Allerede i september 2020, under sin såkalte «Battery Day», annonserte Elon Musk ikke bare sin nye og mye mer kostnadseffektive batteriteknologi.

Han lovte også en kommende, rimelig Tesla-modell og estimerte utropsprisen til cirka 25.000 dollar – i dag cirka 250.000 kroner.

Musk mente han ville kunne lansere en slik modell «om tre år» – altså høsten 2023.

Med andre ord: Det nærmer seg. Eller?

Obilgatorisk lesing
I går, under Teslas «Investor Day», la Elon Musk, sammen med nære ingeniør-medarbeidere, frem tredje del av sin «Master Plan».

Der presenterer han sine oppdaterte visjoner for Tesla, visjoner som for første gang ble presentert i 2006.

- Dagen i dag handler ikke bare om investorer som eier Tesla-aksjer, men om investorer i planeten Jorden, sa Musk.

For å se den nye planen i perspektiv er det nødvendig å ha kjennskap til innholdet i de to foregående planene. 

Den store «Master Plan» kom i 2006 – to år etter at Elon Musk ble storinvestor i Tesla.

For alle som skal uttale seg i profesjonell kapasitet om Tesla Motors burde faktisk de to planene, som hver tilsvarer cirka tre A4-sider, være obligatorisk lesning.

Her oppummerer BilNytt.no planene kort:

Master Plan - 2006
Fullt navn: The Secret Tesla Motors Master Plan (just between you and me)

Her starter på mange måter den «offisielle» delen av Tesla-eventyret idet Musk legger ut for publikum sine tanker omkring hva målet med Tesla er. 

Hele planen oppsummerer han i fire hovedpunkter på slutten:

«Kort fortalt er Master Plan følgende:

  1. Bygge en sportsbil
  2. Bruke de pengene til å bygge en rimelig bil
  3. Bruke de pengene igjen til å bygge en enda rimeligere bil
  4. Samtidig som det over gjøres, tilby nullutslippsløsninger for produksjon av elektrisitet

Ikke fortell det til noen.»

Som kjent fulgte han, med visse omveier og en hel del forsinkelser, denne planen helt frem til i dag:

Fra Tesla Roadster i 2008 til Model 3 og Model Y i dag, via Model S og X, solcellepaneler og energilagringsløsninger.

TIDLIGERE TIDER: Elon Musk og Teslas sjefsdesigner, Franz von Holzhausen fra en video tatt under utviklingen av Model S – etappe to i masterplanen.

Master Plan, del to - 2016
Fullt navn: Master Plan, Part Deux

Oppfølgingen av masterplanen kom først ti år senere, sommeren 2016.

Og i motsetning til hva som er tilfellet når det gjelder den første, gjenstår det ganske mye før del to kan sies å være gjennomført.

I den legger Elon Musk til noen punkter for å utfylle forrige plan, som oppsummert er de følgende:

  • Skape oppsiktsvekkende solcellebaserte hustak med sømløst integrerte batteribaserte energilagringssystemer;
     
  • Utvide produktporteføljen med elbiler i alle de viktige kjøretøykategoriene;
     
  • Utvikle bilenes selvkjørende evner så de blir 10 ganger tryggere enn å kjøre manuelt, gjennom massiv flåte-læring;
     
  • Gjøre det mulig for bilen din å tjene penger for deg når du ikke bruker den.

Begrepene er forklart i hovedteksten:

I går presenterte Tesla følgende oversikt: Slik ser Tesla for seg at de skal dekke alle viktige kjøretøykategorier. Åpenbart er den «billige» modellen under duken ytterst til høyre...

Trodde ikke på suksess selv
I del to begynner Elon Musk for øvrig med å forklare starten på den forrige masterplanen: 

- Grunnen til at vi måtte starte med punkt én er at det var alt jeg hadde råd til med pengene jeg hadde tjent på salget av PayPal.

- Jeg tenkte nemlig at det var svært liten sjanse til å lykkes og jeg ville ikke risikere andre folks penger.

Musk påpeker så at listen over vellykkede oppstartsforetak i bilindustrien er kort, og at det per 2016 bare var to amerikanske bilselskap som aldri hadde gått konk:

Ford og ... Tesla.

Elon Musk slår dermed fast:

- Å starte et bilselskap er idiotisk og et elbilselskap er idioti opphøyd i annen!

At ikke alt har gått etter planen, innrømmer han selv med et veldig tidlig eksempel:

- En av årsakene til at jeg skrev den første masterplanen var at jeg ville forsvare mot de uunngåelige angrepene Tesla ville komme under, med beskyldninger om bare å ville lage biler for rikinger, at vi mente det ikke var nok sportsbilprodusenter – eller en annen bisarr begrunnelse.

- Uheldigvis hindret den ikke at det kom et utall artikler som angrep oss nettopp av de nevnte årsakene, så slik sett var den bortimot fullstendig mislykket.

