BilNytt.no-kommentar:
Atle Falch Tuverud

Mens gresset fortsatt var brunt i vinter, tok BilNytt.no-redaksjonen dette bildet av Møller Bil Ryen og Porsche Center Oslo.

Vi var i ferd med å forberede en oppsiktsvekkende nyhet om at produsenten overtar Porsche-importøren, mens Møller-konsernet overtar Autozentrums Porsche-forhandlere. 

Endelig skulle Møller Mobilty Group få sin etterlengtede Porsche-virksomhet i Norge.

Men så ble det helt stille.

Et par måneder senere – mandag i forrige uke – ble det offisielt at Porsche AG overtar importen, mens Autozentrum beholder sine Porsche-forhandlere. 

Rollene i stykket:

  • Porsche AG: Overtar kontrollen over den norske Porsche-importen. Produsenten børsnoteres antagelig på utsiden av det tyske Volkswagen-konsernet i 4. kvartal.
  • Autozentrum Sport: Privat norsk Porsche-importør ut året.
  • Autozentrum Holding: Eier fortsatt syv Porsche-forhandlere (som har 2/3 av det norske Porsche-volumet). Selskapet eies med 71 % av Hans Henrik Riddervold og 29 % av Harald S. Astrup. 
  • Hedin: Porsche-forhandler i Norge og i Sverige.
  • Bilia: Porsche-forhandler i Sverige – og snart i Norge?
  • Møller Bil: Porsche-forhandler i Sverige – og snart i Norge?
  • Harald A. Møller: Privat norsk importør av Volkswagen, Audi, Skoda og Cupra.

Og jokeren i kulissene:

  • En internasjonal aktør: Kan entre det norske markedet som Porsche-forhandler og få fotfeste med flere oppkjøp og merker i Norge etter hvert...

Da nyheten om at Porsche AG overtar Porsche-importen i Norge ble kjent sa Porsche-sjef Morten Scheel til BilNytt.no:

«Produsentens inntreden i Norge påvirker ikke forhandler-virksomheten».

Han kunne sikkert føyet til: - Foreløpig.

Han har som leder av importen og som styreleder hos forhandlerne operert som en slags konsernsjef for hele Autozentrums Porsche-virksomhet de siste åtte årene.

I januar 2023 går Morten Scheel enten til en internasjonal Porsche-jobb – eller til den som klarer å kapre ham til en annen toppjobb i norsk bilbransje.

Morten Scheel kom fra Volvo Car Norway, og har gjennom åtte år bygget opp Porsche-organisasjonen i Norge fra tiden da det var et nisjemerke til momsfritt "allemannseie".

Nyheten om produsentens inntreden i Norge har BilNytt.no ventet på i flere måneder.

Vi erfarer at mens en forholdsvis langvarig prosess med Porsche AG pågikk skal Autozentrum Holding samtidig ha sondert muligheten for salg av sine egeneide Porsche-forhandlere.

BilNytt.no er kjent med at Møller Mobility Group i flere omganger – over flere år – har vært interessert i å kjøpe Autozentrums Porsche-virksomhet.

Eierne i Autozentrum Holding, Riddervold og Astrup, skal nå ha vært mer på gli. De skal ikke ha vært like interessert i å eie og drive Porsche-forhandlerne uten å samtidig ha kontroll på importen.

Autozentrums forhandlervirksomhet består av syv forhandlere (medregnet Gardermoen som åpner snart) som representerer 2/3 av det norske Porsche-volumet etter et stort oppkjøp:

I fjor sikret Autozentrum Holding seg Porsche-forhandlerne i Bergen, Ålesund og Trondheim (356 Holding). Det skjedde visstnok til en verdifastsettelse på hele 300 millioner kroner.

Prisen ble presset opp da det var flere store bilkonsern med Porsche-forbindelse som var aktuelle kjøpere.

Les mer: Solgte Porsche-forhandlere med over 150 millioner i gevinst: - Flere ville kjøpe

Hedin selger allerede en tredel av Porsche-volumet i Norge gjennom sine forhandlere i Stavanger, Kristiansand og Son, og er også en del av Porsche AGs forhandlernettverk i Sverige.

I Sverige har både Bilia og Møller Mobility Group nylig kjøpt og etablert Porsche-forhandlere, med velsignelse fra den fabrikkeide svenske Porsche-importøren.

Anders Hedin (til høyre) åpnet nylig Porsche Center Linköping i Sverige med sin medeier Erik Selin.

Møller er Porsche-sultne
«Er det aktuelt å se på oppkjøp av Porsche-aktivitet i Norge?» spurte vi Møllers konsernsjef Petter Hellman tilbake i desember 2020, etter at Møller Mobility Group hadde kjøpt sin første Porsche-forhandler i Sverige.

