Nylig meldte Lexus at de allerede har tatt igjen fjorårets volum når det gjenstår to måneder av året.

Vel, det er ingen stor bragd.

Et flertall av norske bilmerker har allerede tatt igjen hele fjorårets personbilvolum, ifølge ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafiken (OFV).

Bragden til Lexus er at de har satt ny rekord i årsvolum når det gjenstår to måneder. Mer om det lenger ned.

I hele 2024 ble det registrert 128.691 nye personbiler i Norge.

Så langt i år (pr. 11. november) er det registrert 128.820 nye personbiler.

Dermed har vi passert hele fjorårsvolumet. Det viser dagstallene fra OFV.

Veksten er på 20 % fra 106.445 nye personbiler på denne tiden i fjor. 

Det gjenstår altså åtte uker av året:

De er spådd å bli brennhete. Ifølge DNBs prognose skal det registreres omkring 60.000 personbiler i årets to siste måneder.

Volkswagen mest fremgang
Volkswagen er merket med mest fremgang i antall biler, med 2.900 flere biler hittil i år enn i hele fjor:

Mens Volkswagen endte på 14.000 biler blank i hele 2024, er volumet allerede nå på 17.132 nye personbiler.

Volkswagens markedsandel har økt fra 10,9 % til 13,3 %.

Deretter følger BYD, Ford og Kia når det gjelder økning i antall registrerte biler sammenlignet med hele fjorårsvolumet.

Toyota langt bak
Nederst i tabellen finner vi Tesla og Toyota. To bilmerker som er vant til å toppe andre lister.

Hos Toyota er man inne i en varslet unntakstilstand. Bilmerket er hele 5.761 biler bak fjorårets volum.

Toyota er i stor grad «skyld» i at ikke fjorårets samlede personbilvolum er passert for lenge siden!

Hittil i år er Toyota-volumet på kun 7.945 biler, mot er fjorårsvolum på 13.678. Toyota-sjef Piotr Pawlak har imidlertid lovet en svært hektisk sluttspurt.

Tesla, som fortsatt er Norges desidert største personbilmerke, har i hele år slitt med å ta igjen fjorårets markedsandel.

Så langt er Teslas volum 1.396 biler bak hele fjorårets volum.

Det er imidlertid liten tvil om Tesla vil sette ny volumrekord i år. Spørsmålet er om markedsandelen vil krabbe over fjorårets 18,9 % i løpet av sluttspurten.

I dag er Teslas markedsandel på 17,75 % med 22.863 nye biler.

De 30 største bilmerkene sortert etter fremgang - mot hele 2024:
Ettersom totalmarkedet nå har tatt igjen fjoråret, er tabellen nedenfor rimelig enkel: Alle røde bilmerker har tapt både volum og markedsandel mot hele fjoråret.


Kilde:
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Flere bak skjema
I tillegg til Toyota og Tesla er også Nissan, Hyundai og Volvo over 1.000 biler bak fjorårets volum.

Nissan og Hyundai er dessuten bak fjorårets volum pr 11. november i fjor.

Nissan venter på ny Leaf og Micra etter at de har strupet leveringene av Ariya i billig-versjon, mens Hyundai i lengre tid har vært ute av form.

Nå er imidlertid Hyundai inne på topp 10, rett foran Nissan på 11. plass.

Det skal sies at Volvo og Tesla er to bilmerker som alltid har sterke innspurter på slutten av året.

MGs registreringstall har vært usammenlignbare i lang tid. Importøren og forhandlerne preregistrerte biler til den store gullmedaljen i juni 2024, som forhandlerne ikke fikk solgt ut som bruktbiler før første kvartal i år.

Andre vinnere
Blant bilmerkene utenfor topp 30-listen som allerede har tatt igjen fjorårets volum, finner vi Seres, Mitsubishi, JAC, Voyah og Land Rover.

Andre tapere
Blant bilmerkene utenfor topp 30-listen som har tapt terreng mot fjorårets totalvolum er bilmerker som Jeep, KGM, Cupra, Subaru og Suzuki

Bilsalget hittil i år mot hele 2024-volumet:


Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Lexus-rekord med nye lokasjoner
Lexus satte salgsrekord med 1.501 biler i 2024.

Hittil i år har Lexus allerede registrert 1.571 nye biler, og det meldes om en solid ordrebank for resten av året.

Salget har i likhet med markedet økt med omkring 25 % sammenlignet med samme periode i fjor.

Lexus har i løpet av året åpnet to nye utsalgssteder – i Drammen og Fredrikstad. Disse skal ha hatt stor betydning for veksten.

- Begge våre nye forhandlere har levert salg på over 100 biler hver, noe som er langt over forventningene, sier Lexus-sjef Jan Christian Holm.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn