Det er tydelig at Skotvedt ikke tror at elbilen Honda E skal få merket opp av bølgedalen.
Les også: Frustrerte Honda-forhandlere i Frankfurt
- Honda ser dessverre ikke ut til å få det til på kort sikt i Europa. Men jeg har tro på merket på lang sikt, sier Hanne Skotvedt.
- Vi har vært tålmodige lenge. Nå har vi lyst til å drive med verdiskapning, fremfor å minimere kostnader og begrense tap, sier Skotvedt til BilNytt.no.
Kommentar: Hondas tålmodige forhandlere
Dermed legger Skotvedt ned virksomhetene som er forhandler av Honda i Bærum og Honda og Kia i Drammen. Samtlige av de 34 ansatte mister jobben, men det jobbes for at nye eiere kan overta driften. Avviklingen skal skje innen 31. desember.
- Vi legger ned driften på en forsvarlig og udramatisk måte. Alle kreditorer skal få sitt. Vi skal gjøre opp for oss, sier Hanne Skotvedt.
Leietager på Rud
Skotvedts Honda-forhandler i Bærum er leietager på Rud.
- Både vi og gårdeier i Bærum er på utkikk etter nye leietagere som kan overta. Det kommer til å løse seg, sier Skotvedt.
Nøkkeltall Skotvedt Asker og Bærum AS:

Selger anlegget i Drammen
I Drammen eier Skotvedt bilanlegget selv. Det har adresse Ing. Rybergs gate 103, som er rett ved blant andre Toyota Drammen, Motor Forum Drammen og Albjerk Bil Drammen.
Hanne Skotvedt bekrefter at kjøpere allerede har meldt seg:
- Bilanlegget i Drammen ligger akkurat der det skal ligge - så det mangler ikke på interessenter, sier Skotvedt til BilNytt.no.
Nøkkeltall Skotvedt Drammen AS:

Åpen for nye aktører
PR-manager for Honda Nordic, Thomas Larsen, skriver i en epost til BilNytt.no at de har som politikk å ikke uttale seg om saker som angår forhandleres beslutninger.
- Det vil skje mye positivt for Honda på kort sikt og i de kommende år med ytterliggere lanseringer, hevder Thomas Larsen i Honda Nordic.
Han mener det gjør Honda til en attraktiv agentur.
- Kommer Honda på Rud og Drammen til å bli erstattet?
- Vi vil være åpen for enhver dialog med potensielle kandidater i områder med potensiale for oss, sier Larsen.
Kortvarig Kia-engasjement
Skotvedt har også vært uheldig med sitt andre bilmerke Kia som ikke har vært leveringsdyktig den siste tiden. I tillegg har Bertel O. Steen Buskerud selv startet med Kia.
Med to Kia-forhandlere i Drammen har det ligget i kortene at Skotvedt ikke vil få fortsette med merket ettersom Bertel O. Steen har en pågående konsolideringsprosess i forhandlernettverket.
Skotvedt var også Kia-forhandler på Rud i Bærum en kort periode, inntil Bertel O. Steen besluttet å gi Mercedes- og Peugeot-forhandler Bertel O. Steen Asker og Bærum agenturet i distriktet.
Les også: Kia-forhandler sagt opp
Avviklet i Oslo
Skotvedts nedskalering startet allerede i 2015. Etter å ha solgt Honda på flere adresser på Ensjø siden 1975 la Skotvedt ned i 2015. Ole Grangaards Mobile overtok.
Les også: Overtar etter Skotvedt i Oslo
- Vi synes det er trist at merkene vi har representert ikke har gjort det bedre.
Særlig Honda, som Hanne Skotvedt har et spesielt forhold til, har gjort det dårlig i Europa de senere årene. At Skotvedt gir seg som Honda-forhandler blir nok lagt merke til - også utenfor Norges grenser (se egen historiesak i bunn av artikkelen).
- Avviklingen kommer til å gå fint. Vi har hatt svært mange spennende år i norsk bilbransje og vi er fornøyd, avslutter Hanne Skotvedt til BilNytt.no.
Hannes sønn Axel Skotvedt Sundling er i dag daglig leder for begge forhandlerne. Han og søsteren Cathinka Skotvedt Sundling har en eierandel på 47,9 % hver i morselskapet Risus AS. Risus eier også Skotvedt Bilutleie og 50 % av Kultur på Hjul på Fornebu.
Skotvedts Honda-historie:
Honda var kjent som motorsykkel før Hanne Skotvedt etablerte Hasco i april 1970 for å importere det lille japanske bilmerket.
Ikke før i 1973 kom Civic, den første virkelig salgbare modellen. Først i 1975 ble det nyregistrert mer enn 1.000 Hondaer i Norge. Rekord i 1980 med 4,4 % markedsandel. Ny rekord i 1986: 4.682 biler. Ny rekord igjen, i 1991, 5,2 %. Ikke i noe annet europeisk land hadde Honda så høy markedsandel som i Norge disse årene.
På hovedkontoret i Japan ble det installert et eget dametoalett i sjef-etasjen. Unikt i japansk konsern-sammenheng – klar til at Skotvedt kom på besøk.
Hasco Norge ble til Skotvedt AS på slutten av 90-tallet, og de beholdt importen ut 2000. Da overtok Hondas eget datterselskap.
Mens «Honda-Hanne» solgte rett under 70.000 nye biler i den perioden har fabrikkens filial solgt 46.000 – med markedsandeler som har ligget langt unna det man opplevde under Skotvedt-regimet.
Honda ligger i dag på 23. plassen på bestand-statistikken, med litt over 50.000 biler.
Les også: Men bare Hanne er Hanne (BilNorge.no 24.11.2004)
Følg BilNytt.no på Facebook