Det som etterhvert er blitt kjent som «batteriskandalen» i Spydeberg i Østfold, har ballet på seg de siste ukene.

Det var i midten av april at det ble kjent at et sted mellom 1.400 og 1.800 kasserte elbilbatterier har stått lagret i lengre tid på en industritomt i Spydeberg i Indre Østfold.

Batteriene stammer fra 3.700 tilbakekalte Opel Ampera-e.

De første batteriene skal ifølge Kretsløpet.no ha blitt lagret på tomten i 2023.

De fleste av batteriene står fortsatt i trekasser, lagret tett i tett og under åpen himmel på tomten.

Saken er politianmeldt og under etterforskning.

Nå starter tømmingen av Spydeberg-tomten, der opp mot 1.800 kasserte elbilebatterier fra Opel Ampera-e er blitt lagret på uforsvarlig vis. Hvordan og hvorfor havnet de her?

Starter denne uken
Forberedelser for tømmingen av tomten er nå gjort, og uttransporteringen av batteriene startet denne uken.  

52 trekasser med elbilebatterier var allerede blitt fraktet vekk og sendt til gjenvinning da Brannvesenet satte foten ned og krevde ytterligere sikringstiltak. 

Indre Østfold kommune har nå gravd voll og en oppsamlingsdam som skal kunne ta imot eventuelt forurenset slukkevann. 

Brannvesenet har døgnkontinuerlig tilstedeværelse frem til alle batteriene er fjernet:

- Alle tiltak som iverksettes har som mål å redusere risiko for brann og forurensing, skriver kommunen i en melding.

De mener det er lite sannsynlig at det vil oppstå en brann, men at det likevel er mulig, og at brann vil ha store konsekvenser.

Kommunen har gravd voll og oppsamlingsdam rundt batteriene, som skal kunne ta imot eventuelt forurenset slukkevann. 

- Batteriprodusentens ansvar
Da saken ble kjent, sa Stein Pettersen, PR- og informasjonsdirektør for Stellantis hos Bertel O. Steen, at «dette er ikke våre batterier».

Ansvaret lå fra da hos batteriprodusenten LG, mener Opel-importøren:

- I det øyeblikket de forlot Opel-forhandlerne ble Ampera-e-batteriene produsentenes eiendom, sa Pettersen i april

Han opplyste også at batteriene ble hentet av Scanfreight på oppdrag fra det nederlandske logistikkselskapet LX Pantos, som håndterte transporten på vegne av GM og LG.

Bilimportører har et lovpålagt produsentansvar for batterienes livssyklus, også når de er utrangert eller må kasseres av sikkerhetshensyn.

Dette håndteres i Norge normalt av Autoretur, og i januar etablerte Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Autoretur et nytt produsentansvarsselskap for høyenergibatterier.

Selskapet vil sørge for god, sikker og miljømessig riktig behandling av alt av avfall fra biler i Norge, ifølge Autoretur-sjef Erik Andresen.

Hyundai: - God kontroll
Opel er ikke alene om å ha gjennomført tilbakekallingsaksjoner der batteripakken er byttet på store volumer elbiler:

I 2021 startet Hyundai en operasjon med batteribytte på mange tusen biler.

Den norske Hyundai-importøren mener de har hatt god kontroll over batterienes reise frem til gjenvinning:

Kommunikasjonsdirektør Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway opplyser at de gjennom perioden har hatt rundt 30 forhandlere som har fungert som «hubber» for batteriebyttene.

- Hvor ble de brukte batteriene fraktet? 

- Første halvdel gikk gjennom morselskapet Hyundai Motor Company, ved deres logistikkselskap Glovis. Disse batteriene ble fraktet ut av landet på godkjente lastebiler fra DanX og Dachser, og håndtert videre for gjenvinning av Glovis.

- Andre halvdel ble håndtert via Hydrovolt og gjenvunnet, sier Lillestrøm Knudsen.

- Vi har god kontroll på prosessen gjennom vårt morselskap. 5.704 batteripakker er samlet inn og gjenvunnet per første kvartal i 2025, sier Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai-importøren.

- Ble batteriene mellomlagret?

- Batteriene ble enten transportert til Hydrovolt eller ut av landet for håndtering av Glovis. Mellomlagring ble gjort av Glovis i Europa før videresending til gjenvinning hos produsenten, sier Knudsen.

- Transporten er gjort av selskaper som har godkjenninger og systemer for denne typen transport. Vi er trygge på at batteripakkene ble håndtert riktig, understreker han.

- Som datterselskap av produsenten er vi en integrert del av kjeden, legger Knudsen til.

Slik skal Spydeberg-tomten tømmes
Det er batterigjenvinningsbedriften Hydrovolt som utfører fjerningen av batteriene i Spydeberg, på vegne av leietakeren av tomten.

Tomten er for øvrig til salgs på Finn.no.

- Vi har startet rigging. I går ble det gjennomført en beredskapsøvelse i samarbeid med lokalt brannvesen. Planen er å starte i dag, sa Amanda Gran til BilNytt.no tirsdag denne uken. 

Gran er leder for kommunikasjon og myndighetskontakt i Hydrovolt.

- Transportselskapet har kompetanse og erfaring med å transportere farlig gods, opplyser Amanda Gran i Hydrovolt.

I dialog med kommunen og nødetatene har Hydrovolt søkt og fått godkjent midlertidig tillatelse fra Statsforvalter om håndtering av batteriene.

- Samtidig har vi gjort en avtale med eierne av batteriene, med bekreftelse på at batteriene kan resirkuleres, opplyser Gran og sikter til LG Electronics.

  • I forkant av tømmingen er det gjennomført en felles øvelse mellom de som skal jobbe på stedet, brannvesenet, politi og helse.
  • Kommunen har gravd voll og oppsamlingsdam som skal kunne ta imot eventuelt forurenset slukkevann. Arbeidet er koordinert med brannvesen og ansvarlige ved akutt forurensning.
     
  • Lageret er delt opp iflere branngater.
     
  • Når arbeidet starter, vil Hydrovolt kontrollere hver enkelt kasse/batteri. Hvert batteri blir utladet på stedet, av sikkerhetshensyn.
  • Hydrovolt har plassert ut flere vannbassenger, som batterier kan senkes ned i, ved eventuell røykutvikling/brann.  
     
  • Deretter klargjøres batteriene for trygg transport til Hydrovolts anlegg i Fredrikstad.

Arbeidet i Spydeberg vil foregå på dagtid, i samarbeid med EOBD, en erfaren spesialist innen håndtering av elbilbatterier. Foto: Avarn Security/Hydrovolt

- Fare for selvantenning
Direktør for plan og teknikk i Indre Østfold kommune, Hilde Brandsrud, har orientert formannskapet i kommunen.

I 2023 var konklusjonen at mellomlagring av batteriene ikke utgjorde «noen fare for forurensning ved en normalsituasjon».

Tilbake i april 2025 ble det opplyst at at tilstandsvurdering på batteriene har begrenset varighet, som overstiger antatt lagringstid:

«Faren for selvantenning kan øke ved lang lagringstid», står det blant annet i orienteringen, som er publisert på kommunens hjemmeside. 

Les også: - Bilbransjen står overfor et veiskille når det gjelder brukte elbilbatterier

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn