I dagens enighet om revidert nasjonalbudsjett ber Stortinget regjeringen om å sette et nytt mål for når alle nye varebiler skal være nullutslippsbiler.
Men i budsjettforliket er det ikke satt noe konkret tidspunkt for når målet skal oppnås:
«Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet for 2026 sette et nytt mål for når alle nye varebiler skal være nullutslipp. Målet skal innebære en styrking av dagens ambisjonsnivå», heter det i dagens enighet.
NBF: - Pussig
Ida Krag er leder for næringspolitikk i Norges Bilbransjeforbund (NBF).
- Setningen fra forliket fremstår pussig, sier Ida Krag til BilNytt.no før hun fortsetter:
- Det er vanskelig å gjøre noe for å styrke målet for de lette varebilene, det er jo 100 % nullutslipp allerede i år.
- Vi leser formuleringen i forliket som noe SV og Senterpartiet kunne bli enige om. Vi tror at Senterpartiet er mer moderate enn SV, som trolig er på Elbilforeningens linje i denne saken, sier Ida Krag.
Fra før av var de nasjonale salgsmålene for varebiler delt opp i lette og tunge varebiler:
Målet var at alle lette varebiler skulle være nullutslipp i 2025 og alle tunge i 2030.
Elbilforeningen utålmodig
Nå ber altså Stortinget regjeringen om å komme tilbake med et nytt felles mål for alle varebiler i statsbudsjettet for 2026.
Generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening er utålmodig og mener nullutslippsmålet for varebiler må oppnås raskt:
- Det målet bør ikke være særlig langt fram i tid, og det bør følges opp med kraftfulle virkemidler, sier Christina Bu.
Målet skal innebære en styrking av dagens ambisjonsnivå.
- Elbilforeningen har foreslått et nytt mål flere ganger og er glade for at SV nå har fått dette igjennom i forhandlingene, sier Bu i dag.
- Det er en stund siden vi innså at Norge ikke klarte å oppfylle varebilmålet for 2025, sier Bu, som i februar 2024 foreslo et nytt 2027-mål for lette varebiler.
Foreslår virkemidler
NBF vil i motsetning til Elbilforeningen ikke sette et voldsomt offensivt mål:
- Vi støtter virkemidler for å øke andelen elektriske lette og tunge varebiler, som tilgang til kollektivfelt og mulighet for kommunene til å innføre nullutslippssoner, men mener det er feil med økt engangsavgiften for de fossile varebilene, sier Ida Krag.
- Målet kan muligens fremskyndes med ett eller to år, til 2029 eller 2028, men det er for tidlig å konkludere, sier Ida Krag.
- Fortsatt er det virksomheter som ikke får løst oppgave sine elektrisk, legger Krag til.
Det Stortinget i dag gir beskjed om til regjeringen, er svært viktig for å kutte klimautslipp og redusere forurensingen i byene, mener begge parter.
- En fossil varebil slipper ut dobbelt så mye som en fossil personbil, så dette er viktig og løfterikt, sier Bu.
Nå må regjeringen sikre at kjøpere av elvarebiler får nye fordeler, mener Elbilforeningen:
- Med et mål om helelektrisk varebilsalg i løpet av neste Stortingsperiode, forventer vi en god pakke med virkemidler, sier Christina Bu.
Elbilforeningen har lenge tatt til orde for et nasjonalt fritak for bompenger for elvarebiler og tilgang til kollektivfeltet.
Andre virkemidler handler om å tilpasse avgiftene på en måte som favoriserer elektriske varebiler, blant annet ved å øke engangsavgiften for fossile varebiler, er forslag fra Elbilforeningen.
Uenige om utvalget
Hittil i år er el-andelen i varebilsalget på 45 %. For hele 2024 var andelen 29,6 %, ifølge tall fra OFV.
- Økningen i antallet nyregistreringer for lette elektriske varebiler så langt i år og den teknologiske utviklingen er positiv, sier Ida Krag.
Salget av elvarebiler har hengt etter personbiler også fordi utvalget av biler har vært for dårlig, mener Elbilforeningen:
- Nå er utvalget mye bedre. Håndverkere og andre som trenger varebil i sitt daglige virke kan finne biler med god rekkevidde, størrelse og firehjulstrekk, mener Bu.
Ida Krag i NBF mener at det fortsatt er en vei å gå når det gjelder modellutvalg:
- Produktbredden er fortsatt ikke god nok, spesielt for kombinasjonen lang rekkevidde og tung hengervekt, som gjør at ikke alle oppdrag kan løses med elvarebil riktig ennå. Men det skjer enormt mye, og den teknologiske utviklingen går raskt.
Les også: Inntar de nye børstraktorene kollektivfeltet?
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn