Det er nok mer dramatisk for Hondas fremtid i Norge enn for Mobile AS at forhandlergrupperingen nå sier opp som forhandler for bilmerket.

I mai meldte BilNytt.no om ni forhandlere som slutter med Honda. Mobile hadde da Honda-salg fra 11 anlegg, og kuttet ut på fire steder: Moss, Fredrikstad, Larvik og Kongsberg.

Nå blir de resterende syv Honda-forhandlerne i Mobile trukket ut av merkets salgsnett.

Det skjer bare noen uker etter at Skotvedt kastet kortene som Honda-forhandler.

- Vi forutsetter at ettermarkeds-kontraktene for Honda videreføres, sier Paal Jahrmann (bildet) til BilNytt.no.

Han er daglig leder i forhandler-konsernet.

Jahrmann forteller at mellom 40 og 45 % av det samlede Honda-salget i Norge har gått gjennom Mobile de siste årene, og at de på det meste solgte 1.800 Honda på et år.

Mangler forutsigbarhet
Jahrmann er forsiktig med å forklare årsaken til bruddet, men presiserer at for en forhandler som dem, med et langsiktig perspektiv, er forutsigbarhet en helt nødvendig forutsetning for samarbeid.

- Det er forresten ikke bare forutsigbarheten som mangler. Konstruktivt samarbeid og – ikke minst – gjensidig empati er fremdeles viktig i forretningsforhold, mener Jahrmann.

- Og den opplever vi ikke i tilstrekkelig grad nå, sier han.

- Hvis vi ser oss tilbake startet nok usikkerheten for temmelig nøyaktig tre år siden da de norske forhandlerne ble presentert for en kortsiktig sparestrategi.

- Etter det har vi hatt problemer med å se en god, bærekraftig plan for den fremtidige importør- og distributørfunksjonen, sier Mobile-sjefen.

- Både inntjening og nødvendige investeringer, lider under slike forhold, fortsetter Jahrmann.

BilNytt.no har ikke fått noen kommentarer fra Ole Grangaard, Mobile-eier og styreleder, som har hatt direkte forbindelse med Honda i mer enn 25 år.

Det er flere av forhandlerne som er en del av Mobile i dag som har solgt Honda nesten siden starten – fra før Honda Civic kom i 1974. 

Må endre organisasjonen
Det ligger i kortene at det vil skje endringer i Mobiles forhandlernettverk med Honda ute av porteføljen. 

Paal Jahrmann sier til BilNytt.no at det jobbes med disse planene, og at de vil ha det nye organisasjonskartet klart om kort tid.

- Jeg kan ikke gå ut med disse planene nå, sier han.

- Først må vi få de siste detaljene på plass. Våre andre importør-forbindelser må holdes orientert, og ikke minst må vi orientere de ansatte. Men håpet er selvfølgelig at dette vil berøre færrest mulig arbeidsplasser hos oss.

- At vi ønsker å beholde ettermarkedet betyr jo også mye for bemanningen, understreker Jahrmann overfor BilNytt.no.

Han ser ikke bort fra at en endelig avklaring med hensyn til den nye organisasjonen vil være på plass i løpet av et par dager.

Disse forhandlerne slutter eller har sluttet med Honda:

  • Skotvedt Asker og Bærum (avvikler)
  • Skotvedt Drammen (avvikler/selger bygget)
  • Mobile Arendal (har i tillegg Hyundai)
  • Mobile Asker (har i tillegg Citroën)
  • Mobile Ensjø (har i tillegg Hyundai)
  • Mobile Follo (har i tillegg Hyundai og Citroën)
  • Mobile Jarlsberg (har i tillegg Nissan og Citroën)
  • Mobile Sarpsborg (har i tillegg Opel)
  • Mobile Skien (har i tillegg Nissan, Hyundai, Citroën og Opel)
  • Mobile Sørlandsparken (har i tillegg Citroën)
  • Mobile Moss (har i tillegg Opel, Citroën, Mitsubishi)
  • Mobile Fredrikstad (har i tillegg Citroën)
  • Mobile Larvik (har i tillegg Nissan, Citroën, Skoda)
  • Mobile Autosilver, Kongsberg (har i tillegg Citroën, Mitsubishi)
  • Sulland Lillehammer (har Mazda og Opel i samme anlegg
  • Bilhuset Harstad (har i tillegg Isuzu, Ford, Opel, Suzuki)
  • Berge Motor, Kristiansund (har nylig fått inn Suzuki)
  • Voss Bilsenter (har i tillegg Citroën)
  • Autohuset-Mo i Rana (Konkurs)

Forhandlerne vil fortsette som servicepunkt.

Disse forhandlerne vil etter det BilNytt.no kjenner til fortsette med Honda: 

  • Harestua Auto (Suzuki og Isuzu)
  • Essen Bil, Spydeberg (Suzuki, Fiat Professional)
  • Hønefoss Bil (Suzuki, Isuzu, Maxus, Chery)
  • Bjørkkjærs Auto, Satbbestad (kun Honda nybil, verksted og bilberging)
  • Auto 2000, Sandnes (Citroën og DS)
  • Aaland Bil, Ålesund (Citroën og DS)
  • Bjørdal Bil, Ørsta (Suzuki)
  • Haugaland Bilsenter, Karmsund (Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo og Jeep)
  • Autosalg, Bergen (kun Honda nybil, men også Meca-verksted)
  • Berge Motor, Kristiansund (Suzuki)
  • Bilcentrum, Trondheim (Renault, Mitsubishi og Dacia)
  • Flygt Bil, Bodø (Honda og Chery)
  • Bilsenteret Finnsnes (Suzuki og Fiat Professional og Chery)
  • Traasdahl, Tromsø (Nissan og Porsche)

Liten tro på Honda
Flere gjenværende Honda-forhandlere BilNytt.no har snakket med uttrykker liten tro på merket og ønsker ikke å investere i merket.

I mai skrev BilNytt.no en kommentar om Hondas tålmodige forhandlere

I september skrev BilNytt.no om frustrerte Honda-forhandlere i Frankfurt. Forhandlerne hadde ikke tro konkurransedyktigheten til merkets nye elbil i Norge og var ikke enige i salgsmålene.

Dette gjentas av en annen forhandler i dag: 

- Elbilen Honda E var det siste halmstrået. Det er en flott bil, men den blir minst 50.000 kroner for dyr. Vi opplever null interesse fra de som var på reservasjonslisten.

- Når i tillegg CR-V-hybriden får 25.000 høyere avgift fra nyttår blir heller ikke den salgbar, sier en av forhandlerne.

- Hvis det kommer pålegg fra Honda sentralt om urealistiske salgsmål eller å gjøre ulønnsomme investeringer kan de selv komme og skru ned Honda-skiltene, sier forhandleren til BilNytt.no.

Forhandlere med andre merker i porteføljen fokuserer heller på disse, mens andre gjør så godt de kan på bruktbil og ettermarked.

Likevel er det lyspunkter blant forhandlerne:

- Det har vært utfordrende å være Honda-forhandler i Norge de siste årene. Men vi har valgt å investere for å komme ajour med de kravene Honda har til minimumsstandard, sier en Honda-forhandler til BilNytt.no.

- Honda har alltid hatt en sentral rolle hos oss, og vi har tro på modellene de kommer med i fremtiden.

Importøren: - Spennende Honda-fremtid
- I henhold til vår politikk vil Honda ikke kommentere saker angående konkrete forhandleres beslutninger eller holdninger.

Det sier PR & marketing manager Thomas Larsen i Honda Nordic til BilNytt.no

- Vi følger vårt forhandlernettverks strategi i Norge, som er langsiktig og basert på kommende fremtidig modellportefølje for Honda, sier han.

Larsen slår fast at situasjonen i bilbransjen i Europa er i en massiv utvikling akkurat nå og at man ikke kan forvente at denne utviklingen passer inn hos alle og de strategier som ligger hos de enkelte forhandlere.

- Vi har vært meget åpne rundt vår fremtid både overfor Mobile, men også resten av forhandlernettverket. Det ligger en klar plan for å øke salget i Norge innen overskuelig fremtid, fortsetter han.

Han opplyser at Hondas elektrifiseringsstrategi blir kraftig fremskyndet og at Hondas øverste ledelse i Europa allerede denne uken vil si mer om det han omtaler som den spennende fremtiden som venter Honda.

Ifølge Larsen vil det skje mye positivt for Honda på kort sikt. Han mener dette betyr at Honda vil være meget attraktive franchiser.

- Områdene som nå vil bli åpne for nye forhandlere har stort potensial, sier Honda-importørens PR-sjef Thomas Larsen, som ser frem til dialog med interesserte forhandlerkandidater.

 Følg BilNytt.no på Facebook