I går samlet Renault-, Mitsubishi- og Hongqi-importør Motor Gruppen Import sine norske forhandlere i Drammen.

I dag hadde konsernet invitert presse, flåtekjøpere og  andre samarbeidspartnere til visning av Motor Gruppens nyheter i Drammen:

- Vi hadde stor suksess med Outlander frem til 2020, minner Christian Schmidt, sjef for den norske Mitsubishi-importøren, om.

Det var året da sjokket kom fra fabrikken; lanseringen av nye modeller for Europa skulle fryses. 

Ny entusiasme
Etter en svært krevende periode for Motor Gruppen, er det denne uken igjen Mitsubishi-entusiasme å spore:

En canadisk versjon av kommende Outlander vises frem i Norge.

- Forhandlerne var svært entusiastiske da de fikk se bilen i går, smiler Schmidt.

- Enkelte forhandlere sier at de vil klare å selge 100 biler alene, mens andre forhandlere mener at hele nettverket vil kunne selge 1.000 biler, forteller Rune Gjerstad.

- Får dere biler i 2024?

- Nei, vi tar høyde for at bilene først kommer i 2025, svarer Schmidt.

- Men kan dere klare 1.000 nye ladbare hybrider i nullutslippsåret 2025?

- Ja, vi er ikke uenige med våre forhandlere. Vi har kunder som venter på sin neste Outlander. Vi vil selge et betydelig antall biler.

Schmidt og Gjerstad lar seg engasjere av de lojale Mitsubishi-kundene: 

- «Jeg har hatt seks Outlander, og jeg skal ha én til før jeg dør» er utsagn fra våre kunder, hevder de to.

Ikke redd for avgifter
- Men risikerer dere ikke at politikerne tar livet av bilen, hvis de virkelig går inn for å nå 2025-målet ved å sette avgiftene i taket?

- BilNytt.no kan spekulere i avgiftsendringer. Vi tar sikte på å selge et betydelig antall biler neste år, sier Schimdt.

- Vi er ikke imot det grønne skiftet, men flere av våre kunder bryr seg mindre om avgiftene. De skal ikke ha elbil, sier Gjerstad.

Til tross for høye avgifter, mener Mitsubishi-importøren at de vil lansere en konkurransedyktig bil med en konkurransedyktig pris:

- Vi skal være svært konkurransedyktig mot tilsvarende modeller i markedet, sier Schmidt med henvisning til Toyota og Mazda.

- På elektrisk rekkevidde sikter fabrikken seg inn på 80 kilometer pluss, røper Schmidt.

Tidligere i dag meldte BilNytt.no at Toyota Sør hadde solgt 570 nye fossilbiler til Sixt Bilutleie.

- Vi har interesser blant bilutleieselskap, sier Schmidt beskjedent og legger til:

- Elbil er ikke svaret for alle, heller ikke i 2025.

Helt ferske Renault Scenic E-Tech ble i dag presentert side om side med nye Mitsubishi Outlander. 

Mange hadde møtt opp for å se nærmere på Motor Gruppens nyheter, blant annet Hongqi-sedanen EH7. Forhandlerne fikk også se en overraskelse som de foreløpig ikke kan snakke høyt om.

Les også: Mitsubishi-sjefen: - Mer optimistisk nå enn for ett år siden

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn