- Dette er et samarbeid hvor begge parter bringer inn verdi i prosjektet, sier Pål Petersen og Nils Lie.
På besøk hos BilNytt.no ser de to fortsatt nærmest nyforelskede ut, et halvt år etter at partnerskapet var et faktum:
I mai varslet Bertel O. Steen at bilkonsernet sammen med bilfraktgiganten Wallenius Wilhelmsen skal etablere et stort klargjøringsanlegg midt på havna i Drammen.
Bilfraktgiganten Wallenius Wilhelmsen og Bertel O. Steen skal nå igangsette byggingen av fremtidens klargjøringsanlegg i Drammen bilhavn:
- Dette er en strategisk begrunnet endring av verdikjeden som vi har ønsket å gjøre lenge, sier Pål Petersen til BilNytt.no.
Han er direktør for billogistikk i Bertel O. Steen.
Bygger for flere enn seg selv
Bilfraktrederiet og bilimportøren har funnet hverandre når de går sammen om å lage et fremtidsrettet anlegg for klargjøring og effektiv håndtering av nye biler i Drammen havn.
Petersen har ledet prosessen som har ført frem til partnerskapet og avgjørelsen om å etablere et nasjonalt klargjøringsanlegg midt på selveste Holmen i Drammen havn.
Kontroll på verdikjeden, effektivisering av logistikkprosessene, og redusert ledetid er de store gevinstene Bertel O. Steen peker på.
Samtidig ser begge selskapene endringer i hvordan bilprodusentene involverer seg i logistikk og klargjøring.
Partene planlegger kapasitet langt utover Bertel O. Steens eget behov:
Det skal bygges for å kunne håndtere et volum på opp mot hele 45.000 biler på ett skift per år. 
Det tilsvarer omkring 26 % av alle person- og varebiler på et gjennomsnittsår i Norge.
- Dere trenger flere kunder for å fylle anlegget?
- Ja, det blir et merkenøytralt anlegg med universell utforming som kan gjøre tjenester for andre bilprodusenter, importører, forhandlerkonsern, flåtekunder eller leasingselskaper, svarer Petersen.
 - Når vi tar bort Tesla og Møller er nesten 65 % av markedet tilgjengelig for oss. Volum og en industriell produksjonsmetodikk er nøkkelen til lønnsomhet, sier Pål Petersen.
- Når vi tar bort Tesla og Møller er nesten 65 % av markedet tilgjengelig for oss. Volum og en industriell produksjonsmetodikk er nøkkelen til lønnsomhet, sier Pål Petersen.
Tøff konkurranse
Bertel O. Steen er ikke tidlig ute med å samle bilklargjøring på ett sted. Mange store aktører i norsk bilbransje har gått opp løypa før dem:
Harald A. Møller hadde denne uken offisiell åpning av sitt nye importanlegg på Holmen. Parallelt benytter Norges største bilimportør sitt importanlegg på Bekkelaget i Oslo.
Tesla har et stort anlegg i Kobbervikdalen i Drammen.
BilNytt.no minner om at det er flere aktører enn Tesla og Møller som har satset stort med egne anlegg for klargjøring:
Bauda åpnet nettopp et stort anlegg på Fiskum, RøhneSelmer har «bilfabrikken» i Lier. Birger N. Haug etablerte sitt klargjøringssenter på Røyken tilbake i 2016, hvor BilNytt.no erfarer at det er mye ledig kapasitet per i dag.
I tillegg har Axess og NBT store klargjøringsapparat på Lierstranda.
- Konkurransen i dette markedet må bli veldig stor? 
- Vi har en fordel av å være på Holmen midt på Drammen havn. Det skal gjøre oss ekstra konkurransedyktige. Vi kan kjøre bilene rett fra båten og inn i anlegget uten bilfraktere, svarer Petersen.
- Vi mener at vi vil klare å hente kunder til det nye anlegget, da vårt verdiforslag er svært konkurransedyktig, legger han til.
Alt i samme anlegg
- Er det virkelig behov for enda flere klargjøringsanlegg?
- Behovet for disse tjenestene blir ikke mindre fremover og det er rom for en utfordrer i denne bransjen, svarer Petersen. 
 - Vårt prosjekt og samarbeid med et globalt logistikkselskap skiller seg fra resten av de etablerte fordi vi tar et stort steg mot å bli en aktør som dekker bilreisen fra fabrikk til butikk, sier Pål Petersen.
- Vårt prosjekt og samarbeid med et globalt logistikkselskap skiller seg fra resten av de etablerte fordi vi tar et stort steg mot å bli en aktør som dekker bilreisen fra fabrikk til butikk, sier Pål Petersen.
Han mener det er flere elementer som gjør Bertel O. Steens og Wallenius Wilhelmsens konsept unikt:
- Beliggenhet på havna, designet på logistikken, og kompleksiteten vi skal kunne håndtere, med alt fra varebilombygging til enkel klargjøring. Alt som skal gjøres på en bil vil kunne utføres her, klart for overlevering til sluttkunde. 
- Vi rigger et anlegg for effektiv håndtering for store kunder, i tillegg til egne bilmerker. Vi skal selge på ledetid kvalitet, leveringspresisjon og konkurransedyktige priser.
 Anlegget sett fra utløp Drammenselva med  grøntsoner og fasader som ifølge Bertel O. Steen skal dempe «p-hus-inntrykket».
Anlegget sett fra utløp Drammenselva med  grøntsoner og fasader som ifølge Bertel O. Steen skal dempe «p-hus-inntrykket».
 Bak det gule bygget, ut mot sjøen, kommer Bertel O. Steen- og Wallenius Wilhelmsen-anlegget.
Bak det gule bygget, ut mot sjøen, kommer Bertel O. Steen- og Wallenius Wilhelmsen-anlegget.
Firefelts motorvei
I første omgang innebærer dette en stor endring for klargjøring og logistikkhåndtering for alle Bertel O. Steens importmerker.
- Dette er en stor operasjonell transformasjon for oss, sier Petersen.
- I dag sendes biler hit og dit før de til slutt står leveringsklare hos forhandler, noe som er lang fra gunstig med tanke på distribusjonskostnader. 
I dag sendes varebiler fra Drammen havn til diverse leverandører i østlandsområdet for ombygging, før varebilene fraktes tilbake til Drammen, før de går ut til forhandlerne.
- Nå skaper vi en firefelts motorvei – hvor ledetiden kuttes, og bilene «stopper» færre steder mellom fabrikk og bilforhandler, forteller han.
- Dessuten har produsentene gitt oss utslippsfrie biler, så nå kan vi jobbe med å gjøre verdikjeden utslippsfri – noe som våre næringskunder etterlyser, fortsetter han.
 - Alt skal skje i Drammen. Varebilombygging, utstyrsmontering, profilering og teknisk og kosmetisk klargjøring skal utføres på havna, før bilene går nøkkelferdige rett til forhandler, sier Pål Petersen.
- Alt skal skje i Drammen. Varebilombygging, utstyrsmontering, profilering og teknisk og kosmetisk klargjøring skal utføres på havna, før bilene går nøkkelferdige rett til forhandler, sier Pål Petersen.
Ikke kannibalisering
- Tar dere arbeid fra bilforhandlerne?
- Dette er en fremtidsrettet, kundedrevet og økonomisk godt begrunnet tilpasning av verdikjeden, svarer Pål Petersen. 
-  Forhandlerne får frigjort plass og ressurser til oppgaver som må utføres nærmere sluttkunde. Designet ligger nærmere en agentmodell enn den tradisjonelle bilimport- og forhandler-modellen. Vi tror det er positivt.
Han sier at bilforhandlerne vil bruke vesentlig kortere tid på klargjøring når bilen leveres fra det nye importanlegg:
- Vi beregner at bilforhandlerne maks trenger 30 minutter per bil til siste finish før levering til kunde. Arbeidet som bortfaller kan forhandlerne fylle med verksted- og ettermarkedstjenester.
- Skalafordeler gir oss mulighet til å utføre klargjøring totalt sett på en mer effektiv måte for konsernet enn i dag, sier han.
- Vi er trygge på at konseptet skal levere bra, sier Petersen selvsikkert.
Strategisk plassert på havna
Petersen forteller at plasseringen i Drammen havn er helt sentral for beslutningen om å sette i gang prosjektet.
- Vi har ventet litt på denne tomten. Det er her vi ville ligge, sier han.
 - Vi har sikret oss indrefileten på havna. Bilene kan kjøres fra båt og rett inn i vårt klargjøringsanlegg, uten behov for transport, sier Pål Petersen.
- Vi har sikret oss indrefileten på havna. Bilene kan kjøres fra båt og rett inn i vårt klargjøringsanlegg, uten behov for transport, sier Pål Petersen.
Ikke alle områder på havna tåler såpass omfattende bygging og belastning. 
- Vår tomt ble fylt ut i 1960, grunnen har satt seg, forteller Petersen.
Eier av tomten er Drammen havn og partene har inngått en 80-års leieavtale for hele 35.000 kvadratmeter.
 Klargjøringshallen er designet for serieproduksjon fordelt på fire arbeidsområder med kapasitet på 40.000 enheter årlig.
Klargjøringshallen er designet for serieproduksjon fordelt på fire arbeidsområder med kapasitet på 40.000 enheter årlig. 
Gigant i klargjøring
Det er ingen liten virksomhet Bertel O. Steen skal gjøre forretninger med:
- Hvorfor velger Bertel O. Steen å samarbeide med Wallenius Wilhelmsen?
- For oss var det viktig å finne en partner som utfyller oss, en som kan tilføre noe annet enn de tradisjonelle aktørene i bilbransjen, sier Petersen.
- I så måte er Wallenius Wilhelmsen en drømmepartner for oss. De bringer inn solid kompetanse, og erfaring innen logistikk og terminalhåndtering.
Børsnoterte Wallenius Wilhelmsen har vært mest kjent som et av verdens største bilfraktrederier.
Men det er godt over 20 år siden selskapet satset stort på å bli en global leder innen logistikkløsninger for kjøretøy for flere bilprodusenter.
I dag opererer selskapet i hele verdikjeden fra bilfabrikken til sluttkunde.
 - Dette er et samarbeid hvor begge parter bringer inn verdi i prosjektet, sier Pål Petersen og Nils Lie.
- Dette er et samarbeid hvor begge parter bringer inn verdi i prosjektet, sier Pål Petersen og Nils Lie.
Nils Lie er Supply Chain Specialist Automotive Industry i Wallenius Wilhelmsen.
- Samarbeidet med Bertel O. Steen er veldig spennende for oss, sier Nils Lie til BilNytt.no.
Lie har 23 år bak seg i konsernet og har jobbet med operasjoner for det børsnoterte selskapet i flere verdensdeler.
- Det mange kanskje ikke vet, er at vi er store på klargjøring og bilhåndtering, i tillegg til sjøfrakt, forteller Lie.
Selskapet er store på logistikktjenester, i kontrast til andre rederier. Zeebrugge er rederiets logistikk-hub for det europeiske markedet og brukes av flere store bilprodusenter.
- Blant annet utfører vi teknisk klargjøring for bilene som importeres til Europa for flere europeiske og kinesiske bilprodusenter, forteller Lie og føyer til:
 - I USA har vi samarbeid med store bilprodusenter hvor vi gjør all klargjøring både for import og i tilknytning til fabrikkanlegg. Totalt er det flere millioner biler i året, sier Nils Lie.
- I USA har vi samarbeid med store bilprodusenter hvor vi gjør all klargjøring både for import og i tilknytning til fabrikkanlegg. Totalt er det flere millioner biler i året, sier Nils Lie.
Lie påpeker at dette kun er et par eksempler, og at selskapet utfører teknisk klargjøring over hele verden.
Norge og Sverige samtidig
Selv om selskapet har norsk-svensk eierskap, har operasjonene foregått utenfor Skandinavia. Nå blir det tilfeldigvis oppskalering i både Norge og Sverige omtrent samtidig: 
- Nylig vant vi kontrakten for terminalhåndtering i Gøteborg havn og overtar driften fra februar 2026. Det var et litt tilfeldig sammenfall, smiler Lie.
- Anlegget i Drammen blir første gang vi investerer på land i Norge.
- Hvorfor går dere i kompaniskap med Bertel O. Steen?
- Samarbeidet styrker vårt forretningsområde innen landbasert virksomhet. De har faglig tyngde innen bilimport og verdikjeden, sier Lie og legger til:
- Samtidig tar vi med all vår ekspertise fra hele verden til prosjektet i Drammen havn. Det er gøy å være med på å bygge noe fra bunn av, fremfor å overta gamle fasiliteter der det må bli kompromiss-løsninger.
- Vi skal skape et innovasjonssenter, og ta i bruk ny teknologi som kan brukes på andre klargjøringssentre.
Tette bånd
- Hvem tok initiativet til samarbeidet?
- Det var Bertel O. Steen som tok det første initiativet, svarer Lie.
- Det er de som har båret frem prosjektet, vi kommer til dels til dekket bord, men vi bidrar med svært mye kunnskap til hvordan det hele skal gjøres.
 - Det hjalp nok at familien Wilhelmsen som er største aksjonær i Wallenius Wilhelmsen og Bertel O. Steen-familien har kjent hverandre i lang tid, sier Nils Lie.
- Det hjalp nok at familien Wilhelmsen som er største aksjonær i Wallenius Wilhelmsen og Bertel O. Steen-familien har kjent hverandre i lang tid, sier Nils Lie.
Det er ingen tvil om at det er tette bånd mellom de tradisjonsrike selskapene:
Bertel O. Steen-aksjonær Carl E. Steen er styreleder i Wilh. Wilhelmsen Holding ASA, som igjen er hovedaksjonær i Wallenius Wilhelmsen med 37,9 % eierandel.
- Bertel O. Steen har jobbet med prosjektet siden 2022, og vi kom i dialog med Wallenius Wilhelmsen i 2024, sier Pål Petersen og føyer til:
- Det var i april i år at prosjektet ble formalisert mellom selskapene.
30.000 biler gir penger i kassen
Anlegget dimensjoneres for et langt større volum enn hva Bertel O. Steen kan fylle.
Wallenius Wilhelmsen kan dessuten åpne dører for nye kunder:
Fraktrederiet har store bilprodusenter på kundelisten over hele verden. Selskapet er godt kjent i industrien og har gode forutsetninger for å åpne dører for nye kunder også i Norge:
- Vi opererer i 28 land og har tett kontakt med bilprodusenter i hele verden. Vi ser en klar trend der produsentene ønsker mer sentralisering av bilklargjøring, sier Lie.
- Vi kan rigge til slik at vi kan betjene kunder som ikke ønsker å etablere egen struktur i Norge.
 - Flere vil trolig søke komplette partnere innenfor logistikk, klargjøring, salg og servicemarked. I dette forretningsområdet skal vi være en attraktiv partner for bilprodusentene, sier Nils Lie.
- Flere vil trolig søke komplette partnere innenfor logistikk, klargjøring, salg og servicemarked. I dette forretningsområdet skal vi være en attraktiv partner for bilprodusentene, sier Nils Lie.
- Hva er investeringsrammen?
- Vi har estimater. Eksakt pris på bygget basert på vår spesifikasjon, får vi nå i november, svarer Pål Petersen.
- Hvilket volum må dere ha for å gå i null?
- Break even ligger under et normalt årsvolum for Bertel O. Steen. Det blir god lønnsomhet med en marsjfart på 30-35.000 biler, forteller han.
- Og det volumet oppnår kanskje Bertel O. Steen ved å bli importør for nye kinesiske bilmerker?
Nils Lie smiler av BilNytt.no sitt spørsmål, mens Pål Petersen blir mer ordknapp.
 - Vi skal legge til rette for at både Bertel O. Steen og våre kommende samarbeidspartnere kan vokse, sier Pål Petersen diplomatisk.
- Vi skal legge til rette for at både Bertel O. Steen og våre kommende samarbeidspartnere kan vokse, sier Pål Petersen diplomatisk.
Uteleveringssenter
- Hva med utleveringssenter, blir det mulig hos dere?
- Ja, all utforming av denne fabrikken er kundedrevet, så vi kommer også til å tilrettelegge for at kundene kan hente bilene i Drammen, sier Petersen.
- Men anlegget etableres på et område som er stengt for publikum?
- Ja, så en slik tjeneste må trolig legges utenfor portene, svarer Petersen.
 - Anlegget blir på rundt 50.000 kvadratmeter totalt, fordelt på omtrent 10.000 kvadratmeter produksjon og billagring i fire etasjer, sier Pål Petersen.
- Anlegget blir på rundt 50.000 kvadratmeter totalt, fordelt på omtrent 10.000 kvadratmeter produksjon og billagring i fire etasjer, sier Pål Petersen.
- Hvor mange årsverk trenger dere til anlegget?
- Vi skal bli en arbeidsplass med sikkerhet som første prioritet og en attraktiv arbeidsgiver for omtrent 150 årsverk. Eksakt antall vil selvsagt avhenge av volumet som kommer inn, sier Petersen.
- Vi må produsere etter behov og styre etter prognoser, legger han til. 
Petersen forteller at 25-30 personer vil jobbe i administrasjonen.
- Vi skal blant annet allokere ressurser til å jobbe med salg, kundebetjening, produksjonsplanlegging og kontinuerlig forbedring. Det tror vi blir nøkkelen til å lykkes med et så omfattende prosjekt.
- Når står anlegget ferdig?
- Byggestart blir trolig i løpet av første kvartal i 2026. Hvis alt går etter planen åpner vi portene på anlegget i slutten av 2027, svarer Petersen.
 - Nå skal vi lande endelige detaljer og pris med entreprenør i november. Søknaden til Drammen havn og kommunen er i rute. Vi føler oss trygge på alt dette lander godt, sier Pål Petersen og Nils Lie.
- Nå skal vi lande endelige detaljer og pris med entreprenør i november. Søknaden til Drammen havn og kommunen er i rute. Vi føler oss trygge på alt dette lander godt, sier Pål Petersen og Nils Lie.
Et eget eiendomsselskap hvor Bertel O. Steen og Wallenius Wilhelmsen har lik eierandel skal stå for bygging av tomten og leie av tomten fra Drammen havn.
Driften skal gå gjennom et selskap hvor de to partnerne hver eier 50 %, og der begge parter er representert i styret.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

 Følg BilJobb.no på LinkedIn
 Følg BilJobb.no på LinkedIn