I januar søkte NBF etter et «initiativrikt kommunikasjonsmenneske» til en nyopprettet stilling for å snakke opp bilen:
«Vil du være med å prate bilen opp i norsk samfunnsdebatt? Bidra til å få frem at bilen er en klimaløsning og en forutsetning for at samfunnet går rundt?», sto det i stillingsannonsen fra Norges Bilbransjeforbund.
Et av kriteriene var at personen skulle være samfunnsinteressert og komfortabel med å stå i den offentlige debatten.
Les også: NBF defineres på nytt i 2020
Variert bakgrunn
Nå er Christian Lagaard (40) ansatt i stillingen som kommunikasjonsrådgiver i NBF.
Lagaard har, i tillegg til å ha jobbet de siste to årene hos Autovia, en variert kommunikasjonsbakgrunn fra TV 2, TVNorge og fra slottets kommunikasjonsavdeling.
- Hvilken motivasjon har du for å ta denne jobben?
- Jeg er lei av å se på at «alle» går til angrep på bilen, og at det ikke er noen som tar bilen i forsvar. Uten bilen stopper Norge. Det er noe jeg føler er underkommunisert, og som jeg vil gjøre noe med, sier Lagaard til BilNytt.no.
- Bilen er en del av løsningen på både klimakrisen og transportbehovet for både private og næringsliv, fortsetter han.
Les også: NBF-endringene utsettes
Skal styrke bilens omdømme
- Vi må vise hvor viktig bilen er for samfunnet, sa Per Helge Gumpen til BilNytt.no da han tiltrådte som styreleder i NBF i april.
Les også: Per Helge Gumpen: - Å favne hele bransjen er viktigst
- Styret i NBF har ønsket å styrke satsningen på å styrke bilens omdømme. Ansettelsen av Christian Lagaard er en direkte konsekvens av ønsket, sier NBF-sjef Stig Morten Nilsen og fortsetter:
- Christian er dedikert bilmann med bransjeerfaring og har i tillegg lang medie- og kommunikasjonserfaring. Erfaringsmangfoldet er unikt. Å bygge bilens omdømme er fortsatt ekstremt viktig, selv i disse krevende tidende. Vi er sikre på at Christian er perfekt for denne rollen.
Vil sende politikere på Norges-ferie
Lagaard er ikke redd for å begynne i jobben midt under korona-krisen.
- Svært få står opp for bilen i dag til tross for at bransjen jobber beinhardt både med nye drivlinjer og utslipp på forbrenningsmotoren. Samtidig er det tøft i bransjen nå, men vi må bruke muligheten til å løfte bilen frem, sier han.
- Krisen vi nå er inne hvor vi skal unngå offentlig transport mest mulig er en fin påminnelse om hvor viktig bilen er for at samfunnet skal gå rundt og for at hverdagen til norske familier skal gå opp, sier Lagaard.
- Hvorfor er du rette person til å snakke bilen opp i samfunnet?
- Jeg har bred kommunikasjonsbakgrunn, og jobber i dag i Autovia. I tillegg har jeg bil som hobby, og det er så viktig for meg at jeg ønsker å bruke arbeidstiden min på det, sier han til BilNytt.no.
- Jeg gleder meg til å bidra til å løfte bilen frem som en fortsatt del av transportløsningen i Norge i mange år fremover. Det finnes en verden utenfor Ring 3 i Oslo. Den burde kanskje flere av politikerne våre også oppleve i sommer, sier han.
- Jeg gleder meg til å bli kjent med organisasjonen og medlemmene, og skal gjøre så godt jeg kan for NBFs medlemmer, avslutter Lagaard.
Christian Lagaard begynner i stillingen NBF 1. juni.
- Det blir trist å miste Christian, samtidig er vi stolte av at NBF fant en som har gått i læra hos oss, sier Autovia-sjef Svend Dahle (til høyre), som roser Lagaard for at at han får kunden til å bruke 800.000 på en Alfa Romeo fremfor å gjøre mer tradisjonelle valg som BMW og Volvo.
Les også: Autovia flytter

Følg BilNytt.no på LinkedIn