I statsbudsjettet får ladbare hybrider en kraftig avgiftsøkning som følge av nytt rekkeviddekrav på 100 kilometer. Også Arbeiderpartiet har uttalt at de ønsker dette rekkeviddekravet.

Søk i BilNytt.no sin avgiftskalkulator: 

I fomiddag la den avtroppende Solberg-regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjett for 2022

Blant forslagene er å øke det elektriske rekkeviddekravet for ladbare hybrider til 100 kilometer for å oppnå maksimalt avgiftsfradrag.

Avgiftsendringene gir etter BilNytt.no sine beregninger store utslag for flere modeller:

Alle biler med CO2-utslipp på over 87 gram blir kraftig straffet i dagens forslag til statsbudsjett. Det er et fåtall biler som er "fredet".

Dette er avgiftsøkningene for noen de mest solgte ladbare hybridbilene:

  • Volvo XC90 *  + 83.675 kroner
  • Ford Explorer  + 81.037 kroner
  • Volvo XC60 * + 78.992 kroner
  • BMW X3  + 74.720 kroner
  • Volvo V90 *  + 72.407 kroner
  • Mitsubishi Eclipse Cross  + 65.455 kroner
  • BMW X5  + 59.890 kroner
  • BMW 3-serie X-Drive  + 44.541 kroner
  • BMW X1  + 42.774 kroner
  • Toyota RAV4  + 40.591  kroner
  • Ford Kuga  + 20.530 kroner
  • Peugeot 3008  + 47.817 kroner

* Volvo har fått økt rekkevidde for sine ladbare hybrider i senere tid. Dette vil gi dem mindre avgiftsøkning enn det som kommer frem i denne oversikten.

Søk i BilNytt.no sin avgiftskalkulator:

BilNytt.no tar forbehold om eventuelle endringer i tekniske data for noen modeller.

Øker med 40.000 kroner
Det er så langt i år registrert i alt 28.660 nye ladbare hybridbiler i Norge, fordelt på hele 82 forskjellige modeller, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Av disse utgjør de 20 mest solgte modellene over 75 % av registreringene.

Kun syv av modellene har 75 kilometer eller mer i oppgitt rekkevidde (WLTP), åtte biler har elektrisk rekkevidde mellom 50 og 74 kilometer, mens fem modeller har under 50 kilometer elektrisk rekkevidde.

Toyota RAV4 er i dag Norges nest mest solgte bilmodell, etter Tesla Model 3.

Nå får ladbar Toyota RAV4 en avgiftsøkning på over 40.000 kroner.

Den ladbare varianten av Toyota RAV4 har en oppgitt elektrisk rekkevidde på opptil 75 kilometer.

Den ordinære hybriden-varianten av RAV4 vil øke med over 13.000 kroner i avgift.

Les også: - Regjeringen tar i prinsippet livet av ladbare hybrider

Bilavgiftsspiralen er på vei opp igjen
Regjeringen anslår økningen for kommende budsjettår til cirka 1,7 milliarder kroner.

Dette betyr at provenyet fra bilavgiftene vil øke for første gang på mange år, forutsatt at elbil-salget forblir på samme nivå som i år. 

- Endringene styrker insentivene til valg av null- og lavutslippsbiler og bidrar til økt proveny, skriver Regjeringen.

For personbiler beregnes engangsavgiften på grunnlag av kjøretøyenes egenvekt, CO2-utslipp og NOX-utslipp.

For 2022 foreslår dagens regjering å øke de to laveste positive satsene i CO2-komponenten med 35 % utover prisjustering.

Ladbare hybrider mister i praksis avgiftsfordelen i dagens statsbudsjett, da ingen biler på det norske markedet har 100 kilometer elektrisk rekkevidde.

Disse 100 modellene får størst avgiftsøkning:
Klikk for å komme til avgiftskalkulatoren

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Martin Huseby Jensen Jon Winding-Sørensen Petter Knutsen Bjørkelo 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn