ZS er en modell som har vært i produksjon siden 2017 og vært solgt blant annet i England med fossil drivlinje. 

Nå er bilen utstyrt med elektrisk drivlinje og kommer for salg i Norge.

Fra-prisen er satt til 229.900 kroner for det som er kalt utstyrsnivå «Comfort», mens en «Luxury»-utgave med alt utstyr er priset fra 249.900 kroner. 

Hvem skal selge bilen?
Det åpnes for nettsalg 1. oktober og bilen skal selges via distributører. Det oppgis ikke noe salgsmål.

Les også: - MGs elbil skal selges online i Norge

Det skal etableres et stort lager i Amsterdam som skal forsyne det norske markedet med biler. De første bilene skal allerede være på vei mot Europa.

Hvem som er den utvalgte samarbeidspartneren i Norge blir kjent i neste uke. 

Det mest nærliggende ville være at RSA, som nylig ble Chery-importør, eller Autoindustri, som eies av Subaru- og Ssangyong-importør Nils Petter Gill, blir importør.

Men både RSA-sjef Frank Dunvold og administrerende direktør Jan Kåre Holmedal i Autoindustri avviser overfor BilNytt.no at det er tilfelle.

Kilder sier at det ikke er gitt at aktøren er en etablert bilimportør eller forhandler, men kan være for eksempel er leasingselskap. 

I sin tid var det Leaseplan som skulle ha importen av Maxus, som RSA har kontrakt med i dag. Selskapet avviser at de har noe med MGs norske comeback å gjøre.

- Det er ikke vi som skal ta MG til Norge, sier markedsdirektør i Leaseplan Norge AS, Marius Paus, til BilNytt.no.

Også Bosch har vært trukket frem som en mulig nettverkspartner, med serviceopplegg via Bosch-verkstedkjeden.

Kort rekkevidde
Det som kan bli en konkurranseulempe er at bilen har en oppgitt rekkevidde på bare 263 km (WLTP).  

Selve batterikapasiteten er på 44,5 kWh. Bilen lades via CSS-standarden og har ladeluke i grillen.

0-100 km/t-tiden skal være 8,2 sekunder.

Bilen er 4,31 meter lang og 1,89 meter bred, mens akselavstanden er på 2,58 meter.

Bilen vil ikke bli levert med tilhengerfeste, men produsenten jobber med å få på plass en løsning.

Samtidig får bilen norske garantier, det vil si 5 år/150.000 km, samt 8 års garanti på batteriene.

Giganter står bak
MG blir dermed relansert i det norske markedet.

Merket har siden 2011 vært eid av SAIC Motor, Kinas største bilprodusent.

I fjor ble det produsert 7,05 millioner biler, hvorav 240.000 var elbiler. Bilene selges først og fremst hjemme i Kina. I 2018 ble 277.000 biler eksportert.

Flere Kina-biler på vei
Tidligere i september ble det kjent at RSA starter salget av den kinesiske elbilen Chery Arrizo 5e med rekkevidde på 379 km. Bilen er priset til 299.900 kroner.

Autoindustri har nylig hatt en lignende el-SUV til test i Norge.

 

 Følg BilNytt.no på Facebook