Nylig arrangerte Harald A. Møller en fagdag med formål om å gi påfyll og inspirasjon for sine «samarbeidspartnere» – som i BilNytt.nos øyne ligner mer på kunder.
De inviterte var nemlig blant Norges største innkjøpere av nye biler:
Hertz, Drivalia, Ayvens, Politiet, NRK og flere andre store flåteinnkjøpere var blant dem som møtte opp.
Totalt deltok over 60 personer på arrangementet «Bil & Bærekraft – fra problem til klimaløsning» på Møller Medvind Arena.
Der fikk de blant annet presentert en helt ny «elbilkalkulator» og en oppdatering på bærekraftarbeidet i Harald A. Møller.
Vertskapet besto av Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby, Bård Espeland, leder for flåtesalg hos Harald A. Møller, og Ida Pernille Hatlebrekke, direktør for bærekraft i Møller Mobility Group.
- Ønsker å fremme kunnskap
Ulf Tore Hekneby lar ikke anledningen gå fra seg til å presentere importørens produktspekter, fra Skoda Elroq til Volkswagen ID. Buzz Cargo.
- Vi har nå en fantastisk lineup av modeller. Vi har bygget gamle segmenter med nye elbiler. Alle kan kjøre elektrisk, sier Ulf Tore Hekneby og minner om at Volkswagen nå endelig kan tilby en elvarebil med firehjulsdrift.
- Synes dere mange av bedriftskundene er for defensive i overgangen til elbiler i sine flåter?
- Nei, definitivt ikke. På personbil er vi jo mer eller mindre fremme hvis vi ser bort fra bilutleie, svarer Ulf Tore Hekneby til BilNytt.no.
- På varebil har man manglet hele produktspekteret og incentivene fra myndighetene. Det er ikke bedriftskundenes feil, sier han.
- Vi gjør det vi kan for å fremme kunnskap, blant annet med dagens arrangement og vår nye elbilkalkulator, sier Hekneby.
Venter på budsjettenigheten
Etter regjeringens fremleggelse av forslag til statsbudsjett i oktober, åpnet Hekneby for å relansere fossile Volkswagen personbiler i Norge
- Mange bilprodusenter vil at hele eller mesteparten av produktporteføljen tilbys i markedet. Er det nå et ønske fra Volkswagen-gruppen om at mesteparten av modellporteføljen tilbys også i Norge?
- Det kommer an på myndighetene. Vi håper vi slipper å relansere fossilbiler, men da må myndighetene følge opp sin egen målsetting.
- Når blir det offisielt at Volkswagen åpner opp for fossile personbiler igjen?
- Det er ikke besluttet. SVs alternative budsjett er lovende, svarer Hekneby.
- Harald A. Møller relanserer ikke fossilbiler dersom SV vinner frem med sitt alternative budsjett?
- Vi får se hvordan situasjonen er når budsjettenigheten er i havn, svarer Hekneby.
Harald A. Møller-sjefen viser til at bilindustrien går inn i en ny fase neste år med nye, strenge utslippskrav:
- Gapet fra hvor vi er i dag til hvor vi skal være neste år, er stort. Vi får håpe at myndighetene går inn for kun å selge nullutslippsbiler neste år.
- Man må ha litt mot for å få til endringer, sier Ulf Tore Hekneby til forsamlingen og kommer med noen ord fra Muhammad Ali: «Den som ikke er modig nok til å ta risiko, vil ikke utrette noe i livet».
Ulf Tore Hekneby mener det er fantastisk at Time Magazine i forrige uke utpekte Elbilforeningens Christina Bu til en av topp 100 klimaledere i verden.
- Vi er også stolte av at Harald A. Møller har vært med på å gjøre noe stort. Norge og Møller representerer løsningen, ikke problemet.
- Dette gjør oss relevante. Vi skal definitivt være en del av løsningen på mobilitet for fremtiden. Vi skal jobbe for og ikke imot, sier Hekneby.
Elbilkalkulator skal gi svar
Under arrangementet var det i første omgang fokus på varebil, naturlig nok med Volkswagen ID. Buzz og kommende e-Transporter i førersetet.
Harald A. Møller mener at flåtekundenes behov for klima- og miljødata kan deles i to kategorier:
- Svare ut krav og reguleringer
- Informasjon og kunnskap for å ta riktige valg
- Det er behov for troverdig informasjon om utslipp og økonomi når kunder vurderer å elektrifisere flåten sin, sier Ulf Tore Hekneby.
Derfor har Harald A. Møller lansert en «elbilkalkuator» som et slags «proof of concept».
I betaversjonen av kalkulatoren, som du kan teste her, kan man legge inn registreringsnummer på en hvilken som helst bil – eller bilpark – og få opp driftskostnader og utslipp sammenlignet med Volkswagen ID. Buzz Cargo.
Kalkulatoren skal synliggjøre utslipp og kostnader fra produksjon, bruk og avhending av bilene og bidra til at kundene kan ta «riktige valg» i sine bilinnkjøp.
- Hva er det dere trenger for å gjøre valg? Kom med ideer, kom med innspill, oppfordrer importørens flåtesjef Bård Espeland.
- Vi vil løse deres innkjøpsspørsmål, sier Espeland før de fremmøtte får mulighet til å titte nærmere på kalkulatoren.
Hva hvis dieselprisen går opp, hva hvis strømprisen øker? Hurtiglading eller hjemmelading? Hvor mye må man kjøre før elbilen går i pluss?
De tre utviklerne Truls, Anders og Ranghild viser en demo av kalkulatoren. I eksempelet byttet en kunde fra én Volkswagen Caddy og én Transporter til to Volkswagen ID. Buzz Cargo.
«Misjonæren» Hekneby
Flåtedirektør Jørn Skjeldrum i Hertz var blant deltakerne på Harald A. Møller-arrangementet.
- Hvor stor andel av bilflåten deres kan bli elektrisk i 2025?
- Vi øker fra 30-40 % elandel nå til det dobbelte neste år, svarer Skjeldrum.
- I innkjøp eller i bilpark?
- Det er i bilpark. Vi har en del fossilbiler som er på treårskontrakter, og det er grunnen til at elektrifiseringen tar litt tid, sier Skjeldrum.
Ulf Tore Hekneby og Jørn Skjeldrum i Hertz har funnet tonen som selger og kjøper.
- Men vi hører at det er mange turister som ikke vil leie elbil?
- Ja, men bortsett fra for utenlandske turister er det elbiler som nå gjelder, sier Skjeldrum.
Ulf Tore Hekneby skyter inn:
- Jeg får stå på Gardermoen og overbevise turistene om å velge elbil, smiler Harald A. Møller-sjefen.
- Ja, hvis «misjonæren» Hekneby vinner frem, så går det nok raskere, responderer Skjeldrum.
- Næringslivet har en sentral rolle
Bærekraftdirektør i Møller Mobility Group, Ida Pernille Hatlebrekke, tok i bruk en kjent setning da hun oppdaterte gjestene på Møller-konsernets satsing på bærekraft:
- Vi har vært en del av problemene. Nå skal vi være en del av løsningen.
- Enkelt sagt: Vi skal bidra til de gode og ansvarlige valgene, både i vår egen virksomhet og i møte med kundene våre, legger hun til.
- Næringslivet spiller en sentral rolle i å redusere utslipp fra transportsektoren der elektrifiseringen av bilparken er det viktigste tiltaket for å halvere utslippet innen 2030.
Ida Pernille Hatlebrekke mener at Harald Aars Møllers slagord «Man skal holde sin sti ren» passer meget godt med dagens fokus på bærekraft.
- Samtidig må bilbransjen omstille seg til en mer sirkulær og bærekraftig forretningspraksis for å bli en del av løsningen i fremtiden, sier Hatlebrekke.
- Hva betyr ESG for oss, og hvordan kan vi bidra til å fremme deres bærekraftige agenda? Hvordan jobbes det med sirkularitet og utslippskutt i verdikjeden for elbil og hvilken utvikling kan vi forvente fremover? spør Ida Pernille Hatlebrekke.
For å komme med noen svar på de spørsmålene, var Hydrovolt-sjef Ole-Christen Enger invitert for å gi innsikt i hvordan resirkulering av elbilbatterier allerede har blitt big business.
I pausen la de fremmøte registreringsnummer fra sin varebilpark inn i beta-versjonen av kalkulatoren for å sammenligne sine driftskostnader og miljøavtrykk med Volkswagen ID. Buzz Cargo.
Moia-inspirasjonen
Under Arendalsuka i august var toppsjefen for Volkswagen-fabrikkkens tech- og mobilitetsselskap Moia på scenen sammen med Ulf Tore Hekneby.
Moia utvikler løsninger for selvkjøring, og tilbyr et konsept som ligger mellom kollektivtransport og taxi.
I august var Heknebys budskap at Norge og Oslo kan være tidlig på ballen med å ta denne i fremtidsløsningen i bruk.
Det er tydelig at han fortsatt har dette høyt på agendaen:
- Vi må ta nye ting inn over oss. Vi må følge trendene i samfunnet, sier Hekneby.
Han viser frem et bilde fra et nylig besøk hos Moia i Hamburg der kommunikasjonsdirektør Øyvind Rognlien Skovli, konsernsjef Petter Hellman, Hekneby selv og eierne fra Møller-familien var med.
I Hamburg er 500 av Moias selvkjørende Volkswagen allerede i trafikk. Under Møller-folkets testrute måtte sjåføren gripe inn to ganger.
- Men denne teknologien er ikke superlangt unna, sier Hekneby med overbevisning.
Ulf Tore Hekneby viser frem en av Moias selvkjørende biler fra Hamburg og forteller at en Moia-bil aldri skal være mer enn fem minutter unna.
Les også: Teslas selvkjørende taxi til Norge i desember
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen
Følg BilJobb.no på LinkedIn