Ifølge Brønnøysundregistrene begjærte Bergheim Auto Salg Oslo AS seg selv konkurs i dag. 

Første skiftesamling holdes 21. februar 2020 i Oslo byfogdembete. Frist for å melde krav i boet er 9. mars 2020.

BilNytt.no meldte tidligere i dag at forhandleren har stengt dørene og ryddet ut av lokalene på Ensjø i Oslo, samt at selskapet gikk på en økonomisk smell etter å ha tatt inn et parti med elbilen Chevrolet Bolt.

Selskapet har panteheftelser på 64 millioner kroner. 36 millioner av dette er til Bergheim Eiendom, resten er til Santander og Gjensidige. 

Pantheftelser på Bergheim Auto Salg Oslo AS:
(Kilde: Forvalt.no)

Store tap
Bergheim har tapt stort på Chevrolet Bolt – Opel Ampera-e i amerikanske klær – etter å ha importert omkring 100 Bolt til Norge.

Til å begynne med solgte Bergheim bilene for 440.000 kroner. Men så kollapset markedet og bilene ble til slutt markedsført for 299.900 kroner, og solgt enda rimeligere – inkludert 8-års garanti på batteripakken.

BilNytt.no har tidligere skrevet at Bergheim Auto Salg måtte redusere Bolt-prisene så mye at det førte til et tap på 3,5 millioner kroner på en uke. Nå ser det ut til at tapene ble enda høyere.

- På slutten solgte vi bilene med et tap på 80.000 kroner per bil, sa Bergheim.

BilNytt.no er kjent med at det også er andre potensielle store tap på Bolt-virksomheten, blant annet knyttet til garantiansvaret. Bytte av en defekt batteripakke på en Chevrolet Bolt skal visstnok koste over 200.000 kroner.

RSA-sjef Frank Dunvold bekrefter overfor BilNytt.no at RSA har tatt over Bergheims restverdiportefølje og garantiansvar for Isuzu, Jeep og Fiat.

BilNytt.no er kjent med Bergheims lager av amerikanske biler er solgt til blant annet selskapet Bil Invest Oslo AS.

Når det gjelder restverdier på Bolt sier Bergheim at det gjelder bare et veldig lite antall biler.

- Ingen fremtid
BilNytt.no hadde kontakt Gunulf Bergheim i helgen:

- Jeg kan ikke fortsette å tape penger, sa han til BilNytt.no.

Han svarte ikke direkte på BilNytt.no sitt spørsmål om han unngår en konkurs, og omtalt det selv som en avvikling. 

- Nå blir det å ta vare på eiendomsmassen og investeringer, sa Bergheim til BilNytt.no i helgen.

Han føler ikke at det er vemodig at denne delen av eventyret hans er slutt.

- Livet med bil har vært spennende. Men nå ser jeg rett og slett ingen fremtid for de bilene jeg kan, og som vi har drevet med.

- Det er heller ingen i familien som er interessert i å overta. Og jeg begynner jo selv å bli en godt voksen mann, sier Gunulf Bergheim.

Ikke første konkurs
Gunulf Bergheim overtok som daglig leder i fjor høst etter at tidligere daglig leder Roger Øverbye ikke lenger ønsket å lede selskapet, og gikk tilbake i sin tidligere stilling som salgssjef.

I løpet av de siste ti årene har Bergheims forhandlere i Fredrikstad, Bærum og Bergen blitt avviklet eller solgt. Bergheims forhandlere i Drammen og Sarpsborg endte i konkurser.

Gunulf Bergheim – bakgrunn:

Gunulf Bergheim har gjort det stort på bil. Han var salgssjåfør for Drammens Is og drev med bruktbiler ved siden av. 

«Ved siden av» ble snart en egen butikk – i mai i år ville han kunne feire 50 årsjubileum som bilforhandler og – etter hvert – bilimportør.

Han har tidligere figurert på Kapitals liste over Norges rikeste med over 400 millioner i formue. 

I 2004 var Bergheim den bilimportøren i Norge som hadde best resultat, men har også opplevd flere nedturer.

Det er amerikanske GM-produkter som Bergheim har konsentrert seg om hele veien, men Alfa Romeo, Fiat, Chrysler, Isuzu, Opel, Saab og Citroën har også vært innom, sammen med Daewoo som han også var importør av en stund.

En tid var han så stor på amerikanske biler at han hadde sin egen importavdeling i Bremerhaven.

Men alle de mytiske historiene som går om ham i bransjen skyldes minst like mye hans privatliv som hans virksomhet som bilbransjemann.

Gunulf Bergheim på BilNytt.no:

05.12.19: Tapte 3,5 millioner på elbiler

22.08.19: Elbilmarkedet snudd: Store rabatter for å få solgt bilene

18.06.19: Selger elbiler med tap

28.01.15: Bergheim avvikler i Drammen

02.01.14 :Bergheim i Sarpsborg konkurs

15.06.11: Bergheim blir Citroën-forhandler i Drammen

25.06.10: Automobil kjøper Bergheim i Bergen

22.12.09: Motor Gruppen kjøper Bergheim Fredrikstad

09.12.09Gunulf Bergheim vil trekke seg ut av bil

12.02.09: Fiat i Norge - en broket historie

16.01.09: Vanskeligheter i Auto Huset

18.08.08: Kraftig ekspansjon for Motor Gruppen

04.04.08Automobil-oppkjøp i Follo

03.04.08: - Norges største bilanlegg skrinlagt

05.07.06: Bergheim satser på GMC

15.06.06: Iglebæk i rørt vann

11.04.06: Iglebæk solgt til Auto Huset

13.12.05: Saab-Huset overtar Hyundai i Bærum

10.11.05: - Dette må vi stanse

26.10.05: Aeroauto til skifteretten

21.09.05: Birger N. Haug, Bergheim og Åkra Bil kjøper Aeroauto

04.10.04: Vil satse tungt på Cadillac

01.04.04: Bergheim får Cadillac, Chevrolet og Corvette

31.10.03Omsatte for 47 milliarder - bare smuler igjen

30.10.03: US-kongen tilbake på tronen

 Følg BilNytt.no på Facebook