BilNytt.no skrev 23. mai, i en omtale av straffetollen som snart kan bli innført i EU, at det foreløpig ikke er klart om EØS og dermed Norge også vil innføre straffetoll.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum har overraskende raskt kommet med svaret hva Norge angår, overfor Teknisk Ukeblad (TU).

- Innføring av toll på kinesiske biler er verken aktuelt eller ønskelig, sier Vedum til nettstedet.

Bakteppet er at USA innfører 100 % toll på kinesiske elbiler i år.

Til tross for sterk motstand fra Tyskland, ser det ut til at det går mot innføring av en tollsats på 25 til 30 %, på elbiler fra Kina i EU.

I dag har EU 10 % toll på biler fra Kina, mens Norge har 0 %. 

Økt toll i Europa vil i tillegg til kinesiske bilmerker også ramme kinesisk-produserte biler som Volvo EX30, Tesla Model 3 og BMW iX3.

Volvo EX30 er Norges mest registrerte modell to måneder på rad. Den kinesisk-produsert bilen kan få straffetoll på 30 %, men ikke i Norge, ifølge regjeringens finansminister og utenriksminister.

- Europeiske produsenter forfalsket utslippstall
TU har spurt finansministeren om Norge bør innføre toll på kinesiske biler, lik den EU har i dag – og om Norge bør følge etter dersom EU innfører en ekstra straffetoll.

Svaret er altså nei på begge spørsmål.

Også utenriksminister Espen Barth Eide siteres i TU-artikkelen.

Han går nærmest til angrep på europeisk bilindustri:

Under Statkraft-konferansen i forrige uke ble Barth Eide spurt om man burde forby kinesiske elbiler.

- Jeg synes ikke vi skal forby kinesiske elbiler. Særlig ikke Norge, som ikke lager biler uansett, sa Barth Eide da.

Deretter la han til en heller udiplomatisk kraftsalve.

- Med all respekt for mine europeiske kolleger: Da kineserne forbedret elmotoren, brukte enkelte tyske selskaper sine ingeniører på å forfalske utslippstall, sa den norske utenriksministeren i forrige uke, ifølge TU.

Straffetoll allerede i juli
EU-kommisjonen mener å ha bevis for at kinesiske myndigheter subsidierer bilproduksjon.

Dette etter at EU en tid har foretatt undersøkelser for å påvise at Kina urettmessig subsidierer sin bilproduksjon for å kunne selge bilene billigere på eksportmarkedene.

Innføringen av straffetoll har vært ønsket spesielt fra fransk side, men initiativet til økt tollsats er en politisk avgjørelse fra EU-kommisjonen.

Den amerikanske straffetollen på 100 % som nylig ble annonsert av president Joe Biden har har kommet som et nytt argument som legitimerer en europeisk sats på opptil 30 %.

BilNytt.no skrev i mars at etterforskningen skal være ferdigstilt innen november, men det er åpnet for at EU innfører foreløpig fortolling fra og med juli, frem til en endelig konklusjon foreligger. 

I Europa har kinesiske elbilprodusenter priset sine modeller klart over kinesisk nivå. Det er dermed ventet at de i stor utstrekning vil kunne absorbere den nye tollsatsen.

Les også: Europa vs Kina: - Det kan være game over om bare 3-4 år

BYD har sagt at de selv med en tollbarriere på 30 % vil kunne selge den kompakte modellen Seagull til under 20.000 euro.

KOMMENTAR: - Oppskrift på et blodbad

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo