Konsernsjefen advarte i sitt innlegg om at tilgangen på noen av landets mest populære modeller som bruktbil kan by på store utfordringer.

Likevel preget optimisme innlegget til Arvid Sulland på NBFs årskonferanse i dag.

- Vi har ikke ønsket å delta i risikogaloppen med for høye restverdier på privatleasing, sier Arvid Sulland.

- Lar oss lede til å drive dårlig business
Kun 2.400 av de 9.000 bruktbilene Sulland skal selge i 2019, er gjenkjøpsbiler, og det inkluderer bilene som kommer tilbake fra Sullands eget leasingselskap Auto Plan.

Sulland mener at elbilene som har vært solgt nå er solgt altfor dyre som nye.

- Ladbare hybrider som er solgt i store volum er enda verre enn elbiler. Restverdiene her er altfor høye. Dessuten er bilene spekket likt og kommer inn på samme tid, sier han.

- Hvor lenge må man drive i bransjen for å lære? Alt er styrt av bonuser. Vi er kaniner og eter gulrøtter. Vi lar oss styre. Lar oss lede til å drive dårlig business. Null eller lav rente og høye rabatter. Det blir høy risiko. Nå må vi dra i håndbrekket, sier Arvid Sulland.

Diesel på bygda
- Jeg ser ikke bare mørke skyer for brukte biler i horisonten. Vi må heller la utfordringer bli til muligheter, sier han.

Sulland sier han er veldig glad for at han driver bilforhandlere i det han kaller for «diesel-land langs E6».

- Jeg tror vi kommer til å oppleve mangel på brukte bensin- og dieselbiler. Det vil fortsatt være de mest vanlige bilene på norske veier i mange år fremover.

Ifølge Arvid Sulland planlegger Sulland å kjøpe 500-600 bruktbiler eksternt i år. Han mener at det er bedre enn å ta imot ladbare gjenkjøpsbiler som er verdt 40.000 mindre enn restverdien. 

- Vi som driver på bygda, vi har store jorder, så vi kan ta over de bilene Møller Bil har for mange av når de får tilbake sin gjenkjøpsportefølje, avslutter Sulland.

Les også: Bilforhandlere venter økt inntjening på bruktbil

 Følg BilNytt.no på Facebook