Ford hadde pr 30. november mer enn halvert sitt registreringsvolum på personbiler i Norge, sammenlignet med samme tid i fjor (4.133 biler mot 8.712 biler).

Ford har hatt store leveringsutfordringer i år, men får realisert en god del av ordrereserven nå før nyttår.

Har tatt grep
Importøren har gjort noen ekstra grep for å ta i mot store volum:

Ford Motor Norge får vanligvis levert biler til Drammen havn. Det gjør de også nå i desember. 

Men nå i årsinnspurten har Ford-sjef Per Gunnar Berg chartret to egne skip og ordnet ekstra plass på Bekkelagskaia i Oslo – der Harald A. Møller fra før holder til – for å ta unna volumene. 

Ford slipper dermed unna noe av logistikkutfordringene i Drammen:

Det er for tiden helt ekstraordinære tilstander med svært høye registreringstall, som fører til logitsikkutfordringer. BilNytt.no er kjent med at minst ett skip har måttet snu i Drammensfjorden og i stedet losse biler i Gøteborg.

- Det handler om å tenke på kunden og få levert så mye som overhodet mulig av de bilene som kundene har ventet på i lang tid, sier Per Gunnar Berg til BilNytt.no. 

- Vi klarer ikke alle bilene – det er ikke fysisk mulig. Fortsatt vil vi ha mye bil som «står fast» i logistikkutfordringen som rammer hele Europa. Men det blir en god del før rakettene går i lufta, sier Ford-sjef Per Gunnar Berg.

- Kjøper dere logistikktjenester av Harald A. Møller på Bekkelaget?

- Nei, dette ordner vi på egenhånd, svarer Berg.

- Må vi så må vi
Per Gunnar Berg har selv sjauet på Bekkelagskaia både denne uken og i forrige uke:

Sammen med ansatte både fra importøren og enkelte Ford-forhandlere har han hjulpet til med blant annet å måke snø av det store partiet med Mustang Mach-E som ankom rett før det store snøfallet.

Det andre chartrede skipet tar Ford imot på Bekkelagskaia 1. juledag:

- Da håper vi på pent vær så vi slipper mer snømåking, sier Per Gunnar Berg muntert til BilNytt.no.

- Vi ønsker i utgangspunktet ikke å registrere bilene før de er kommet til forhandler og er klare til utlevering, men må vi så må vi. Dette handler utelukkende om kunden, sier Berg. 

Har bygget ny ordrereserve
- Alle forhandlerne står på døgnet rundt og folk hos importøren er på plass for å registrere bilene. Nå er det alle mann til pumpene, sier Ford-sjefen. 

RøhneSelmer er blant forhandlere som har jobbet på kaia:

RøhneSelmer-sjef Kjetil Hagestande kan fortelle BilNytt.no at de foreløpig har jobbet tre dager på Bekkelaget, og at de har ordnet seg sin egen transport og klargjøring:

- Vi gjør det vi kan for å registrere så mange biler som mulig før nyttår, men det er en stor del av ordrereserven som blir med inn i 2023, sier Hagestande.

Kjetil Hagestande forteller at RøhneSelmer har skrevet mange nye kontrakter i år, og Ford-forhandlerens ordrereserve er tilbake på rekordnivået som de hadde ved inngangen til 2021.

RøhneSelmer-sjefen er dermed optimistisk med tanke på 2023, selv om det er flere utfordringer i markedet nå.

Les også: RøhneSelmer satser stort rett ved bilhavna i Drammen

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

 Følg BilJobb.no på LinkedIn