«Vi er åpne for muligheten, og er kommet inn på et spennende merke i Sverige. Det er en grunn til at vi har kommet inn på det, og så vil tiden vise hvordan det utvikler seg», svarte Petter Hellman til BilNytt.no, før han la til:

«Porsche kompletterer vår portefølje på en god måte».

- Porsche er et sterkt merke med en spennende kundegruppe, sa konsernsjef Petter Hellman i Møller Mobility Group, da det ble klart at konsernet skulle etablere flere Porsche-anlegg i Sverige.

For bare noen måneder siden, da "Autozentrum-prospektet" på ny skal ha ligget på Petter Hellmans bord, spurte vi ham om hans eneste mulighet til å vokse var gjennom Porsche.

«Vi har flere muligheter til å vokse i både Norge, i Norden og i Baltikum», var svaret da.

Mens Bilia og Hedin har foretatt en rekke investeringer de siste årene, har det vært påfallende stille fra Møller når det gjelder store oppkjøp innen norsk bilbransje.

Porsche er blant de få områdene Møller Mobility Group kan oppnå betydelig vekst i Norge, samtidig som at konsernet holder seg «innenfor» Volkswagen-familien, som er deres vedtatte strategi så lenge de er importør.

Derfor er det underlig at ikke Møller har sikret seg Porsche-virksomhet i Norge tidligere. Da Møller overtok Audi i 1975, skal Jan Møller ha sagt at de burde ha overtatt minst fem år tidligere.

At Møller og Riddervold ikke har kommet til enighet tidligere, kan helt klart henge sammen med at Møller ikke har vært villig til å betale for en importør som kunne miste kontrakten.

Møller Bil er nærmeste nabo til Porsche Center Asker og Bærum på Billingstad, og på Ryen i Oslo.

Den viktige balansen
Møller kan også i vinter ha sett på det som en risiko å sikre seg to tredeler av Porsche-volumet i detalj-leddet. Kanskje nettopp fordi Møller ikke tror at de vil få lov til å beholde så mye som to tredeler av volumet av produsentene på sikt.

I sin eksisterende forhandlervirksomheten har Møller Bil nær 60 % av Harald A. Møller-merkenes volum i Norge.

Balanse i nettverket er imidlertid viktig hos Volkswagen. Det er langt mellom Volkswagen-forhandlere i Tyskland som har mer enn 10 % av Volkswagen-volumet.

Porsche AG er opptatt av akkurat det samme og utøver allerede balansekunsten i Sverige:

I Sverige har Porsche-importøren fordelt distrikter til både Møller Bil og Bilia for å skape balanse i nettverket.

Hvorfor skulle ikke samme oppskrift følges i Norge?

Her hjemme har vi sett denne typen nettverksbalanse praktisert ganske brutalt i Volvo/Bilia-saken, eller i en «noe mykere» versjon hos BMW som har balansert nettverket mellom Bilia, Bavaria, Sulland og Jæger.

Derfor ville en god løsning – på papiret i hvert fall – vært at Hedin beholdt sine tre forhandlere, og 1/3 av volumet, at Møller kjøper importørens forhandlere på Østlandet og at Bilia kjøper forhandlerne som opprinnelig tilhørte 356 Holding – eller omvendt.

Det er ikke uten grunn at både Bilia og Møller har etablert Porsche-virksomhet i Sverige: Begge har klare ambisjoner om å vokse videre med merket. Begge har dessuten allerede etablerte relasjoner med produsenten.

Bilia er svært offensive om dagen og har vist interesse for å øke sin innsats innenfor Porsche-nettverket. De er sannsynligvis med i spillet om Autozentrums forhandlere fremdeles.

BilNytt.no er imidlertid også kjent med at en annen bilgigant med en stor merkeportefølje – som i dag ikke er på det norske markedet – også snuser på muligheten i kulissene. 

Mens Autozentrum Holdings Porsche-forhandlere i dag i stor grad drives som «separate organisasjoner», vil Bilia og Møller kunne ta Porsche-forhandlerne inn i sitt etablerte økosystem med servicemarked, skade og lakk, bruktbil-outlets og omkringliggende tjenester, med en rekke synergieffekter.

Porsche ville bli en ekstra bærebjelke for Møllers forhandlervirksomhet dersom – eller når  også Volkswagen AG beslutter å overta importen av Volkswagen, Audi, Skoda og Cupra til Norge selv.

Vertikal integrering og agentmodell 
For hvilke dominobrikker vil ramle i kjølvannet av Porsche AGs inntreden i Norge?

Det er grunn til å tro at Volkswagen-gruppen kan komme til å gjenta Porsche-operasjonen.

Volkswagen er et konsern som etter hvert har vist at de i stor grad har sansen for den vertikalt integrerte verdikjeden, og har allerede varslet agentmodell.

