Denne saken oppdateres.

Birger N. Haug AS, der alle forhandlerne er samlet i én juridisk enhet, har nå fått kontantstøtte for mars.

Kontantstøtten er på 1.892.234 kroner.

Tidligere har Frydenbø Bilsenter AS vært det selskapet i bilbransjen som har fått mest kontantstøtte med 1,3 millioner kroner.

Disse bilbransjebedriftene har fått kontantstøtte for mars det siste døgnet:

- Simulerer normalmåned
Omsetningen i Birger N. Haug har gått ned fra 211,4 millioner i mars 2019 til 183 millioner i mars i år. Det tilsvarer en nedgang på drøyt 13 %.

Selskapet har derimot nedgang i omsetning fra januar og februar til mars, som også er et parameter i modellen som avgjør om man kvalifiserer til kontantstøtte.

- Vi hadde en god start på året og modellen simulerer hva vi skulle solgt i mars i en normalmåned, sier Lars Borger Hansen til BilNytt.no.

Han sier at støtten er viktig for selskapet:

- Vi har permittert i forskjellig grad ved våre avdelinger avhengig av etterspørsel og behov. Vi dro ikke så hardt i brekket da krisen oppsto og vi ønsket å opprettholde drift i størst mulig grad.

- Vi ser på dette som en støtte for å ha opprettholdt bemanningen, sier Borger Hansen.

- Fra 4. mai har verkstedene våre hatt vanlige åpningstider og er tilbake i normal drift, sier Borger Hansen. 

- Benytter kreftene på det vi kan gjøre noe med
Han forteller at nedgangen for april ikke er stor nok til å søke om kontantstøtte for april:

- For april har vi nedgang på 25,7 % i forhold til kontantstøtte-modellen, og kvalifiserer ikke da til kravet for kontantstøtte for april som er på 30 %.

- Hva tenker du om at dere her kan bli straffet for å ha en juridisk enhet, fremfor å kunne få støtte pr forhandler der dere eventuelt har større nedgang?

- Vi har ikke brukt tid og krefter på å simulere pr enhet ettersom modellen ikke er sånn. Vi benytter kreftene på å se på det vi kan gjøre noe med, sier Lars Borger Hansen til BilNytt.no. 

Borger Hansen forteller at bruktbilsalget har gått den siste tiden, selv om de dyrere modellene er litt tyngre å selge om dagen.

- Nybil er mest krevende. Vi har fortsatt biler på lager. Nissan planlegger å kjøre i gang produksjonen i England i løpet av juni, mens på Hyundai har vi god tilgang, avslutter Birger N. Haug-sjefen..

Så langt har 428 bilbransjebedrifter fått over 28,7 millioner kroner (pr. 13. mai 2020):

  • Merkeforhandlere / bilimportører: 14,2 millioner (90 selskaper)
     
  • Bruktbilforhandlere: 3,9 millioner (101 bedrifter)
     
  • Verksteder / andre bilbransjebedrifter: 10,7 millioner 
    (237 bedrifter)


Merkeforhandlere og importører pr 13. mai:

(nye forhandlere i oversikten er merket med rødt punkt)

Bruktbilforhandlere pr 13. mai:
(nye forhandlere i oversikten er merket med rødt punkt)

Verksteder/andre bilbransjebedrifter pr 13. mai:
(nye selskaper i oversikten er merket med rødt punkt)  

Les mer om kontantstøtten til bilbransjen:

 Følg BilNytt.no på LinkedIn