RSA legger bak seg en svært tøff tid. I fjor fikk konsernet et minusresultat på hele 284 millioner kroner. 

Importøren har slitt med store volum av usolgte Maxus på lager og har siden vårparten i år arbeidet med å selge ut det eksisterende varelageret av eldre Maxus-modeller.

Et av virkemidlene har vært et kampanjekonsept der det tilbys utvidet garanti og ikke minst null skadetrekk ved retur av leasingbiler, som ble lansert i mai.

Hittil i år er det ifølge OFV registrert 562 nye Maxus varebiler i Norge, opp fra 403 biler på samme tid i fjor.

Over 400 av årets varebiler er registrert etter RSA kjørte i gang kampanjen i mai.

Maxus' markedsandel i varebilmarkedet har økt fra 1,69 % på denne tiden i fjor til 2,47 % i år.

På personbilsiden er det registrert kun 109 nye Maxus hittil i år, mot 325 biler i samme periode i fjor.

Av personbilene er SUVen Euniq6 mest solgt, foran MPVene Mifa 9 og Euniq5.

Gjennom deler av året har RSA slitt med store mengder Maxus varebiler på lager. Dette bildet ble tatt i mai i år.

Restart
Nå tar RSA en «ctrl-alt-delete» når det gjelder Maxus i Norge:

  • Importøren kutter ut personbiler fra Maxus-porteføljen.
  • På varebilsiden satser RSA på tre elektriske modeller: To «kassebiler» og én pickup.

Dessuten vil RSA tilby egen Maxus-modell eksklusivt for Posten Bring og andre store flåtekunder.

- Vi er i ferd med å relansere Maxus i Norge, sier konsernsjef Frank Dunvold i RSA til BilNytt.no.

- Vi skal spisse vår satsing på varebiler. De tre bilene vi lanserer nå dekker majoriteten av markedet og vi tilbyr kombinasjonen av elbil og firehjulsdrift, sier Frank Dunvold. 

Neste år vil Maxus også komme med en mindre varebil i «Caddy-klassen».

- Da får vi et enda tettere program for varebiler. Vi forventer oss mye av de nye modellene, sier RSA-sjefen.

Disse Maxus-modellene skal RSA satse på:

  • Maxus eDeliver 5
  • Maxus eDeliver 7 4x4 
  • Maxus eTerron 9 4x4

I tillegg tilbys den større elvarebilen Maxus eDeliver 9 for store flåtekunder etter avtale.

- For eksempel har vi en avtale med Posten Bring som i dag er den største kunden av Maxus, sier Frank Dunvold.

Maxus eDeliver 5 er nyeste – og foreløpig minste – tilskudd i RSAs utvalg av Maxus-modeller.

Både pickupen Maxus eTerron 9 4x4 og kassebilen eDeliver 7 (til høyre i bildet) leveres med firehjulsdrift.

Like etter at forslag til statsbudsjett for 2026 ble lagt frem i midten av oktober, gikk Maxus-ansvarlig Magne Aas Karlsen i RSA ut og applauderte de høyere avgiftene i forslaget:

- Prisen for fossildrevne varebiler nærmer seg smertegrensen for veldig mange kjøpere, og vi tror dette vil føre til et markant skifte mot fullgode, klimavennlige elektriske alternativer, sa han.

I forbindelse med fremleggelsen av budsjettforslaget tidligere i høst, sa Dunvold at det alltid er muligheter for overraskelser når det gjelder bilavgifter.

Vil kutte umotiverte forhandlere
Frank Dunvold forteller at det som en del av «relanseringen» vil ryddes i forhandlernettverket.

Dagens situasjon er ifølge konsernsjefen slik:

- Vi har 11 egeneide RSA-forhandlere som selger Maxus. De leverer bra. I tillegg har vi 10-12 frie forhandlere som også leverer som forventet.

- De satser sammen med oss og utviser en vilje til å spille på lag med oss når det gjelder salg av Maxus.

- Vi har også 8-10 forhandlere der vi mener det er større potensial for Maxus. Vi går nå i dialog med hver enkelt og vil ha en plan for bilmerket.

- Vil noen forhandlere forsvinne?

- Det er det for tidlig å si i dag. Vi skal først snakke med alle og bli kjent med deres planer og tanker rundt Maxus.

- Vi ønsker oss forhandlere som har tro på Maxus. Har de ikke det, er det jo ingen grunn til å fortsette, slår Frank Dunvold fast.

- Det er mange steder der det ikke er forhandlere?

