Oppdatert: Her er satsene fra statsbudsjettet 2020:

På basis av bildata fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har BilNytt.no sett på forskjellen mellom CO2-grunnlaget som har vært benyttet i 2019, og den avgiften som ville vært gjeldende dersom man hadde beregnet avgiftene etter rene WLTP-verdier i 2019.

Eksempelvis ville avgiften for en Skoda Kodiaq 2,0 TDI 150hk Style 4x4 med automatgir gå opp med 105.256 kroner dersom WLTP lå til grunn for beregningen, fremfor NEDC2 som ligger til grunn i år.

Se flere eksempler i tabellen lenger ned.

Har utarbeidet data for WLTP-kalibrering
Det er slike store utslag bransjen unngikk i 2019, og håper å unngå også for 2020, der WLTP-verdier vil ligge til grunn for CO2-avgiften.

Bilimportørene har gjort et omfattende arbeid for å finne nye innslagspunkter og satser for å kalibrere CO2-avgiften slik at den blir provenynøytral basert på det faktiske bilsalget.

Direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening sier at han ikke har noen grunn til å tro at deres data ikke er brukt i utarbeidelsen av det kommende statsbudsjettet. 

Noen eksempler på hvordan avgiftene ville sett ut dersom WLTP uten kalibrering lå til grunn for CO2-avgiftsberegningen med dagens satser:

I kjøretøydataene fra OFV er det flere bilmerker og modeller som mangler WLTP-data. Derfor er flere populære merker og modeller ikke med blant eksemplene.

BAKGRUNN:
I fjor valgte regjeringen å utsette overgangen til avgiftsberegning basert på CO2-utslipp målt etter WLTP til 2020-budsjettet.

WLTP er den nye målemetoden for CO2-utslipp som alle nye biler må gjennom for å typegodkjennes for det europeiske markedet. Hensikten er å få mer realistiske utslippstester av bilene.

WLTP gir generelt et høyere utslipp enn den gamle NEDC-målemetoden og ville derfor medført vesentlig høyere CO2-avgifter.

Det ble imidlertid jobbet knallhardt i kulissene for at avgiftene ikke skulle skyte i været. 

Tunge aktører som BIL, NBF, NAF og andre har arbeidet for at man skulle bruke en kalibrert versjon av NEDC-dataene som basis for 2019-avgiftene.

Uten dette arbeidet hadde bransjen og forbrukerne kunnet oppleve et svært merkbart avgiftshopp:

Ifølge NAF ville WLTP-beregnede avgifter kostet forbrukerne 7 milliarder kroner ekstra.

Les også: Slik skal bilbransjen berges fra WLTP-sjokket

 Følg BilNytt.no på Facebook