Xpeng har i dag offentliggjort de norske prisene på sine to hovedvarianter av sin nye mellomstore SUV G6, som skal gå i strupen på Tesla Model Y.

Innstegsprisen er 410.000 kroner for versjonen med bakhjulsdrift og 500.000 kroner med firehjulsdrift – pluss leveringskostnader på 9.900 kroner.

Med kun to tilvalg på ekstrautstyrslisten (hengerfeste og metallic-lakk), hevder importøren at de har fått til en svært god pris.

Xpeng G6 ankommer norske Xpeng-agenter i løpet av tredje kvartal. Samtidig vil de første kundene få levert sine biler.

- Stor tro på at dette blir bra
For en uke siden lanserte BYD-importør RSA en bil i samme kategori, BYD Seal U, til en startpris på 399.900 kroner. BYD-modellen er ikke tilgjengelig med firehjulsdrift. 

Managing Director i Xpeng Motors Norway, Claes Persson, hadde på forhånd lovet at Xpeng kom til å gå svært offensivt til verks med prisingen av G6.

- Nå som prisene på Xpeng G6 endelig er offisielle og vi har åpnet for salg av bilen hos våre partnere, er vi forventningsfulle til at denne bilen vil bli en solid bidragsyter til den store salgsveksten vi planlegger, sier Persson i dag.

Produsenten har imidlertid selvtillit nok til å prise seg over BYD.

- Når dere hevder at prisen er svært konkurransedyktig, tenker dere da på nye BYD Seal U?

- Jeg tenker vel mer på en annen modell i samme størrelse, med en Y i modellnavnet, svarer Knut Arne Marcussen til BilNytt.no.

Han er PR- og kommunikasjonssjef i Xpeng Norway.

Også i Kina har Xpeng, med fokus på high-tech, prisposisjonert seg over det mer folkelige bestselgermerket BYD.

Marcussen presiserer svært raskt at de norske prisene inkluderer så å si alt av tilgjengelig utstyr:

- Det eneste utstyret som koster ekstra er hengerfeste og metallic lakk utenom hvit, sier han, og legger til at bilen kan dra opptil 1.500 kilo på kroken.

I tillegg kommer vinterhjul som ikke er inkludert i prisene.

- Jeg er spent på hvordan markedet reagerer på nyhetene. Vi har stor tro på at dette blir veldig bra, sier Knut Arne Marcussen.

Agenter i Beijing
I forrige uke åpnet den store bilutstillingen i Beijing, Auto China 2024.

De siste bilutstillingene i Kina har gitt tradisjonelle bilprodusenter i Europa, Japan, Korea og USA noe å tenke på.

Xpeng, og en rekke andre produsenter, var til stede og presenterte flere nyheter og konsepter for fremtiden. 

Til stede var også personer fra den norske Xpeng-importøren, som hadde invitert med seg representanter fra det norske Xpeng-nettverket.

Nettverket består av Bilia, Nardo Bil, Bil i Nord, Autostrada og Ålgårds Auto.

BilNytt.no har i flere omganger skrevet at dagens Xpeng-agenter etter alle solemerker kommer til å selge Xpeng på tradisjonell forhandlermodell i Norge om ikke lenge.

BilNytt.no er kjent med at forhandlerne lot seg overraske over de mange nyhetene på utstillingen, både hos Xpeng og hos andre produsenter.

- De var strålende fornøyde, forteller Marcussen og fortsetter entusiastisk:

- På utstillingen fikk vi et glimt av alt det spennende som skjer fremover. Nå er det full kok og god satsing.

På Xpeng-standen i Beijing sto blant annet AeroHT, den «flygende bilen» som kan forhåndsbestilles fra fjerde kvartal i år.

Ruller ut oppdateringer
Også BilNytt.no fikk oppdateringer på Xpengs stand under Auto China:

Under en pressekonferanse sa Xpeng-konsernsjef Xiaopeng He at det kommende tiåret blir et «gyllent tiår for smarte kjøretøy». 

Xpeng lanserte det nye nevralnettverket som ifølge Xiaopeng He blir bilindustriens første store masseproduserte rent visuelle 2K-nevralnettverk i kjøretøy.

Det er disse nettverkene som gjennom kontinuerlig mating av data fra bilene i bevegelse, gjennom like kontinuerlig læring, sørger for at KI-løsningen i ADAS-systemene gradvis gjør bilene i stand til å kjøre seg selv i flere omgivelser og situasjoner.

Det er det samme målet som Tesla har. Elon Musk fikk nylig autorisasjon til å lansere autonomiløsningen sin i Kina, noe Xpeng-sjefen ønsket velkommen.

På pressekonferansen under Auto China annonserte Xpeng-konsernsjef Xiaopeng He også at et nytt merke, MONA (Made of New AI), skal lanseres i juni.

- MONA blir et undermerke som skal spesialisere seg på å utvikle KI-drevne biler for det globale massemarkedet, fortalte Xiaopeng He. 

Raskere lading
Xpeng-sjefen fortalte også at de nyeste KI-drevne innovasjonene i operativsystemet XOS 5.1.0, som programvaren i «smart cockpit» og førerassistanse- og autonomisystemene vil være basert på, lanseres i Xpeng G9 20. mai.

Det ble også på Xpeng-standen kunngjort at produsenten allerede i tredje kvartal i år vil lansere sin oppgradering til ultra-rask hurtiglading med makseffekt på 800 kW.

Det skal ifølge dem gi over en kilometer ekstra rekkevidde per sekund med lading.

Xpeng har signert en strategisk samarbeids-rammeavtale med Volkswagen-konsernet om utvikling av systemarkitektur, EEA (Electronic and Electrical Architecture).

He Xiaopeng kan fortelle at avtalen går ut på at de «i fellesskap definerer det fremtidige potensialet for intelligente kjøretøy».

Volkswagen kjøpte en eierandel på 5 % av Xpeng i fjor sommer, for rundt 7 milliarder kroner.

Det var folksomt på Xpeng-standen under bilmessen i Beijing.

Under Auto China fortalte Sulland-eide Electric Way at ambisjonen er å prise kommende Dongfeng Box til under 200.000 kroner i Norge. 

Forrige uke presenterte også Hongqi sin kommende E-HS7, en SUV som er litt større enn Seal U, Model Y og G6.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn