I formiddag la regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjett, der det blant annet foreslås en ny vektavgift for elbiler.

- Vi er sjokkert, sier kommunikasjonssjef i NBF, Egil Steinsland, til BilNytt.no.

Han sier at det ikke ser ut til at regjeringen har lyttet til verken NBF, BIL eller Elbilforeningen.

- Ingen av oss eller noen andre visste dette. Det grønne skiftet vil gå tregere etter dette, sier Steinsland.

Det fremgår av budsjettforslaget at elbilmoms innføres fra 1. januar 2023 for biler med pris over 500.000 kroner. 

Bilbransjen har pekt på utfordringer
Ida Krag i Bilimportørenes Landsforening (BIL) sa nylig til BilNytt.no at innføringen av moms på kjøpsbeløp over 500.000 kroner vil gi store praktiske og administrative utfordringer for bil- og leasningbransjen, og at systemer for regnskap og fakturering vil måtte gjøres om.

Egil Steinsland i Norges Bilbransjeforbund (NBF) sa i begynnelsen av september at bilbransjen trenger seks måneder til å tilpasse seg etter at detaljene i innretningen i budsjettet er spikret.

Egil Steinland i NBF og Ida Krag i BIL har gjennom året gjentatt gang på gang at de trenger 4-6 måneder fra teknisk modell vedtas, til elbilmomsen innføres.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn