Tesla ble Norges mest solgte personbilmerke i fjor, med 21.300 nye biler. I 2021 ble det registrert 20.397 nye Tesla i Norge.

I fjor skrev BilNytt.no at Tesla Norway AS doblet omsetningen og fikk en driftsmargin på 1,5 % for 4. år på rad.

Driftsmarginen i Norge har lenge sett ut til å være en akademisk øvelse:

Tesla Norway har faktisk hatt en driftsmargin på akkurat 1,50 % fem år på rad.

Det er tydelig at produsenten bestemmer hvor mye det norske selskapet skal sitte igjen med lokalt, og har full kontroll ved å styre hele verdikjeden.

I Norge betyr dette rekordresultat etter at Tesla øket omsetningen til nesten 15 milliarder.

Omsetningen øker mer enn antall nye biler. Det skyldes nok høyere salg av Model Y enn Model 3, og mer omsetning i servicemarkedet.

Omsetningen endte på 14,988 milliarder kroner, opp fra 12,165 milliarder kroner i 2021.

Resultat før skatt endte på 220,3 millioner kroner, opp fra 175,4 millioner i 2020.

Dermed endte resultatmarginen på 1,47 % – opp fra 1,44 % i 2020.

Nøkkeltall Tesla Norway AS:

Nesten 50 millioner i skatt
Tesla Norway betalte 49,4 millioner kroner i skatt i 2022, opp fra 39,8 millioner året før. 

Den opptjente egenkapitalen oppgis til 574 millioner kroner.

Selskapets kortsikitge gjeld er oppgitt til 1,178 milliarder kroner i 2022 mot 1,316 milliarder året før. 

Ifølge Tesla Norway-regnskapet har selskapet 1.311 årsverk i Norge.

Av de ansatte er 162 kvinner og 1.149 menn – en kvinneandel på 14,1 %. Tesla har for tiden ingen deltidsansatte.

Sykefraværet var i 2022 på 8 %, mens Tesla har som målsetting at sykefraværet skal være på under 5 %.

Les også: Tesla med over 100 ledige stillinger i Norge

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

 Følg BilJobb.no på LinkedIn