RSA satser stort på sitt fjerde bilmerke, Chery fra Kina. I ettermiddag legges den første informasjonen ut på nettsiden Chery.no

300 biler på vei
Den første bilbåten med elektriske Chery Arrizo 5e har forlatt Kina med kurs for Drammen. I oktober kommer de første 300 elbilene. Neste år er det budsjettert med minst 1.000 biler.

Norge blir det første landet som kun skal selge elektriske Chery.

- Nå kan vi endelig spise kirsebær med de store, sier administrende direktør Frank Dunvold i RSA til BilNytt.no.

Han bekrefter at avtalen med Chery er undertegnet og at RSA har store planer for sitt fjerde bilmerke.

- Bilen er 4,57 meter lang og elmotoren er på 122 hestekrefter. Batteriene kan lades til 80 prosent på en halv time, sier Espen Kristoffersen.

- Dette er et produkt vi har stor tro på. Det vil på mange måter sette en ny standard for familie-elbiler med 460 liter bagasjeplass, men bilen kan ikke leveres med tilhengerfeste, sier Kristoffersen.

Les også: Kinesisk elbil hos RSA

Bilen er allerede vist frem for flere RSA-forhandlere.

Alle som vil selge må søke
Det skal etableres et riksdekkende forhandlernett for Chery. RSAs 11 egne forhandlere er klare, men RSA søker flere forhandlere landet rundt.

- Alle må søke, sier Kristoffersen.

- Det gjelder også de som i dag er forhandlere for Suzuki, Isuzu og Maxus. Etter rykter og spekulasjoner om våre planer har vi mottatt uvanlig mange henvendelser.

Les også: Disse skal forhandle Maxus - RSA i innspurt med nytt elbilmerke

- Det er fra forhandlere som i dag representerer alle merker bortsett har Audi og Volkswagen. Jeg regner med at vi har forhandlernett på plass i løpet av noen uker. Det er deilig å kunne velge «på øverste hylle», sier Frank Dunvold i kjent stil. 

RSA opplyser at det blir etablert norsk delelager for bilene med en dekningsgrad på 98 prosent. Deler er bestilt og er på vei fra Kina til Norge. Det er foreløpig ikke planlagt noe europeisk delelager.

- Med fire egne merker – vil dere kutte Fiat, Alfa Romeo og Jeep hos deres egne RSA Bil-forhandlere?

- Foreløpig har vi ingen planer om det, svarer Dunvold.

Les også: RSA: - La de små forhandlerne komme til meg!

Bilene vil bli solgt med samme garantvilkår som øvrige elbiler RSA importerer, som er 8 år og 160.000 km for batteriet.

Tre modeller er klare
Chery har lettet på sløret overfor RSA når det gjelder elbilmodeller som vil bli lansert.

I 2020 kommer det to nye modeller. Den første blir SUVen Tiggo4 som har en lengde på 4,35 meter og samme motor som i Arrizo 5e.

Mot slutten av 2020 lanseres den første elektriske bilen med firehjulsdrift. Den bærer foreløpig navnet Exeed og har en lengde på 4,64 meter.

Det er en SUV med plass til fem personer. Den kommer trolig også i en versjon som 7-seter.

- Vi har bevisst satset på veletablerte produsenter i Kina, sier Dunvold og forklarer:

- I Kina er det utrolig mange som planlegger å produsere biler. Men det er få som har en organisasjon og ikke minst eksporterfaringer. Totalt produksjonsvolum for Chery i 2018 var 753.000, og dette plasserte Chery som tredje største kinesiske bilmerke. I fjor eksporterte Chery over 127.000 biler og er dermed største eksportmerke fra Kina.

- De produserte totalt sett 90.500 elektriske biler i 2018. De er seriøse og ingen døgnflue. Vi kunne ikke funnet en bedre leverandør. Og det er typisk at Chery har vurdert det norske markedet gjennom flere år og har brukt veldig lang tid på å bestemme seg. Chery var også representert på Frankfurt-utstillingen i 2017.

- De viser stor seriøsitet på viktige ting som typegodkjenning, internasjonale sertifikater og dokumentasjon, avslutter den ferske Chery-importøren til BilNytt.no.

Les også: - MGs elbil fra SAIC skal selges online i Norge

RSA har fotografert den faceliftede utgaven av Chery Arrizo 5e på Fornebu, og den samme bilen ble vist frem på RSAs forhandlermøte i Tromsø.

Chery er et statlig eid kinesisk bilmerke som har vært på markedet siden 1999. Den første modellen var bygget på Seat Toledo.

Produsenten har seks fabrikker i Kina og 10 fabrikker i andre land.

Chery har et personbilprogram og alle modeller skal elektrifiseres.

Chery eksporterer i dag biler til land i Afrika, Asia samt til Albania, Azerbasjan, Hviterussland, Italia og Ukrania. Fabrikken har designavdeling og teknisk senter i Tyskland.

Les BilNorge.nos artikkel om Chery fra 2017-utstillingen i Frankfurt.

Rabatt på konferansepåmelding
BilNytt.no sine lesere har muligheten til å sikre seg 1.000 kroner i rabatt ved påmelding til Fremtidens Bilbransje 2019 
torsdag 5. september.

Bruk rabattkode «Bilforlaget1000» når du melder deg på her: Fremtidens Bilbransje 2019. Velg «Ordinærpris» og skriv inn rabattkoden.

 Følg BilNytt.no på Facebook