Det har vært flere kinesiske elbiler på tomten til RSA i Drammen det siste året.

Nå sto det en ny til lading der. Sterkt anonymisert, merker og logoer var tildekket.

Egentlig virket det svært sannsynlig at også denne er fra et av selskapene i SAIC-konsernet som RSA-sjef Frank Dunvold har tett kontakt med etter at han begynte å importere Maxus.

Les også: Disse skal forhandle Maxus - RSA i innspurt med nytt elbilmerke

Les også: Hemmelig kinesisk elbil i Norge

Høy Kina-aktivitet
Verken Dunvold eller Espen Kristoffersen, som er hovedansvarlig for nye produkter hos RSA, ønsker å kommentere akkurat denne bilen.

Men ingen av dem legget skjul på at aktiviteten mot Kina er høy – det er bare en ukes tid siden de kom hjem fra en tredagers tur dit.

Les også: - MGs elbil fra SAIC skal selges online i Norge

Ved hjelp av våre lesere kan det imidlertid slås fast at denne bilen ikke er et SAIC-produkt, men at den kan identifiseres som en Chery.

Modellen heter Arrizo 5e og er kanskje ikke den bilen man ville trodd var mest interessant for RSA.

En liten produsent
For det første er Chery en forholdsvis liten produsent, med liten eksponering mot utlandet (joint venture med Tata, det vil si Jaguar Land Rover).

For det andre er bilen, i motsetning til andre kinesiske elbiler i dag, en ren utgave av Cherys opprinnelige fossilutgave, der man har kastet ut drivlinjen og lagt inn batterier og elmotorer.

For det tredje er dette en fabrikk og en modell med minimalt nærvær på hjemmemarkedet.

For ti år siden hadde den statseide Chery 6-7 % markedsandel i Kina. I fjor var den nede på 1,9 % med til sammen 443.702 biler. Arrizo 5e som kom på markedet i august 2017 har så langt solgt bare så vidt over 6.000 biler totalt. I juli i år står de oppført med 148 biler på statistikken, av Cherys totalt 32.600.

En oppgitt rekkevidde på litt over 410 kilometer er i overkant av det som later til å være kinesisk standard i denne bilklassen.

At Frank Dunvold forteller alle sine forhandlere at «vi har noe spennende på gang» er ikke akkurat nytt, men for tiden presiserer han  at nå dreier det seg om en elektrisk personbil.

- Vi kan ha avtaler på plass i løpet av kort tid og regner med å starte salget av nye elektriske personbiler i løpet av høsten, sa Dunvold til BilNytt.no i begynnelsen av august. Nå er han mer ordknapp.

Dunvold kan vanskelig benekte at bilen sto på RSAs anlegg i Drammen, men hans eneste kommentar er:

- Vi har mange prosjekter og snakker med flere.

Les også: - La de små forhandlerne komme til meg!

Les også: Mystisk BYD på Norges-visitt

 Følg BilNytt.no på Facebook