Fraktgiganten Wallenius Wilhemlmen opplever sterk vekst fra det asiatiske markedet, med særlig vekst i transport av biler fra Kina.

Et bilde på det er Tannhauser, et av de største skipene i rederiets flåte, som nylig ankom Drammen havn og losset et betydelig antall BYD.

- Det er sjelden Wallenius Wilhelmsen sender skip inn Drammensfjorden, sier Nils Lie til BilNytt.no.

Han er Supply Chain Specialist Automotive Industry og har over 26 års erfaring fra Wallenius Wilhelmsen som er størst i verden på bilfrakt.

Sammen med kollegaer møter Nils Lie representanter fra RSA og BilNytt.no ved skipet:

- Leveransene fra Asia går til store havner i Europa, blant annet Zeebrugge, hvor videre transporter til markedene blir delt opp i mindre skip fra andre rederier, sier han.

Sist gang Wallenius Wilhelmsen haddet et bilskip i Drammen havn, var i februar i år.

- Når volumene blir store nok leveres fraktoppdraget direkte fra skipet som plukket opp bilene i Asia, forteller Nils Lie.

Tannhauser er 200 meter langt og kan romme opptil 6.000 biler.

Årets andre BYD-leveranse fra Kina
I juni ankom det kinesiske bilskipet Anji Virtue, eid av SAIC, Drammen havn med 898 BYD.

Usikkherheten rundt neste års momsgrense har giret opp bilimportørenes fraktplaner, hvor noen har tenkt på momsen lenge før Arbeiderpartiet la frem 2026-budsjettet:

RSA-sjef Frank Dunvold er ivrig bestiller av sjøfrakt for konserets største bilmerke BYD.

- Jeg er nærmest blitt skipsmegler, sa Dunvold til BilNytt.no da BilNytt.no møtte ham i München i september.

Han fortalte om flere ankomster i slutten av året, og spådde et rush.

Thomas Stærkeby (f.v.), Marit Johansen Strysse og Oscar Wike fra BYD-importør RSA er om bord for å ta imot etterlengtede biler.

Stramt tidsskjema
Lossingen i Drammen havn gjøres av selskapet Motorships AS.

Skipet tømmes for BYD i hurtig tempo, men rundt 800 biler tar omtrent en arbeidsdag.

En fornøyd Marit Johansen Strysse, produktansvarlig hos RSA, følger med på den ferske ankomsten, hvor Sealion 7 utgjør flesteparten av bilene:

- Disse har vi ventet på. Nå blir kundene og forhandlerne glade, sier hun til BilNytt.no.

Også regionsjef Oscar Wike og salgs- og markedskoordinator Thomas Stærkeby har kommet til havna fra RSA-kontoret litt lenger oppe langs Drammenselva.

- Vi har et stramt tidskjema for leveringer ut året, og det er godt å få bilene på norsk jord, sier Strysse.

- Men, det kommer mer. Om noen uker ankommer en enda større last med BYD, i tillegg til en mindre levering før nyttår, forteller Marit Johansen Strysse.

BilNytt.no er kjent med at det kommer omkring 1.300 BYD til Drammen havn rundt 20. desember.

- Når er bilene som er losset i dag ute hos forhandler og levert til kundene?

- Det er snakk om noen dager, selvsagt avhengig av geografien. Sealion 7 er ferdig understellsbehandlet fra fabrikken, og da blir det ikke noe opphold i Drammen havn, forteller Strysse.

- Bilene dere ser her går rett til forhandlerne og de aller fleste er kundesolgt. Vi rekker vel ikke engang å telle lagerdager, sier Strysse med et smil.

BYD-ene ruller ut av Tannhauser og minibusser med terminal-mannsskap går i hektisk skytteltrafikk inn og ut av skipet.

Går fulle ut fra Asia
Nils Lie forteller at Tannhauser er et relativt nytt skip, levert til rederiet i 2020, med hele 14 dekk for biler som kan justeres i høyde, og lengden er på 199,9 meter.

- Hvor mange biler er det plass til i skipet?

- Når skipet forlater havnene i Asia, er det som regel fullastet med opptil 6.000 biler, avhengig av størrelsen på kjøretøyene, sier Lie.

Tannhauser kan frakte lastebiler, tog, busser og anleggsmaskiner. Alt fra en bulldoser til en liten minibil.

- Rampen på Tannhauser tåler opp mot 320 tonn, mer enn nok til å bære et togsett, forteller Nils Lie.

Sikrer lasten
Lossingen i Drammen havn er unnagjort før kvelden blir sen, forteller Lie, og viser oss hvordan kjøretøyene er sikret mot urolig sjø.

- Hvis du ser på noen maritime youtube-videoer kan det være ganske heftig vær på havet, smiler han. 

Alle bilene er stroppet fast og det er en intensiv operasjon å frigjøre bilene og få dem i land på kortest mulig tid.

- Før ble lastesikring gjort i felgene, den gangen det var stålfelger på bilene, forteller Lie. 

- Før nye bilmodeller skal fraktes sender produsentene instruks på hvor fraktstroppene skal festes på kjøretøyene.

Alle kjøretøy må sikres med stropper foran og bak, eller «lashing» som det heter i det maritime språket.

Skipet må videre
I tillegg til bilene som skal av i Drammen, er det også volumer av andre kjente bilmerker som blir med seilasen videre.

Neste stopp for Tannhauser er Wallhamn i Sverige, før skipet tøffer over til Southampton i England, og deretter trolig setter kursen mot Asia igjen.

Da Wallenius Wilhelmsen nylig la frem tall for tredje kvartal var det ingen tvil om hvilket land som står for det største eksportvolumet i bilindustrien. 

- Vi opererer over hele verden og har merket veksten som har kommet fra Asia, og Kina, de siste årene, sier Nils Lie.

Utsikten over havnen og innover mot Drammen er upåklagelig fra dekket på Tannhauser.

Ifølge selskapets oversikt har Kina den høyeste veksten og flest antall biler i sjøeksport med omtrent fire millioner biler per utgangen av september i år.

- Blir bilmerker fra Kina blant deres største kunder i årene fremover?

- Selskaper fra Asia vil være en stor del av vår kundebase i årene fremover, men vi har en diversifisert portefølje av kunder globalt og en solid book of business, svarer Lie.

Shippinggiganten er verdens største på sjøgående kjøretøyfrakt, med 128 skip i flåten, og seiler på alle hav. 

Wallenius Wilhelmsen har 14 nye skip i bestilling hos kinesiske verft, med leveranser planlagt mellom 2026 og 2028. 

Tidligere har rederiet bestilt skip fra verft i Japan og Sør-Korea.

- Hvordan kan fraktrutene påvirkes av nye bilmerker som ønsker å vokse igjennom eksport?

- Vi har et etablert bredt nettverk av ruter og, om nødvendig, justeres og tilpasses disse til våre kunders behov ettersom disse endres og det er økonomisk fornuftig. 

I maskinrommet viser Geir Fagerheim, Senior Vice President Marine Operations, frem et stempel i en annen dimensjon enn man er vant med i bilbransjen.

- Etter tiår med optimalisering er Tannhauser blant våre mest energieffektive skip, sier Geir Fagerheim. I midten står Morten Skedsmo, Head of Fleet Ownership i Wallenius Wilhelmsen.

Skipet har frekvensomformere på alle elektriske motorer, LED-belysning og systemer som gjenbruker spillvarme fra hovedmotoren:

- Tiltakene gir lavere strømforbruk, mer effektiv bruk av brensel, og gjør at biler kan fraktes fra fabrikk til kunde med enda lavere karbonavtrykk, sier Geir Fagerheim.

Stille på broen
Når skipet ligger til kai blir det et litt roligere tempo for den svenske kaptein «Uffe», eller Ulf Mårderyd, som han heter.

Han forteller at han jobber omkring 10 uker på og 10 uker av. Denne gangen gikk han om bord under et stopp i Cape Town i Sør-Afrika.

Uffe har det øverste ansvaret for besetningen på totalt 17, hvor de fleste kommer fra Filippinene.

- Våre kolleger fra Filippinene er helt enestående å jobbe med, sier Nils Lie, og føyer til:

- I Filippinene er det veldig ettertraktet å jobbe i den maritime bransjen. Har du jobb om bord på et stort skip er det veldig høyt verdsatt blant Filippinerne.

Kapteinen på Tannhauser, Ulf «Uffe» Mårderyd, har jobbet for Wallenius Wilhelmsen i over 20 år og så ikke på det smale sundet Svelvikstrømmen som noen utfordring.

På øverste dekk, under broen, har mannskapet lugarer, kantine og karaokerom. Sofaseksjonen er selvsagt rederiets grønnfarge. Sjakkbrettet står klart og på veggene er det svensk kunst.

Happy ship is a good ship
Lie forteller at mannskapet om bord er som en stor familie.

- Det er et godt samhold i skipet, og i fritiden blir det gjerne tid til karaoke, brettspill og basketball på toppdekket. 

- Måltidene er også et høydepunkt på sjøen, kokken på skipet er populær, avslutter Lie.

Logistikkdirektør Pål Petersen i Bertel O. Steen benytter anledningen til å se tomten for det nye importanlegget fra broen i det store skipet.

På området mellom hodene til Pål Petersen og Nils Lie går spaden for deres felles importanlegg i jorda første kvartal neste år.

Nils Lie ser frem til å komme i gang med byggingen av det nye klargjøringsenteret på havna:

- VI ser på etableringen som en naturlig del av videre satsing på integrerte logistikkløsninger og leveranser av logistikk fra fabrikk til forhandler, inkludert sjøfrakt, terminaltjenester og klargjøring av biler – fra ende til ende, sier han.

Har vært større skip inne
Havnesjef Arne Fosen i Drammen havn forteller BilNytt.no at de har hatt skip på 239 meter lange i Drammen havn.

Men de har ikke nødvendigvis hatt større kapasitet enn Tannhauser.

- Vi har ingen offisiell rekordliste her på havnekontoret, sier Fosen.

Mens Tannhauser losset drøyt 800 biler i Drammen, kommer det senere langt mindre skip til Drammen med 2.000 biler oppsamlet fra Zeebrugge og Bremerhaven.

- Vi forventer flere leveringer på 2.000 biler fra skip som er mye mindre enn Tannhauser frem til nyttår, sier Arne Fosen til BilNytt.no. 

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn