbyggingen av CarNext, skal Nordal nå ta på seg nye oppgaver: - Jeg går tilbake til LeasePlan som Asset risk manager. 

Hvem som blir hans etterfølger i CarNext er foreløpig ikke offentlig.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Stian Blindheim Karoline Sandvik Hernar |
Martin Huseby Jensen Knut Moberg | Jon Winding-Sørensen Petter Knutsen Bjørkelo 

Annonse: