Siden januar 2023 har det pågått en priskrig i det norske nybilmarkedet, som har vært preget av flere biler enn kunder.
Nå er det i ferd med å snu, en uke etter at regjeringen la frem forslag til statsbudsjett.
Regjeringen forslår å nedjustere momsgrensen på elbil fra dagens 500.000 kroner til 300.000 kroner allerede fra nyttår.
Samtidig foreslår regjeringen å kutte hele momsfritaket fra 2027.
Tidligere i dag sa Bilia Norge-sjef Frode Hebnes til BilNytt.no at forhandlerkonsernet opplever et stort skifte når det gjelder etterspørsel etter nye biler.
- Nå er hovedutfordringen å skaffe nok biler før årsskiftet, sier Frode Hebnes.
Hvis det blir full elbilmoms fra 2027 spår Frode Hebnes et brennhet nybilmarked neste år, før det kan bli en ny bråbrems.
- Det er rimelig å forvente et meget sterkt nybilmarkedet i 2026, med et påfølgende sterkt redusert marked i 2027, spår Bilia-sjef Frode Hebnes.
- Fullt trøkk
Bilia er ikke alene om å oppleve at budsjettforslaget har fått norske kunder til å skynde seg til bilforhandlerne:
- Etter fremleggelsen av statsbudsjettet har det vært fullt trøkk og nær dobling av salget av personbiler i forhold til normal takt, sier Irene Solstad til BilNytt.no.
Hun er nå leder for tre store Bertel O. Steen-forhandlere:
I tillegg til å være daglig leder for Bertel O. Steen Ullevål, ble hun 1. september konstituert som daglig leder for forhandleren i Asker og Bærum, og forhandleren i Ringerike.
Alle de tre forhandlerne har Mercedes-Benz, Peugeot og Kia i porteføljen.
- Særlig er det økt interesse for de aktuelle elbilene vi har i sjiktet 400-500.000 kroner pluss. Dette er typisk elektriske familiebiler som er godt egnet i folks hverdag, sier Solstad.
- Kunder som allerede har skrevet kontrakt lurer på om bilen kommer før nyttår, og nye kunder kommer innom og lurer på om vi har biler som kan leveres innen utgangen av året.
- Men får dere levert biler som selges nå før årsskiftet?
- Flere av disse skal vi klare å levere før årsskiftet, svarer Solstad.
- Kundetrafikken har økt og vi har sett en merkbar økning i salget og interessen etter at forslaget til statsbudsjett ble lagt fram onsdag forrige uke, sier Irene Solstad til BilNytt.no.
- Det er selvsagt fullt moment hos alle importørene i Bertel O. Steen for å få levert flest mulig biler til våre kunder så raskt som mulig, sier hun.
- Muligheten for å endre eller fremskynde volumer innenfor så korte tidshorisonter er begrenset, sier Solstad og fortsetter:
- Som bransje har vi over tid understreket viktigheten av forutsigbarhet ved avgiftsendringer, og hvis dette forslaget blir vedtatt med virkning allerede fra nyttår vil det være det stikk motsatte og veldig krevende for oss.
- Stor pågang
Situasjonen er den samme i Rogaland, skal vi tro konsernsjef Helge Ellingsen i Kverneland Bil:
- Vi har hatt svært stor pågang den siste uken. Det er tydelig at budsjettnyhetene har påvirket kjøperne, sier Ellingsen til BilNytt.no.
- Det gjelder over hele linjen, legger han til.
Kverneland Bil er store på blant annet Volvo, Ford og MG.
- Får dere levert biler som selges nå før årsskiftet?
- Alle våre importører arbeider med å få skaffet tilstrekkelig med biler i 2025. De som selges nå skal leveres før årsskiftet, svarer Ellingsen.
Kverneland Bil-sjef Helge Ellingsen rapporterer om høy aktivitet i nybilhallene de siste dagene.
Fart i Tesla
Hittil i år er det registrert nær 22.000 nye Tesla i Norge.
BilNytt.no erfarer at ordreinngangen har skutt fart etter budsjettfremleggelsen.
Mye tyder på at merkets registreringsrekord på 25.408 nye biler fra 2023 vil slås med god margin i år.
Vil ha kontroll
Carl-Einar Haug eier forhandlerkonsernet Birger N. Haug.
