BilNytt.no-kommentar
Atle Falch Tuverud

I går meldte BilNytt.no at Møller Bil kjøper Autozentrums Porsche-forhandlere i Oslo, Gardermoen og Asker & Bærum.

Dermed får Møller Bil omkring 35 % av det norske Porsche-volumet.

Møller Mobility Group har hatt som en vedtatt strategi å holde seg «innenfor» Volkswagen-familien så lenge de er importør.

Dermed har vekstmulighetene i Norge vært begrenset:

Forhandlerkjeden Møller Bil har nådd sin øvre grense i Harald A. Møllers nettverk.

Balanse i forhandlerleddet er viktig for produsenten:

Etter at Erik Arnesen Bryn ble kjøpt opp måtte Møller Bil Molde og Ålesund selges for å møte kravene til produsenten.

Ser man bort fra Cupra/Seat, har vekstmulighetene i Norge vært Porsche.

Det har imidlertid tatt tid. 

Det er fire år siden Møller Bil ble Porsche-forhandler i Sverige, etter at merket hadde stått på ønskelisten i Norge.

«Er det aktuelt å se på oppkjøp av Porsche-aktivitet i Norge?», spurte BilNytt.no Møllers konsernsjef tilbake i desember 2020.

«Vi er åpne for muligheten, og er kommet inn på et spennende merke i Sverige»svarte Petter Hellman.

Først da Hans Henrik Riddervold og Harald S. Astrup mistet importen og nærmet seg kirkespiret i volum, kom de skikkelig på gli for å kunne vurdere et salg til Møller for over to år siden.

Men da kom ikke partene til enighet.

Det tok flere år før Hans Henrik Riddervold og Petter Hellman signerte en endelig avtale.

Men det er kanskje ikke så rart at forhandlingene mellom Autozentrum og Møller-konsernet strandet på nyåret i 2022.

At det ble vanskelig å komme til enighet henger nok sammen med at Porsche på den tiden fremdeles var midt inne i en vanvittig Taycan-fest.

Og Taycan-festen varte omtrent til nyttårsaften 2022, dagen før produsenten overtok importen.

Gjennom hele 2023 var det unntakstilstand motsatt vei.

Det var bekmørkt.

Fjoråret ble en voldsom bakrus for Porsche-forhandlerne – garantert med store minustall. 

Det var foretatt store investeringer i bygg, mennesker og systemer for å håndtere den voldsomme volumveksten – før det ble helt stille.

Omsetning var ikke i nærheten av å bære kostnadene. Det har vært permitteringer, nedbemanning og store spareprogram.

Autozentrum har måttet bære tapene og bli ekstra møre, før Møller nå slo til.

Inn i 2024 ser Porsche-verden mer kalibrert ut for Porsche-nettverket i Norge, etter noen surrealistiske år i begge retninger. 

Porsche-forhandlerne har igjen begynt å selge nye biler.

Den nye volummodellen Macan gir ordre, dog på en mye mer edruelig måte enn Taycan-festen.

Vi snakker nok ikke lenger om 2.000 nye elektriske Porsche i året, men likevel et betydelig volum sammenlignet med kriseåret 2023.

Dessuten er utbudet og prisbildet på brukte Taycan mer normalisert, og tildels er kostnader og bemaninng korrigert, i den grad det lar seg gjøre. 

I det det lysner for Porsche i Norge klarte Møller Mobility Groups CFO Mehrdad Amini tydeligvis å regne hjem et Porsche-kjøp.

At Møller ender opp med akkurat de tre forhandlerne de har kjøpt er ikke unaturlig:

Porsche Center Oslo og Porsche Center Asker & Bærum er indrefileten i Autozentrum Holdings nettverk. Her er kritisk masse på nybil god nok for å få til god lønnsomhet også i tøffere år.

I tillegg er Porsches servicemarked svært godt, ikke minst på grunn av bruktimport av entusiastbiler. Etter etableringen av anlegget på Gardermoen er kapasitetsutfordringene historie.

Porsche Center Porsgrunn eies 49 % av Gisle Valens Autostrada.

Det har nok ikke vært aktuelt for Møller Bil å gå i kompaniskap med Autostrada eller andre minoritetsaksjonærer hos de øvrige forhandlerne. 

Det er muligens bare Bergen, og under tvil Trondheim som er store nok til at Møller vil satse.

Hva som skjer videre med Autozentrums forhandlere i Bergen, Ålesund, Trondheim og Porsgrunn gjenstår å se.

Autozentrums Inge Zeiner sier klart og tydelig til oss at det ikke pågår noen prosess om å selge de øvrige Porsche-forhandlerne nå.

Det kan nok ganske fort bli aktuelt på et senere tidspunkt. Da er fortsatt kandidatene Møller, Hedin og Bilia.

Bilia er allerede etablert med aktivitet i tre av de fire distriktene. Hedin har allerede en en tredel av Porsche-volumet i Norge – i Stavanger, Kristiansand og Son.

Møller-konsernets tre nye Porsche-forhandlere ligger i nabobygg til både Møller Bil på Ryen (bildet), i Asker & Bærum og på Gardermoen.

I Sverige forholder Møller Bil seg til den produsenteide Porsche-importøren, ved siden av Hedin og Bilia.

Bare et år etter at Møller Bil for første gang ble Porsche-forhandler i Sverige, utvidet importøren og den norske forhandlerkjeden samarbeidet.

I tillegg er Møller Bil i Sverige forhandler for den produsenteide importøren av Volkswagen, Audi og Skoda.

Det er opplagt at det samme bildet vi ser i Sverige kan bli en fremtidig løsning i Norge.

Harald A. Møller benytter imidlertid hele sin «elektrifiseringssjarm» til å overbevise produsenten om at de er den riktig partneren som privat importør av Volkswagen, Audi, Skoda og Cupra i Norge.

Volkswagen-sjef Thomas Schäfer og Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby feiret Harald A. Møllers 75-årsjubileum som norsk Volkswagen-importør på Munch-museet i fjor høst.

En langt mer oppsiktsvekkende løsning kan også dukke opp:

Andre snakker seriøst om at Harald A. Møller kan være i posisjon til å overta hele Porsche-importen i Norge.

Enn så lenge eier Autozentrum Holding fortsatt 25 % av Porsche-importøren i en form for «earn out»-avtale med produsenten.

Produsentens inntreden i Norge kan – uansett hva som sies om organisasjonens innsats – ikke bli karakterisert som en suksess:

Markedet i Norge er lite. Porsche-volumet er ikke slik det var i 2021 og 2022.

Er det bedre at lokale kremmere overtar, kremmere som allerede har logistikken, apparatet og nettverket?

Kan like gjerne Harald A. Møller få overta Porsche-importen i Norge?

Forhåpentlig med større kraft enn da de var Porsche-importør i 1956-1974...

Det norske Porsche-nettverket har stått til lading en god stund nå. Nye Macan kommer til høsten og brorparten skal utleveres av Møller Bil-eide forhandlere.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn