De siste månedene har Tesla i stor grad latt øvrige aktører få godt med spillerom, uten større grep på priser eller rentekampanjer.

I april var Volkswagen omsider tilbake på pallen med billigere varianter av ID.4 og ID.3.

Nå importeres den kinesiske priskrigen på elbiler til Norge for fullt for annen gang.

BYD har på noen uker lansert tre nye bilmodeller med pris under 500.000. BYD Dolphin koster fra 299.000.

I går slapp Xpeng prisene på sin kommende bestselger Xpeng G6.

Overraskende nok var startprisen rett på oversiden av 400.000-tallet.

Men da bilen ble tilgjengelig på Xpengs nettsider, var prisen på G6 plutselig på nedsiden av 400.000-tallet:

Der presenteres innstegsmodellen med en pris på kun 387.507 kroner.

... det er først senere i konfigurasjonen at vektavgift, vrakpantavgift og leveringsomkostninger legges til – akkurat på samme måte som hos Tesla.

Alle Xpeng-agentene – Bilia, Nardo Bil, Autostrada, Bil i Nord og Ålgårds Auto – presenterer Xpeng G6 med en kjøpspris fra 419.900 kroner på sine nettsider.

MG-priskutt ...
Andre bilmerker reagerer nå lynraskt etter at Xpeng lanserte G6 og etter at BYD har kommet med sine prispressere:

MG, som allerede har vært offensivt posisjonert i prislandskapet, kutter i dag prisene på sine tre hovedmodeller:

MG ZS EV, MG 4 og MG Marvel R får prisreduksjoner på mellom 16.000 og 30.000 kroner.

Eksempelvis koster nå en ZS EV Long Range fra 287.000 kroner, akkurat det samme som MG 4 Luxury.

MG legger seg dermed under BYD Dolphin, som begynner på 299.900 kroner.

Marvel R Performance med firehjulsdrift er satt ned fra 407.000 til 387.000 kroner.

MG-sjef Jan Kåre Holmedal har et mål om å levere 4.000 nye MG i Norge i 2024. Allerede har han registrert 1.660 biler.

... og Nissan-grep
Fra og med fredag 3. mai setter Nissan ned prisen på Nissan Ariya:

Ariya-prisene justeres ned med mellom 40.000 og 50.000 kroner, avhengig av modell:

Dette betyr en innstegspris for Nissan Ariya 63 kWt med forhjulstrekk på 349.900 kroner. Ariya med 87 kWt og firehjulstrekk begynner nå på 459.300 kroner.

Nissan Ariya ble lansert i Norge høsten 2022, etter flere forsinkelser. 

- Vi har en god leveringssituasjon og ønsker å nå enda flere kundegrupper, noe vi håper å kunne med denne prisreduksjonen, sier Anders Mamen-Lund.

Han er Country Manager i Nissan Nordic Europe, Norge.

Med i ligningen hører at Nissan Leaf er svært nær livets slutt, og importøren ønsker nok ikke at kundene skal lokkes til å kjøpe for eksempel nye BYD Dolphin.

- Prisjusteringen er også en tilpasning til den økende konkurransen i det norske markedet, sier Mamen-Lund.

I en kampanjeperiode frem til 30. juni tilbyr Nissan en rentekampanje på 1,99 %, samt at kunden kan velge mellom en Defa-hjemmelader eller en serviceavtale. 

Det er under ett år siden sist Nissan-importøren kuttet i prisene på Ariya

- Vi håper dette vil bidra til god trafikk til våre Nissan-forhandlere, økt synlighet og ikke minst økt salg av vår populære Nissan Ariya, sier Nissan-sjef Anders Mamen-Lund. 

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn