Tesla reduserte prisene kraftig i Europa fredag 13. januar, og en kommende "priskrig" har vært et tema i både Europa, USA og Kina den siste tiden.

KOMMENTAR: Derfor gjorde Tesla det. Er det mer dramatikk i vente?

Etter at Tesla overrasket mange med store priskutt, har det knyttet seg spenning til hvordan konkurrentene ville reagere. 

Mens produsentene Volkswagen og Renault har uttalt at de ikke kommer til å følge etter med nedjustering av prisene, valgte derimot Ford å kutte sine priser på Ford Mustang Mach-E med opptil 5.900 dollar i USA for en uke siden, uten at det i første omgang ble fulgt opp i Europa.

- Vi konkurrerer i et knalltøft marked
Men i dag kommer priskuttene også til Europa og Norge, og Ford-importøren varsler at prisene på deres Mustang Mach-E settes ned:

- Produksjonsøkning og en mer strømlinjeformet produksjonsprosess gjør at vi nå kan levere flere biler raskere og mer kostnadseffektivt til kundene, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg. 

BilNytt.no har i flere omganger skrevet at det har vært få kunder i salgshallene siden i fjor høst. 

Per Gunnar Berg viser til at de nye avgiftene på elbiler har skapt en ny usikkerhet blant forbrukerne rundt hvilken teknologi som er riktig å velge, og påvirket etterspørselen negativt.

- Dermed reduserer vi også moms-beløpet kunden må betale, samt nuller ut effekten av den nylig innførte vektavgiften, sier han. 

For å kapre flere nybilkunder nøyer ikke Ford-importøren seg med å redusere prisene med mellom 27.000 og 44.000 kroner. 

Ford-sjefen vil blant annet tilby gratis dekkhotell:

- Sammen med svært gunstig finansiering, innføring av tre års kostnadsfritt dekkhotell og dekkskift – og i de fleste tilfeller kostnadsfri hente- og bringetjeneste av kundens Mustang Mach-E – forenkler vi kundenes hverdag betydelig samtidig som vi styrker vår konkurransekraft, sier Berg. 

- Vi konkurrerer i et knalltøft marked både nasjonalt og internasjonalt, og vi har et klart mål om å være det ledende merket innenfor elektrifisering – både globalt og nasjonalt, sier Ford-sjef Per Gunnar Berg.

Dette er de nye prisene på Ford Mustang Mach-E:
Kilde: Ford Motor Norge

Ford planlegger å produsere totalt 130.000 Mach-E i år; 67 % flere enn de 77.959 bilene som rullet av samlebåndet i 2022. Øverste kundeansvarlig for Fords elbildivisjon, Marin Gjaja, har uttalt til Automotive News at Ford Mustang Mach-E ikke har vært lønnsom, og ikke vil bli det, men at den tilfører nye kundegrupper til merket.

Les importørintervjuet: Ford-sjefen: - Trolig den største endringen i noe bilkonsern

MG: - «Fornuftige priser»
En importør som ikke ser ut til å la seg skremme av Teslas aggressive prising, er MG-importøren, som i stor grad har hatt svært aggresive priser på sine elbiler helt siden relanseringen i Norge.

I importørintervjuet med MG-sjef Jan Kåre Holmedal sa han at i trangere økonomiske tider, kunne folk komme til å velge å kjøpe rimeligere biler

Samtidig var han klar på at dersom det kom til et push-marked, ville det bli nødvendig å «jobbe annerledes».

I dag lanserte MG-importør Norwegian Mobility Group en ny versjon av MG 4 med startpris på 273.000 kroner. Tidligere var innstegsprisen på MG 4 drøyt 335.000 kroner.

- Lå introduksjonen av denne modellen i produktplanen fra før, eller er det en reaksjon på markedssituasjonen med mindre trafikk i forretningene?

- Vi har vurdert situasjonen over en periode og vi tror denne vil passe godt i markedet nå, sier Holmedal til BilNytt.no i ettermiddag.

- Vil du si at det egentlig er dere med MG som har startet – og nå forsterker – trenden mot lavere priser i markedet?

- Nå foretrekker jeg å bruke uttrykket «fornuftige priser», og det er jo den linjen vi har fulgt hele tiden. Vi følger med, og dette er bare en fortsettelse på det.

MG-importøren har satt seg et ambisiøst salgsmål på 6.000 leverte biler i år.

Holmedal forteller at det var MG-forhandlermøte sist helg, hvor det nyeste modellprogrammet ble presentert.

- Der ble denne nyheten godt mottatt?

- Det ble den, det kan du trygt si!

- Vi har kommet godt i gang med nye MG 4 og jeg har god tro på at det blir en volummodell, sier Jan Kåre Holmedal til BilNytt.no. Forrige uke samlet han et entusiastisk forhandlernettverk til møte. 

Les importørintervjuet: MG-Holmedal: - Om det blir trangere tider, kan folk velge rimeligere biler

MG og BYD på topp
MG-importør Jan Kåre Holmedal har allerede landets mest fornøyde forhandlere når det gjelder priser på egne biler, rett foran BYD-importør Frank Dunvold, ifølge BilNytt.no sin store forhandlerundersøkelse:

Norske merkeforhandleres karakterer til importørene på «Prissituasjonen i forhold til konkurrenter»:

- Ser aldri en bil under 100.000 kroner
RSA er importør av BYD, som var bilmerket som i stor grad fikk Tesla til å starte prisreduksjonene i Kina i første omgang:

Nye BYD Seal hadde en pris som var 23 % lavere enn Tesla Model 3 i Kina.

- BYD har jo fullstendig parkert Tesla og alle andre elbilprodusenter i Kina og satser nå for fullt i Norge og Europa, sier RSA-sjef Frank Dunvold til BilNytt.no.

Per i dag har BYD SUVene Tang og Atto 3, og den store sedanen Han i den norske personbilporteføljen.

Nye modeller som er vist den siste tiden inkluderer Model 3-konkurrenten BYD Seal, en mer kompakt kombi, Dolphin og en liten, rimelig firedørs fireseter ved navn Seagull, som i Kina skal prises fra under 100.000 kroner.

- Det kommer mange nyheter etter hvert, og jeg kan bekrefte at alle BYDs nye modeller er interessante i Norge, sier Frank Dunvold til BilNytt.no.

Angående muligheten for å selge en virkelig billig elbil, sier imidlertid Frank Dunvold dette:

- Jeg tror nok aldri vi får se en elbil til under 100.000 kroner i Norge. Eller for den saks skyld under 200.000 kroner. 

Det er ventet at Tesla kan komme med en slags «Model 2» til omkring 250.000 kroner. Elon Musk har lovet mer detaljer om sin nye «billig-modell» i mars.

RSA er også relativt fersk importør for det kinesiske bilmerket JAC, som denne uken hadde forhandlermøte i Drammen.

Den første JAC-modellen, den kompakte el-SUVen e-JS4, er priset fra 374.900 kroner – inkludert den nye vektavgiften – og ble denne uken vist frem i Drammen Teater.

Les importørintervjuet: Frank Dunvold: - Vi er i ferd med å bygge opp noe spennende

Stor oversikt: Alle importørintervjuene 2023

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

 Følg BilJobb.no på LinkedIn