- Maxus er et ganske nytt merke og det tar alltid litt tid til å få en forhandlerkjede til å sette seg. Nå er testperioden over og med de nye modellene øker vi innsatsen, svarer Dunvold. 

Dette er dagens Maxus-forhandlere:

  • Akershus Auto, Kløfta
    Bruktbilforhandler
  • Berg Auto, Bærum
    BYD, Isuzu, KGM, Suzuki, Renault 
  • Bilsalg Kokstad, Bergen
    Iveco, JAC
  • Bilhuset Harstad
    Ford, Suzuki, BYD, Isuzu
  • Bjørdal Bil, Hovdebygda
    Honda, Suzuki, KGM
  • Gjermundsen Auto, Tønsberg
    Mazda, Hyundai, Renault
  • Glommen Bil, Oppaker
    Voyah
  • Haugaland Bilsenter, Karmsund
    JAC, Honda, Seres
  • Holmane Bil, Egersund og Bryne
    Suzuki, Isuzu, BYD, KGM
  • Indre Sogn Bil, Øvre Årdal
    Suzuki, Isuzu, BYD 
  • Melhus Bil, Trondheim og Orkanger
    Ford, BYD, Kia
  • Mobile Hamar
    Nissan, BYD, Isuzu, Suzuki (Maxus på oppsigelse)
  • Myrland Auto, Stathelle
    Suzuki, Hyundai, Mazda
  • Namsos Bil
    Hyundai, Mazda
  • Nextcar, Ålesund
    Suzuki, Isuzu, KGM
  • Oddvar Bjelde & Co, Bergen
    Suzuki, BYD, Isuzu
  • Ramsengs Auto, Mo i Rana
    Nissan, Suzuki
  • Sentrum Bilverksted, Åndalsnes
    Suzuki
  • Strandveien Auto, Verdal
    Suzuki, Subaru
  • Sør-Varanger Bilteknikk, Kirkenes
    Opel, Suzuki, Isuzu
  • Vigeland Bil, Lindesnes
    Kia

I tillegg er RSA Bil Maxus-forhandler i Arendal, Drammen, Fredrikstad, Kristiansand, Oslo, Romerike, Sarpsborg, Ski, Stavanger og Tromsø.

Maxus eDeliver 9 er forbeholdt store flåtekunder som Posten Bring.

Alle Maxus klargjøres og innredes hos Ferno Norden utenfor Horten.

Vil ha nye forhandlere
Frank Dunvold sier at RSA er på jakt etter forhandlere i distrikter der det i dag ikke er salg av Maxus:

- Vi vet det er mange bilforhandlere som mangler et godt varebilprogram. Når Maxus nå blir bare varebiler og pickup vil merket passe bedre sammen med andre merker, sier Dunvold.

Han legger til at det også er forhandlere som tar kontakt med RSA for å undersøke mulighetene for å bli forhandler for importørens bilmerker.

- Vi fikk på plass to nye Maxus-forhandlere i oktober. Både Akershus Auto på Jessheim og Indre Sogn Bil forspurte oss, sier Dunvold.

I juli ble det klart at Indre Sogn Bil i Øvre Årdal sa opp Peugeot-avtalen og ble forhandler for tre RSA-merker. Nå har den tradisjonsrike forhandleren altså fått et fjerde RSA-merke i porteføljen.

- Solberg Bil i Skien har alt valgt å slutte?

- De er stor Ford-forhandler og jeg har forståelse for at de da har nok varebiler fra Ford. Vi skal finne en annen forhandler i Grenland og har faktisk ganske mange interessenter, svarer Dunvold.

Må ut av dagens lokaler i Oslo
I Oslo leter RSA etter en ny lokasjon der forhandlerkjeden RSA Bil kan etablere en ny forhandler.

- Vi skulle gjerne ha et nytt sted i Oslo, og har sett på flere muligheter. Ennå har vi ikke funnet det vi er på jakt etter, sier Dunvold.

Dagens anlegg på Ensjø er blitt en stand alone-forretning for BYD, og RSA må uansett ut av anlegget i løpet av fire til seks år.

Frank Dunvold sier at de gjerne kunne tenke seg å overta et eksisterende bilanlegg fra en bransjekollega.

- Jeg håper vi snart kan avslutte jakten, sier Dunvold som i oktober avsluttet sin private årlige jakt på de siste O-postene i Lillomarka.

Alle andre merker enn BYD er flyttet over gaten til kjelleren i bygget der Kolberg Motors hadde sine importkontorer.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn