Enova varslet denne uken en ny ordning som skal gi en effektiv utrulling av nullutslippsløsninger i næringstransporten. 

Et av de første satsingsområdene blir å få næringslivet over på elektriske varebiler.

Enova vil sette av nærmere 500 millioner kroner til dette formålet både i 2019 og 2020.

Den nye støtteordningen for innkjøp av batterielektriske varebiler skal være enkel:

- Vi tar sikte på å tilby en veldig enkel og ubyråkratisk løsning hvor bedriften i prinsippet kan søke om og få innvilget støtten mens de er hos forhandleren.

Det sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad (bildet) i Enova.

Ingenting kjent før i august
Kommunikasjonssjef Eiliv Flakne i Enova sier til BilNytt.no at det ennå ikke er klart hvordan innretningen blir.

- Vi har ikke landet på noen struktur ennå, men det skal bli funksjonelt. Vi jobber med dette nå og vil rulle det ut i august.

Noen ytterligere informasjon om støtteordningen kan ikke ventes før rett før den settes i verk, opplyser Flakne.

Dermed blir importørene enn så lenge satt på pinebenken i forhold til hvor stor støtten blir.

- Importørene må være våkne når vi åpner tilskuddsordningen, er rådet fra Flakne.

Han sier at de kjenner transportsektoren godt fra før og at det har vært dialog med enkelte aktører innen nyttekjøretøy-sektoren.

Les også: Flere elektriske varebiler til Norge

Stor oversikt: Rush av elektriske varebiler (YrkesBil.no)

Gihle: - Det må skikkelig lut til
Informasjonssjef Stian Gihle hos Bertel O. Steen, som har elektriske Peugeot Partner og Citröen Berlingo i stallen, sier at det må skikkelig lut til.

- For to år siden forsøkte vi med en støtte på 50.000 kroner for kunder som byttet sin gamle dieselvarebil i en elektrisk varebil, sier Gihle til BilNytt.no.

- Da var det en periode forhøyet vrakpant. I tillegg bidro vi med 34.000 kroner. Det var ikke nok i det hele tatt for å få kundene til å bytte.

Han tror kjørerestriksjoner vil ha mer å si enn et rent tilskudd til kjøp av elvarebilene.

Les også: Høy vrakpant ved kjøp av el-varebil

Les også: PSA gir 34.000 kroner i ekstra vrakpant

- Elektrisk Berlingo og Partner har gått ut av produksjon, men vi har rundt 350 leveringsklare biler som skal rekke ut året og vel så det, sier Gihle til BilNytt.no.

Nissan har bestselgeren
Nissan har den suverene bestselgeren blant de elektriske varebilene. NV200 står så langt i år for over 60 % av markedet.

Nissan-importøren ønsker tiltaket fra Enova velkommen:

- Dette tror vi vil gjøre det enklere for flere næringsdrivende å også velge elektrisk når de skal kjøpe ny varebil, sier kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen i Nissan til BilNytt.no.

- Leveringssituasjonen vår er veldig god. Vi har nå tre måneder leveringstid, og har god tilgang på biler også dersom etterspørselen skulle øke, sier han.

Dunvold: - Salget vil ta av
RSA-sjef Frank Dunvold er veldig positiv til nyhetene om støtteordning for elektriske varebiler. RSA har nylig startet salget av det kinesiske merket Maxus i Norge.

Les også: RSA blir importør av kinesisk elbil

- Dette er fantastisk bra og vil føre til at salget tar av skikkelig. Med Maxus har vi den rimeligste elektriske varebilen med best rekkevidde, sier Dunvold til BilNytt.no.

Han opplyser at Posten har kjøpt mange biler.

- Vi har foreslått en støtte på 60.000 kroner per bil, det samme som i Sverige, sier Dunvold.

- Vi har 100 biler på lager for umiddelbar levering, sier RSA-sjef Frank Dunvold (i midten). Her med forretningsutvikler Espen Kristoffersen og teknisk sjef Pål Henriksen.

- Vi har god tilgang på biler. På biler fra Kina har vi tre måneders leveringstid.

Dunvold har ikke fått signaler om hvor stor støtten kan bli.

Les også: - La de små forhandlerne komme til meg

Renault: - Regnestykket blir enda bedre
Også Renault-sjef Nils-Henrik Holmen ønsker alle incentiver som kan bidra til et hurtigere grønt skifte, også hva gjelder næringskunder, velkommen.

- For de varebilkundene hvor elbil er et realistisk alternativ når det gjelder bruksmønster, så er det allerede et økonomisk godt regnestykke når man ser på totale eierkostnader, sier Holmen til BilNytt.no.

- Med et slikt incentiv vil dette regnestykket bare bli enda bedre, så vi tror nå enda flere næringskunder vil ta steget over på elektrisk varebil, sier han.

- Vi har biler klar for umiddelbar levering, og har god tilgang på mer produksjon om det skulle være behov, sier Nils-Henrik Holmen (til venstre). Her med PR- og markedsdirektør for Renault Roger Andersen.

- Oss bekjent er det ikke enda kommunisert hva støtten kan beløpe seg til pr bil, men det er rimelig å anta at det vil avhenge av blant annet rekkevidde og nyttelast, sier Holmen.

"Russiske prosenter"
Ifølge OFV er salget av elektriske varebiler opp med 76,4 % så langt i år (per 23. juni) i forhold til samme periode i fjor.

Men vi snakker fortsatt ikke om flere enn 1.074 biler totalt sett.

Til sammenligning er det registrert 32.767 elektriske personbiler.

Disse elektriske varebilene er registrert:

  1. Nissan NV200: 666 (62,0 % markedsandel)
  2. Renault Kangoo: 157 (14,6 %)
  3. Peugeot Partner: 120 (11,2 %)
  4. Citroën Berlingo: 45 (4,2 %)
  5. Volkswagen Crafter: 42 (3,9 %)
  6. Maxus EV80: 33 (3,1 %)
  7. MAN TGE: 9 (0,8 %)
  8. Goupil G4: 2 (0,2 %)

Les mer om Nullutslippsfondet på Enovas hjemmesider

 Følg BilNytt.no på Facebook