Selv om mindre enn to av hver 100. nye biler som selges i verden er batteri-elektrisk, har dette segmentet sett en økning på 92 % i første halvår, sammenliknet med samme periode i fjor.

Det totalvolumet JATO har registrert ligger på 765.000 enheter. Inkludert markedene som ikke telles med her var tallet på 780.000 biler. Det vil si en markedsandel på 1,7 %.

JATO bruker to innslag som forklaring på den solide økningen.

Kina
Det første er at salget i Kina ble løftet merkbart da de begynte å innføre 150 kW-ladere. 

430.700 slike biler ble solgt der i første halvår – langt over halvparten av det samlede volumet i verden.

Det betyr en økning på 111 % og kommer samtidig som bilsalget generelt sank med 12 %.

Regjeringens politikk har mye å si her. I Kina har de nemlig svært kompliserte flåteutslipp-mål, som gir NEVs (New Energy Vehicles – inkluderer også hybrider og plugin-hybrider) merkbare insentiver ved nybilkjøp.

Den umiddelbare effekten av denne politikken ser man på andelen batterielektriske biler. I første halvår 2018 sto disse for 1,9 % av alle nyregistreringene. I år er andelene oppe på 4 % etter første halvår.

Det som er interessant, skriver JATO, er at det er bare de lokale produsentene som har hatt glede av dette. Markedsandelen for importerte batterielektriske er minimal.

Ifølge JATOs statistikker skiller det norske elbilmarkedet seg tydelig fra andre europeiske markeder.

Tesla
Den andre forklaringen er Tesla Model 3. I Europa solgte den 37.500 eksemplarer. 

På bestselgerlisten står den nå over Renault Zoe. I Norge var den nummer én i første halvår og i Nederland endte den på tredjeplass.

Ifølge JATOs data ble det solgt 16.300 slike i Kina også, noe som gjorde Kina til modellens nest største marked, og volumet gjorde at den nå er blant Kinas ti mest solgte batterielektriske.

Les også: Norges Tesla-bidrag øker

173.200 elbiler i Europa
Forbrukere i Europa har også vist en økende interesse for slike biler. 173.200 batterielektriske i første halvår er 84 % høyere enn volumet i første halvår 2018. 

Dette skyldes ikke bare at dieselen jages vekk, men også at det er kommet flere billigere elbil-modeller.

Nå var ikke Tesla Model 3 alene om å drive utviklingen. Selv om vi ser bort fra denne amerikaneren ville allikevel salget i Europa ha økt med 45 % i perioden.

Nye modeller på løpende bånd
Både Renault Zoe, BMW i3 og VW e-Golf viste betraktelig vekst. Men også SUV-er som Hyundai Kona, Kia Niro, Audi e-tron og Jaguar I-Pace bidro.

Den dynamikken vi ser nå venter man vil fortsette, eller sågar akselerere i andre halvår.

Volkswagen gjør klar sin ID3. EQC fra Mercedes-Benz vil snart være klar. Peugeot har snart en batterielektrisk 208/2008 og fra Kina kommer nye modeller på løpende bånd.

På tross av negativ salgsutvikling på mange markeder regner JATO med at den gode stemningen vil fortsette. Det vil være naturlig i et marked i utvikling der de prosentvise økningene – måned for måned – ser ekstremt imponerende ut.

Men dersom veksten ikke tar til for alvor, vil batterielektriske biler fortsatt være en bitte liten deltaker i denne industrien slår JATO fast.

JATOs oversikt over de ti mest solgte batterielektriske bilmodellene første halvår 2019.

 Følg BilNytt.no på Facebook