For andre gang inviterer Norges Bilbransjeforbund (NBF) til faglig påfyll og fest under Bilbransjens dager på Gardermoen 14. og 15. november.

Fjorårets suksess etter feståret i bilbransjen samlet hele 1.000 deltagere.

I tråere tider er ambisjonene ned 25 %. Noen uker før festen starter i The Qube, var antallet påmeldte 735 personer:

- Påmeldingene tikker fortsatt sakte, men sikkert inn, sier Ingrid Medland til BilNytt.no. 

Hun er markedsansvarlig og prosjektleder for Bilbransjens dager i NBF. 

- Vi har fylt opp to hoteller, og fortsatt er det noe ledig kapasitet på et tredje hotell i nærheten av The Qube, sier hun. 

Hotellene Clarion og Comfort er fullbooket. Ved Park Inn (West) er det fortsatt ledige rom.

Et toppmøte
Det faglige programmet mener NBF er bedre enn i forrige utgave i mai i fjor.

Spesielt forventes mye av toppmøtet mellom konsernsjefene Petter Hellman i Møller Mobility Group og Harald Frigstad i Bertel O. Steen.

De går sammen på scenen første dag for å prate om hvordan de jobber for større mangfold.

Skade og lakk, servicemarkedsdrift, bilsalg og bruktbil, kunstig intelligens, bærekraft og en rekke andre temaer får fortjent med tid og rom. Spesielt er programmet for nyttekjøretøy styrket.

I tillegg skal resultatene fra Trivselsundersøkelsen 2023 legges frem, Andrew Tongue fra ICDP vil også i år snakke om agentmodellen og Årets Blinklys skal kåres

- Blir bedre
52 utstillere er for lengst booket inn. I fjor var tallet 47.

- Dermed er utstillingsarealet fullt, men vi er løsningsorientert dersom vi får inn henvendelser på tampen, sier Medland.

Flere enn 600 middagsgjester skal tirsdag kveld bespises i The Qube.

I går meldte BilNytt.no at det nå pågår en omfattende prosess med nedbemanning i Møller Mobility Group, etter at markedet er snudd opp ned siden i fjor. 

Mange aktører opplever tøffe tider, blant annet med store volum usolgte nye biler på lager.

- Situasjonen deler av bransjen står i vil vi respektere, og vi holder tilbake på det vi kan, men programmet får ikke lide. Vi skal ikke levere større i år, bare bedre, slår Ingrid Medland fast.

- Gjør business av guttedrøm
Seriegründer og en av Norges mest fremtredende industridesignere, Bård Eker, avslutter Bilbransjens dager:

Østfoldingen er kanskje best kjent som designer for den svenske bilprodusenten Koenigsegg. Han er også mannen bak Hydrolift, barnevognen Xplory fra Stokke og prosjektorer for Projectiondesign.

- Et sukkertøy å få tak i. Eker gjør business av guttedrømmen og sier selv at «den beste måten å forutsi fremtiden, er å skape den». Han har satt preg på utvikling og innovasjon hos flere toneangivende norske og internasjonale bedrifter, forteller Medland.

I fire parallellsesjoner siste dag vil alle fagfelt dekkes. Pauser samt lunsj er felles.

Det blir, ifølge Medland, gode minglemuligheter, og man kan gå fra fagfelt til fagfelt som en ønsker.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

 Følg BilJobb.no på LinkedIn