Det er nå ca. 7.100 elektriske biler til salgs brukt på Finn.no. Da har vi bare tatt med biler som står i Norge.

Totalt er det ca. 69.500 brukte biler annonsert på Finn.no. De elektriske bilene utgjør dermed over 10 prosent.

Det er flest elbiler av disse merkene: 

  • Nissan: 1.745
  • Volkswagen: 1.339
  • BMW: 911
  • Tesla: 905
  • Kia: 350
  • Hyundai: 349
  • Fiat: 315

3.163 er til salgs fra bruktbilforhandlere, 2.132 fra merkeforhandlere og 1.828 fra privatpersoner. 

Tallene har holdt seg rimelig stabile de siste to ukene, med ett unntak. Det er nå rundt 150 flere brukte Tesla til salgs enn i slutten av mai.

«Ingen» vil ha elbiler med kort rekkevidde
Elbiler med rekkevidde på under 130 kilometer er tungsolgte.

Bruktbilforhandlere BilNytt.no har vært i kontakt med bekrefter at det nesten ikke er mulig å finne kjøpere til slike elbiler.

Daglig leder Espen Regevik hos Mandal Bil AS, en ren bruktbilforhandler, sier at de nesten hver uke kontaktes av merkeforhandlere med tilbud om å kjøpe brukte elbiler med kort rekkevidde.

- Tilbudene går på alt fra USA-importerte Fiat 500e til første generasjon Nissan Leaf og andre biler med kort rekkevidde. Det kan virke som at mange forhandlere har for stort lager av slike biler, sier Regevik til BilNytt.no.

- Mange har satt seg på gjerdet
SPZ Bil AS på Askøy utenfor Bergen er en av Vestlandets største brukbilforretninger. Forhandleren bekrefter den samme utviklingen.

SPZ Bil importerer store volum elbiler fra Europa og sier at det i dag nesten bare er etterspørsel etter elbiler med rekkevidde på over 300 km.

Daglig leder Ola Espeset snakker om en endring som er i ferd med å skje når det gjelder brukte elbiler.

- Mange har satt seg på gjerdet og vil vente med å skifte eller kjøpe til de kan få en bil som har en kjørelengde på 300 kilometer eller mer, sier han. 

- Vi ser tendens der biler med kortere rekkevidde hoper seg opp. Det har kanskje kommet for mange slike bruktimporterte biler til Norge, sier Ola Espeseth i SPZ Bil.

- Vi har også satset mye på nyere modeller av Hyundai og Kia der nybilforhandlere hadde leveringsvansker. Da var bruktprisene ofte høyere enn nybilprisene. Men straks merkeforhandlerne kunne levere, var det slutt.

- I bruktimport gjelder det å snu seg på femøringen – for endringen skjer så fort, sier Espseth.

Spår verdifall som andre biler
Trond Nordal, som leder LeasePlans bruktbilsatsing CarNext, er også blant dem som har registrert at markedet for brukte elbiler har endret seg.

- Frem til i fjor høst har det vært lange ventelister på elektriske biler på grunn av mer etterspørsel enn produsentene kunne levere.

- En tommelfingerregel sier at en bil taper seg 20 % i verdi første år, så 10 % deretter. En periode tapte ikke elbilene seg i verdi første år, påpeker Nordal.

- Vi ser allerede at det har endret seg og vi mener at markedet må forvente at elektriske biler får et verdifall som de mest populære bilene med fossilt drivstoff har hatt historisk.

- Bruktbil er bruktbil, avslutter Trond Nordal overfor BilNytt.no.

Trond Nordal leder CarNext som er LeasePlans bruktbilsatsing mot privatmarkedet.

 Følg BilNytt.no på Facebook