Med årene oppløste for øvrig Musk Teslas PR- og kommunikasjonsavdeling og sluttet å invitere journalister fra brede medier til sine arrangementer...

BILLIG TESLA: Denne skissen, muligens signert Franz von Holzhausen, Teslas sjefsdesigner, ble teaset på WeChat-kanalen til Tesla allerede i januar 2020.

Master Plan, del tre - mars 2023
Master Plan, del 3, er i skrivende stund ikke oppsummert skriftlig som de andre på Teslas hjemmesider, men var altså gjenstand for onsdagens presentasjoner under «Investor Day» i Austin, Texas.

Der ble visjonen om hvordan nå et nullutslippssamfunn og betraktninger rundt alle deler av energikjedene presentert, blant annet et mål om å øke energilagringskapasiteten i verden med 240 terrawattimer.

Kostnadene forbundet med måloppnåelsen totalt ble estimert til tilsvarende rundt 100 billioner kroner («10 trillion dollars»).

Slik vises Teslas visjon om å eliminere alle fossile drivstoff. 
(Klikk for å forstørre)

Oppskalere produksjon, nedskalere kostnad
Elon Musk ga i går imidlertid ingen nye detaljer om den «billige Teslaen», men bekreftet en ny gigafabrikk i Monterrey i Mexico.

Han annonserte en bortimot halvering, ikke bare av produksjonskostnadene, men av kostnadene på virksomhetsnivå.

Målet: Skalere opp til en dag å kunne produsere 20 millioner biler i året.

Neste skritt på veien dit, mer konkret, er neste generasjon produktplattform, der man skal ta i bruk nye og innovative produksjonsprosesser som bryter med de klassiske sekvensielle metodene og skal være både tids- og kostnadsbesparende.

Kostnadsreduksjonen per bil estimeres til cirka 10.000 kroner.

På den måten skal Tesla bli mer konkurransedyktig – også sammenlignet med kineserne.

Elon Musk har allerede vært klar på at han ser de kinesiske produsentene som sine sterkeste konkurrenter fremover. 

Den over tre timer lange presentasjonen fra Austin, Texas, kan ses i sin helhet her.

På slutten av Investor Day svarte finansdirektør Zach Kirkhorn, Twitter-sjef Elon Musk og sjefsingeniør Drew Baglino (til en viss grad) på spørsmål fra publikum.

BilNytt.no-kommentar:
Knut Moberg d.y.

Han har aldri vært større, men samtidig aldri mer kritisert, Elon Musk.

Den eksentriske lederen styrer parallelt Space X, Tesla, The Boring Company, Neuralink og noen andre virksomheter inkludert, siden i fjor – dessverre, vil mange Tesla-investorer si – den sosiale nettverksplattformen Twitter.

Kritikerne vil trekke frem at han konsekvent har lovet mer enn han har kunnet holde og at han har hatt en mildt sagt lemfeldig omgang med tidslinjer og hensyn til aksjonærer, ansatte og medier. 

Og heldigvis er ikke tema her Twitter, politiske uttalelser, nevroteknologiske eksperimenter på dyr eller andre kontroverser, som under Covid-krisen.

Forsinkelser, forsinkelser...
Det er ingen tvil om at Elon Musk er en åpenbart uforbederlig tidsoptimist som har til de grader hastverk med å nå sine mål at det går utover både ham selv og de som jobber for ham.

Samtidig er han også teknologioptimist, hvilket har en plusside – han får en del gode ideer og setter dem faktisk ut i livet – men også en minusside – realitetene tar ham igjen, igjen og igjen, og forsinker planene hans.

Hele veien er de nye produktene han har annonsert, blitt vesentlig forsinket, fra Model S til den kommende Cybertruck og Roadster II.

Se for eksempel på de selvkjørende bilene, som skulle vært på veien for lengst hvis Musks løfter og de faktiske forhold hadde vært i overenstemmelse.

Men:

På den annen side vil hans fans og beundrere heller se på det han har utrettet siden han kom inn i det ferske oppstartsselskapet Tesla Motors som tidlig investor i 2004.

Og det er faktisk en hel del:

Fra en Lotus-basert elektrisk roadster solgt i 2.500 eksemplarer mellom 2008 og 2011 til en årsproduksjon i 2022 på over 1,36 millioner elbiler og fabrikker i USA, Kina og Tyskland – og i går bekreftet Tesla at produksjonskapasiteten nå er på to millioner biler i året. 

Og da viser det seg at Teslas historikk og Musks «masterplan» faktisk i stor grad er på linje.

Så langt.

Les Jon Winding-Sørensens kommentar: Et møkka-år for Elon Musk? Eller kanskje ikke...

Les Atle Falch Tuveruds kommentar: Derfor gjorde Tesla det. Er det mer dramatikk i vente?

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

 Følg BilJobb.no på LinkedIn