I helgen skrev vi om RSA, som har en elektrisk bil med 410 km rekkevidde fra kinesiske Chery i Norge.

Men Suzuki- og Isuzu-importøren er ikke alene om å vende blikket østover.

Også Nils Petter Gills selskap Autoindustri AS er blant bilimportørene som har kinesiske bilmerker og -modeller på Norges-besøk.

Man kan vanskelig kalle enda en kinesisk bil hos Autoindustri for et friskt pust. Dette er en historie som går langt tilbake.

Det var i forbindelse med Geneveutstillingen i 2008 at styreleder Stephen Kunz og direktør Kåre Foss bekreftet for BilNytt.no at de første kinesiskproduserte BYD-bilene skulle være i Norge i 2009.

Erfarne Kina-farere
Administrerende direktør i Autoindustri, Jan Kåre Holmedal, gjentar det Kåre Foss sa for 11 år siden: 

- Vi leter etter nye forretningsmuligheter og holder oss godt oppdatert på det som skjer innen kinesisk bilindustri, sier Holmedal til BilNytt.no.

- Vi har jobbet med Kina i flere år. Det er spesielt det siste halve året aktiviteten har tatt seg opp, sier han.

- Flere merker og modeller er på vei til Norge, opplyser han.

Les også: - Kina-biler i Norge neste år (04.03.2008)

- Det blir antagelig flere merker, røper Jan Kåre Holmedal overfor BilNytt.no. Denne elektriske crossoveren en av de mest aktuelle modellene som er til vurdering.

Fra før av har et annet selskap i Gill-sfæren, Norwegian Mobility Group, agenturet på Geely-merket LEVC, som er mest kjent for produksjonen av elektriske London-taxier.

Noen av disse bilene går allerede på norske skilter.

Les også: Blir importør av London-taxi

Flere merker kan bli tatt inn
Det er utelukkende personbiler Autoindustri ser på, og da spesifikt elektriske biler.

- De kinesiske bilprodusentene vil inn i Europa. Norge er et veldig interessant marked for disse, også volummessig. Det tar tid å velge riktig partner, sier Holmedal.

Han sier at de kinesiske elbilprodusentene er leveringsdyktige og at de har god tilgang på batterikapasitet.

Hvordan bilene skal distribueres er ikke klart. Holmedal sier at man vil se på distribusjonen i sammenheng med hvilke merker som blir valgt.

Hektisk aktivitet
Holmedal vil ikke tidfeste når de kinesiske bilene vil bli importert til Norge, men vi får forståelse av at avtaler ikke er veldig langt unna.

Allerede om noen uker tar Holmedal med seg noen av sine kolleger til Kina for nye møter med bilprodusenter.

Henri Li (fra venstre), BYDs nummer to, i samtale med Kåre Foss og Stephen Kunz fra Autoindustri under bilutstillingen i Geneve helt tilbake i 2008.

Les også: Autoindustri har avtale med kinesiske BYD (10.03.2008)

 

Ved hovedkontoret på Skytta står en av de mest aktuelle kinesiske elbilmodellene, en kompakt crossover. 

Logoer og modellbetegnelser er tildekket.

Sett gjennom vinduet virker interiøret moderne, med skinnseter med kontrastsømmer og et dashbord tilsynelatende på høyde med det vi har sett fra andre produsenter.

 Følg BilNytt.no på Facebook