Den ingen praktiserer bedre enn Elon Musk og Tesla. I prinsippet: når Tesla øker prisen med en krone per bil i Norge triller den kronen rett inn på topplinjen til Tesla i Austin, Texas.

Det er ikke noe som vil hindre Volkswagen AG i å etterligne modellen i Norge. 

De vil faktisk være enda bedre forberedt enn Porsche: De har nemlig Volkswagen Financial Services som er i ferd med å vise seg som et stadig viktigere verktøy når fabrikken i økende grad nærmer seg direkte distribusjon.

«Det er vanskelig å se den norske privateide importørens rolle når Volkswagen ruller ut en agentmodell» skrev BilNytt.no i en kommentar i mai i fjor.

I Sverige er forhandlerkjeden Møller Bil vant til å forholde seg til både Porsche, Volkswagen, Audi og Skoda som fabrikkeide importører. 

Det er ingen grunn til at ikke det samme skulle skje i Norge. Porsche AGs inntreden er trolig bare starten. 

Wolfgang Porsche er en av de fremste representantene for Porsche/Piëch-klanen, og er honorær konsul for Norge i Salzburg. I fjerde kvartal i år er planen å børsnotere Porsche AG på utsiden av Volkswagen AG. 

I praksis en overtakelse
Porsche overtar som kjent importen i Norge gjennom det de kaller en joint venture, men Porsche AG og Autozentrum Holding blir langt fra likeverdige partnere:

Eiendeler, ansatte og forpliktelser fra dagens importør, Autozentrum Sport, blir fusjonert inn i Porsche AGs nye datterselskap.

Denne øvelsen er antagelig den enkleste og mest lukrative måten produsenten selv kan overta en privat importør på.

At Riddervold og Astrup også vil oppnå en svært god bunnlinje på Porsche-importen i år, er en god avslutningsbonus.

1. januar 2023 vil Autozentrum Holding få ukjent minoritetsandel i den nye importøren, antagelig for en tidsbegrenset periode. Og en ny CEO og CFO vil med en gang styre dette som et rent Porsche-selskap.

Hvor stor – eller liten  eierandel Autozentrum Holding får i det nye importselskapet blir antagelig ikke avgjort før en verdsettelse 31. desember i år.

Autozentrum Holding vil først kunne realisere et beløp når de blir løst ut senere, etter at de sannsynligvis har benyttet muligheten til å realisere de virkelig store verdiene som ligger i detalj-leddet:

Det er først når forhandlerne eventuelt blir solgt at Riddervold vil få skikkelig betalt for investeringene. Det er særlig Porsche Center Asker og Bærum og Porsche Center Oslo som får høy verdsettelse.

Uansett hva som skjer er Riddervolds reise med Porsche et fantastisk eventyr gjennom 25 år, etter at han overtok Porsche fra Bertel O. Steen i 1997.

Da BilNytt.no møtte Hans Henrik Riddervold på Geneve-utstillingen i 2019, fortalte han at den blå 1965-modellen av Porsche 911 i bakgrunnen var tilsvarende den han hadde hatt plakat av på gutterommet. Guttedrømmen gikk i oppfyllelse.

Harald Astrup har også hatt en fin reise. Han skal ha kjøpt seg inn som minoritetsaksjonær i Autozentrum Holding til en skyhøy pris på daværende tidspunkt.

Senere kjøpte Astrup seg også inn i Autostrada Gruppen på en forholdsvis stiv prising. 

I retroperspektiv ser begge investeringene ut til å gi god avkastning.

Harald Astrup har gjort to store, men lukrative investeringer som minoritetsaksjonær i to bilkonsern; 29 % i Autozentrum og 20% i Autostrada.

Er det likevel ingen mulighet for at Riddervold og Astrup forsetter med Porsche-forhandlerne som før?

Selv om Autozentrum Holding består av 12-13 personer, gir det liten mening at de skal bygge opp en ny konsern-organisasjon som skal lede og utvikle en ganske stor bilforhandlerkjede – etter at de mister organisasjonen og "navet" i Autozentrum Sport.

Begge har imidlertid finansielle muskler og er sanne Porsche-entusiaster, så de kan fint drive Porsche-forhandlerne videre også etter nyttår hvis de ikke får et godt nok bud.

Men det skulle ikke forundre oss om syv norske Porsche-forhandlere har nye eiere før året er omme:

Vil Bilia eller Møller komme på banen igjen? Får Hedin likevel en mulighet til å øke sin Porsche-innsats ytterligere i Norge? 

Eller blir en ny internasjonal storaktør med Porsche-relasjoner invitert inn, med fabrikkens velsignelse?

En slik aktør vil i så fall ikke begrense virksomheten sin til kun Porsche, hvis de først får fotfeste i Norge.

Det kunne vært en passende ny jobb for Morten Scheel å bygge opp en ny norsk organisasjon for et stort internasjonalt bilkonsern...

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn