Styret i Mitsubishi Motors Corporation har mandag bekreftet at det ikke vil lanseres nye Mitsubishi-modeller i Europa de neste tre årene. 

Det kommer frem i forbindelse med Mitsubishis presentasjon av sin treårs-plan "Small but beautiful", som skal gjelde fra 2020 til 2022, hvor det fremkommer at de vil satse på sine hovedmarkeder og -teknologi.

Dette for å ta ned kostnader og bedre lønnsomheten. 

Det er dårlig nytt for norske Mitsubishi-forhandlere. I utgangspunktet skulle en ny Outlander-modell lanseres mot slutten av inneværende år.

Salget av eksisterende modeller skal imidlertid fortsette. 

- Dette kom overraskende, sier Rune Gjerstad, administrerende direktør for den norske Mitsubishi-importøren, til BilNytt.no. 

Han legger til at han ikke har ikke mer informasjon om saken. 

Les også: Nybilbrems etter god start

Kraftfulle grep i England
I England tas det kraftfulle grep etter mandagens nyhet fra Mitsubishi. 

Selv om Mitsubishi ikke skriver at de skal ut av Europa, har den engelske importøren skrevet til sine forhandlere at de øyeblikkelig har gått i gang med å skaffe forhandlerne alternative bilmerker de kan representere.

Les også: Bilmangel og avgiftskrav senket import-resultatet

Motor Gruppen, som eier den norske Mitsubishi-importøren, har satset på kinesiske bilmerker, og Motor Gruppens konsernsjef, Magnus Brask Rustad, sa følgende til BilNytt.no i fjor: 

- "...det kan være at bilmerker kan forsvinne, eller velge å trekke seg ut, fra Norge".

Redusere kostnader med 20 %.
Blant annet innebærer Mitsubishis plan "Small but beautiful" å redusere kostnader ved å optimalisere kapasitet og strategi. Mitsubishi skal derfor konsentrere seg om ASEAN-regionen. 

Dernest skal aktviteten konsentreres til Afrika, Oseania og Sør-Amerika.

Les også: Nøktern Mitsubishi-sjef

Blant annet skal kostnadene reduseres med 20 % eller mer sammenlignet med tidligere.

- Vi vil endre vår strategi fra allround ekspansjon til selektiv og konsentrert aktivitet, sier CEO Takao Kato. 

Mitsubishi skal også sørge for å gjøre sin modellportefølje så miljøvennlig som mulig. 

 Følg BilNytt.no på LinkedIn