Pr. 31. august 2019 er Møller Mobilitys Groups resultat før skatt på 906 millioner kroner. Hele 2018 landet på 880 millioner. 

Etter 1. tertial skrev BilNytt.no at Møller økte overskuddet med 80 % og at resultatgraden passerte 4 %. 

Nå er resultatgraden økt til 4,4 %.

Tall pr 31. august (2. tertial):

  • Omsetning: 20,546 milliarder (18,186 milliarder samme periode i fjor)
  • Resultat: 906 millioner (731 millioner)
  • Resultatgrad: 4,4 % (4,0 %)

De ulike forretningsområdene:

  • Bilimport (Harald A. Møller og Moller Baltic Import) oppnådde et resultat på 714 millioner kroner, sammenlignet med 473 millioner kroner året før.
  • Bilforhandlerne (Møller Bil med datterselskaper i Norge, Sverige og Baltikum) tjente 293 millioner kroner i tertialet, mot 267 millioner kroner i fjor.
     
  • Bilfinansering (Volkswagen Møller Bilfinans) oppnådde et resultat før skatt på 81 millioner kroner før skatt (av Møllers 49 % andel av virksomheten), mot 76 millioner kroner i fjor.

Tall for de ulike forretningsområdene:

Flere biler
Modellene som har ledet an er Audi e-tron og Volkswagen e-Golf i tillegg til nyttekjøretøy, uten at det spesifiseres noe om antall.

Les også: Nye VW Golf - dømt til å mislykkes i Norge

I tertialrapporten kommer det frem at det totalt er registrert 31.658 biler for konsernets merker i Norge, som er 156 flere enn i 2018.

Les også: Møller med elbilrush inn i presset marked

Totalt er det ifølge rapporten registrert 99.460 personbiler i Norge frem til utgangen av 2. tertial.

Bruktbilfokus
I tertialrapporten kommer det frem at resultatforbedringen sammenlignet mot 2018 hovedsakelig stammer fra bilimport, men at også bilforhandlere og bilfinansiering øker sammenlignet med fjoråret.

Det vises til at det settes inn tiltak for å holde lageret av bruktbiler lavt:

- Lageret av brukte biler er fortsatt lavt som følge av målbevisste tiltak for økt omløpshastighet, men nybillageret er 646 millioner kroner høyere enn i fjor. Det er primært lager av nyttekjøretøy og el-biler som har økt for å sikre leveransedyktighet gjennom høsten.

Les også: Møller-topp: - Vi tror vi har mer å gå på

Les også: Slik har Møller Bil doblet omløpshastigheten

Venter god innspurt på 2019
Møller Mobility Group retter blikket fremover i rapporten, og konstaterer at også avslutningen på året bør bli bra.

- Møller Mobility Group ser forholdsvis positivt på den videre utviklingen i 2019, og forventer gode salgstall. Samtidig øker konkurransen i segmentet for kompakte el-biler, noe som påvirker prisbildet både for nye og brukte biler, og det råder fortsatt noe usikkerhet rundt viktige rammebetingelser som ligger utenfor virksomhetens påvirkning, heter det i rapporten.

- Vridningen i salg fra fossile til ladbare biler ventes å fortsette med full kraft i Norge, og Møller Mobility Group står fast ved anslaget om at halvparten av nybilmarkedet vil bli elektrisk i 2019, heter det videre.

Hellman første tertial
13. mai ble det kjent at Petter Hellman (43) var ansatt som ny konsernsjef i Møller Mobility Group. Hellman kom fra stillingen som administrerende direktør for Møller Bil AS. Han tiltrådte umiddelbart.

Les også vårt store Hellman-portrett:  - Vi skal bli best. Det finnes et enormt potensial

For en måned siden ble kjent at Sverre Helno etterfølger Hellman som sjef for forhandlervirksomheten.

Les også: Møller-familien topper listen over bilbransjens rikeste

 Følg BilNytt.no på Facebook