Ingenting er offisielt når det gjelder salgsmodell, og bilene lanseres først om en måneds tid.
Men nå ser Volvo Car Stor-Oslo på Økern ut som «Geely Car Stor-Oslo»:
På plassen utenfor det store anlegget står mange splitter nye Polestar 3, en rekke Volvo EX30 innpakket i plast, en ny Lotus Eletre – og nå er også flere Zeekr X og Zeekr 001 utplassert.
Det betyr ikke nødvendigvis at bilene skal selges fra forhandleren på Økern. For eksempel har både Lotus og Polestar egne lokaler i Oslo sentrum.
Zeekr 001 og X står klare for prøvekjøring side om side med nye Polestar 3 hos Volvo Car Stor-Oslo på Økern.
Innkjøring
- Hva skjer? Er Volvo Car Stor-Oslo Zeekr sin kommende partner i Oslo?
- Hehe. Vi er på Økern i egen regi og tester ut riggen vår. Vi må lære litt før vi setter igang, svarer Ole Kristian Ågotnes.
Han er European Launch Manager i Zeekr.
- Vi må teste før vi kan rulle ut. Vi begynner å nærme oss lansering. Vi sjekker at alt fungerer; registreringer, klargjøring, oppfølging av kunder og testkjøring.
- Dessuten tilbyr vi prøvekjøring til potensielle kunder som vi har kommet i kontakt med via vår nettside, sier Ågotnes.
- Dere kjøper plass og tjenester av Volvo Car Stor-Oslo?
- Vi gjør en god del med våre egne folk, og så kjøper vi noen tjenester fra tredjepart, svarer Ågotnes.
Volvo Car Stor-Oslo er Lotus-partner på klargjøring og service, og har hele tiden vært utleverings- og service-partner for Polestar.
Zeekr har flere biler med og uten skilt på Økern. Det åpnes for salg først om en måneds tid.
Vil gå hardt ut
- Det er ledig showroom ved siden av Lotus i Oslo sentrum. Benytter dere anledningen til å flytte inn der?
- Alt er til vurdering, men showroom i Oslo sentrum er ikke vår førsteprioritet nå, svarer Ågotnes.
- Dere behøver vel ikke gjøre alle feilene som andre har gjort? Kan ikke Zeekr bare koble seg på Polestars nye non-genuine salgsmodell hos Volvo-forhandlere?
- Det må jeg komme tilbake til. Det er for tidlig å si noe om salgsmodellen nå.
- Når lanseres Zeekr offisielt i Norge?
- Slik det ligger an nå er det mot slutten av tredje kvartal eller begynnelsen av fjerde kvartal, som planlagt, sier Ågotnes.
Han legger til at både Zeekr X og 001 skal lanseres samtidig.
- Vil dere ha en soft lansering i Norge på grunn av markedet?
- Nei, tvert i mot. Vi ønsker å gå hardt ut når vi først lanserer. Men først skal vi teste at alt fungerer. Det er mange ting som skal klaffe ved lansering av et nytt bilmerke.
I februar fortalte Ågotnes til BilNytt.no at lanseringen planlegges fra Amsterdam.
- I Sverige og Nederland selger vi allerede mange biler. Vi vil finkalibrere før vi går hardt ut i Norge, sier Ole Kristian Ågotnes.
I Norge kan Zeekr registrere biler uten såkalt straffetoll.
Fem biler registrert
- Det har tidligere vært sagt at Mekonomen-konsernet skal være servicepartner. Gjelder dette fortsatt?
- BilNytt.no må være litt tålmodige. Det er ikke så lenge til vi lanserer, og da vil vi komme mer flere detaljer, svarer Ågotnes.
BilNytt.no har forsøkt å få tak i Volvo Car Stor-Oslo-sjef Tom Bendiksen, men han har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
- Vi er positive til å være servicepartner til Zeekr på lik linje som Lotus, Polestar og eventuelt andre bilmerker i Geely-familien, sa Tom Bendiksen til BilNytt.no i fjor.
Disse Geely-merkene selges i Norge i dag:
- Volvo
- Polestar
- Lotus
- Zeekr
Ifølge OFV ble de første Zeekr registrert i Norge i juli; to Zeekr X og to Zeekr 001. Hittil i august er det registrert ytterligere en 001.
Den nye bestselgeren Volvo EX30 og Zeekr X er bygget på samme plattform, men er ikke «tvillinger» skal man tro produsentene.
Tidligere har det vært flere Lotus Eletre på plassen hos Volvo Car Økern. I dag er en rosa Eletre en av få Lotus på plassen.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen
Følg BilJobb.no på LinkedIn