Torsdag kveld er det duket for storslått åpning av Bertel O. Steens nye bilhus vegg i vegg med hovedkontoret på Lørenskog, rett nord for Oslo. 

Den nye forhandleren med 250 årsverk, skal være et utstillingsvindu for konsernets bilhus-/flermerke-strategi.

BilNytt.no har tidligere besøkt bilhuset, men i dag ble flere detaljer offentliggjort.

- Konsernets nye forhandler er en viktig satsning for Bertel O. Steen, fastslår daglig leder Marius Thorberg.

Daglig leder Marius Thorberg er klar for å ønske 1.800 kunder velkommen til den fullbookde åpningsfesten i kveld. 

Slik er funksjonene på Lørenskog plassert:

Selve nybygget for salgsavdelingen er på 8.000 kvadratmeter, mens forhandlerens totale areal er på rundt 50.000 kvadratmeter. Personbilverksted og bruktbilavdeling ligger på motsatt side av tomten for det nye bilhuset. llustrasjon: Bertel O. Steen

Bertel O. Steen hevder at den nye forhandleren blir Norges største og mest komplette bilanlegg. Fasiltetene er dog spredt på flere ulike bygg på eiendommen. 

Verkstedet og nybilhallen ligger et godt stykke fra hverandre.

150.000 verksted-timer
Personbilverkstedet har 32 arbeidsstasjoner, med betydelig mulighet for utvidelse. Totalt er det 41 bukker på verkstedet.

Bertel O. Steen estimerer å selge 150.000 verksted-timer i år. Målet er er å ha 100 vogngjennomganger om dagen i år, opp fra dagens antall på rundt 70.

- Det jobber 33 mekanikere og fem lærlinger på verkstedet. Totalt arbeider 155 av de ansatte med servicemarkedet, forteller servicemarkedssjef Ole-Herman Løvstad til BilNytt.no.

Det skal etableres rutiner for henting og bringing av biler til service. 

Ole-Herman Løvstad er servicemarkedssjef ved den nye forhandleren.

Tom Skaret, leder for logistikk og fellestjenester, viser frem dekkhotellet som har en kapasitet på 16.000 hjul, men som verkstedet: med mulighet for utvidelse.

Les også: Ny Kia- og Opel-forhandler

Teamet på plass
BilNytt.no har tidligere meldt at Harald Tyskeberg blir salgsleder for Peugeot på anlegget. Han blir også ansvarlig for Citroën.

Trond Sveum Kristensen har ansvaret for Mercedes-Benz, mens Alexander Øverdal har fått salgsansvaret for Kia.

Nå er det dessuten kjent at Mads Borge (bildet) blir ansvarlig for Opel og DS.

Forhandleren har engasjert grafitti-kunstnere til å dekorere en vegg i Opels kaffehjørne. Kadett-motivet er ikke en del av produsentens CI...

Les også: Dette er årets PSA-forhandlere

- En opplevelse
Målet for 2020 er å selge 1.600 nye personbiler fra anlegget. I tillegg kommer bruktbiler og nyttekjøretøy.

Samlet er målsettingen å selge 4.000 biler i 2020.

- Vi erfarer at kunder kommer inn og titter på biler uten at de har bestemt seg for merke på forhånd, sier salgs- og markedssjef Kristin Monsen.

For Monsen er menneskelig kontakt svært viktig. Hun forteller at det digitale bare er støtteverktøy.

- Menneskelig kontakt skaper tillit, sier Monsen.

- Kundene skal ikke komme inn her og møte en selger som sitter bak en skjerm. Magien oppstår ved menneskelig kontakt, sier hun. 

- Dette er grep vi gjør på bakgrunn av en undersøkelse vi har gjort blant 1.500 kunder, forteller Monsen. 

- Det er bare fantasien som setter grenser for hva vi kan få til her på bilhuset i tiden fremover, sier Monsen.

Kristin Monsen har jobbet i Bertel O. Steen siden 1988. De siste årene har hun vært daglig leder ved Bertel O. Steen Lillestrøm, før det ledet hun Kia Ensjø i fem år.

Utleveringsshow
Bertel O. Steen har lagt til rette for et nytt og oppgradert utleveringskonsept i ett eget bygg:

Den nye forhandleren har tre utleveringsbåser i det nye utleveringssenteret. Avhengig hva slags bil kunden skal hente, kjøres et merkespesifikt lys- og lydshow med video.

- Det å hente nybil hos oss skal være rene julaften, sier Marius Thorberg.

Det er en egen utleveringshall for større utleveringer.

Bilhusets salgsavdeling skal holde åpent til kl. 18 på hverdager, med langdag til klokka 20 to kvelder i ukaPå lørdager stenger forhandleren klokken 16.

Det understrekes at menneskelig kontakt blir viktig og at det digitale kun blir støtteverktøy. Hos Mercedes-Benz skal selgeren sitte sammen med kunden å spesifisere bilen.

Kundemottaket er pilot for Bertel O. Steens nye visuelle profil. Snart er DS- og Opel-logo også på plass. 

Dette er ledergruppen i den nye forhandleren:

  • Marius Thorberg - Daglig leder
     
  • Ole-Herman Løvstad - Servicemarkedssjef
     
  • Emil Herrebrøden - Bruktbilsjef
     
  • Kristin Monsen - Salgs- og markedssjef, personbil
     
  • Geir Richard Schrøder - Leder for proffsenter, varebil
     
  • Helge Hovstø - Leder for lastebil
     
  • Tom Skaret - Leder logistikk og fellestjenester

Ledere for bilmerkene:

  • Trond Sveum Kristensen - Salgsleder Mercedes-Benz
     
  • Harald Tyskeberg - Salgsleder Peugeot og Citroën
     
  • Alexander Øverdal - Salgsleder Kia
     
  • Mads Borge - Salgsleder Opel og DS

Alexander Øverdal blir ansvarlig for Kia. Han ble kåret til beste Kia-selger i kategorien "størst forhandler" av importøren for 2019.


Les også: Slik er Bertel O. Steens nye bilhus

 Følg BilNytt.no på Facebook