Også han opplever at kundene har fått fart på seg en ukes tid etter budsjettfremleggelsen.
- Ja, det er mange flere kunder i butikken nå, sier han til BilNytt.no.
- Hvordan er leveringssituasjonen hos dere?
- Det varierer fra merke til merke. På Nissan er det lite tilgang på Ariya etter at leveringene ble strupet inn tidligere i år. Nye Leaf og nye Micra kommer først neste år, svarer Haug.
- På Hyundai og MG er situasjonen bedre, og vi vet at importørene jobber med å skaffe biler.
- Vi har foreløpig grei tilgang på bil fra våre egne og våre importørers lager, fortsetter Haug.
- Denne situasjonen tar vi med ro, men vi jobber selvsagt hardt for å levere ut så mye bil vi kan før nyttår, sier Carl-Einar Haug.
Haugs familieselskap eier halvparten av den norske MG-importøren. Han ser på på de nye IM-modellene nærmest som et nytt bilmerke ved siden av MG:
- Vi får godt med MG før nyttår, og er naturligvis opptatt av å få så mange IM-modeller som mulig før avgiftshopp.
Carl-Einar Haug minner om registreringskaoset og «tantekontraktene» i romjulen 2022 før moms og vektavgift trådte i kraft fra 2023.
Bilkonsernet vil ikke preregistrere biler nå:
- Vi kommer ikke til å registrere opp store antall biler før vi vet de er solgt, sier han.
Dansk avgiftsutsettelse
Parallelt med at etterpørselen etter nye biler på kort tid har skutt fart i Norge, skjer det ting ute i verden:
I Danmark har det vært varslet økte avgifter på elbiler fra nyttår.
Norske bilimportører har den siste tiden meldt at produsentene har allokert bil til Danmark før årsskiftet, og at Norge har blitt nedprioritert.
Men torsdag formiddag kom nyheten om danskene utsetter innføringen av de økte elbil-avgiftene med ett år.
Det skjer etter budsjettforhandlinger mellom den danske regjeringen og det konservative partiet.
Ifølge Zeekr-sjef Ole Kristian Ågotnes har Danmark hatt en «enorm etterspørsel» etter Zeekr 7X.
- Gir denne nyheten flere Zeekr til Norge før nyttår?
- Det er foreløpig vanskelig å uttale seg om, svarer Ågotnes.
- Hvordan er etterspørselen etter bil hos norske forhandlere etter fremleggelsen av forslag til statsbudsjett, da?
- Når det kommer til etterspørsel her til lands, så har forhandlerne våre merket en betraktelig etterspørsel, svarer Ågotnes.
- Forhandlerne har vært flinke til å bestille opp bil, men vi ser at lageret tømmes fort, og skal man ha bil før nyttår må kunden ta turen innom sin forhandler, sier Zeekr-sjef Ole Kristian Ågotnes.
- Får dere levert biler som selges nå før årsskiftet?
- Det varierer fra modell til modell hva som er tilgjengelig, men det skal ennå være mulig, svarer Ågotnes.
Ny chip-krise truer
Handelskonflikten mellom USA og Kina har stanset leveranser av viktige databrikker til biler fra produsenten Nexperia.
Dette kan føre til full stans i bilproduksjonen i Europa og USA om få uker:
Uten disse chipene kan ikke produksjonslinjene fortsette, og store deler av bilindustrien risikerer å stanse helt.
Volkswagen-konsernet har allerede meldt at de rammes av manglende chip-leveranser:
Golf-produksjonen stanses denne uken for å prioritere produksjon av dyrere modeller som Tiguan og Touareg.
Problemene sprer seg til andre merker som Audi og Skoda.
- Hvordan rammes Harald A. Møller av den varslede halvleder-krisen, som ser ut til på relativt kort sikt å kunne lamme bilproduksjonen?
- Vi merker ikke noe til dette nå, og har fått forsikringer fra fabrikken om at de iverksetter tiltak for å se til at det forblir slik, svarer Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonsdirektør i Møller Mobility Group.
Øyvind Rognlien Skovli i Møller Mobility Group har ikke noe nytt å melde rundt mulig produksjonsstans av Volkswagens elbiler. Foreløpig er produksjonen av Golf stanset som følge av en ny halvleder-krise.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn