Danske Nic. Christiansen Gruppen, som eier den norske Jaguar- og Land Rover-importøren BC Norway AS, har lagt frem sitt regnskap, som viser et resultat før skatt på 256 millioner danske kroner.

Sammenlignet med 2018 har konsernet nesten femdoblet overskuddet.

- Rekordresultater
116 millioner danske kroner kommer fra den norske Jaguar- og Land Rover-importøren BC Norway AS. Konsernet oppgir høyt volum av Jaguar I-Pace som grunn for det gode resultatet i Norge. 

Ved å benytte valutakurs pr. 31. desember, blir det norske resultatet omkring 150 millioner norske kroner for den norske Jaguar og Land Rover-importøren.

I 2019 solgte ble det solgt 3.216 nye Jaguar i Norge, mot 1.360 i 2018. Hittil i år er det kun solgt 323 Jaguar, mot 1.302 på samme tid i fjor.

Country director i BC Norway, Marius Hayler, ønsker ikke å si noe om øvrige økonomiske nøkkeltall, utover resultattallet som eieren oppgir i sin årsrapport.

Hayler opplyser at årsrapporten for BC Norway AS trolig blir publisert i løpet av noen uker.

Les også: Jaguar I-Pace-salget halveres i 2020

Nøkkeltall BC Norway AS:


* Resultat før skatt er omregnet fra 116 millioner danske kroner med vekslingskurs pr 31.12.2019

Les også: Tesla kan få millioner i kontantstøtte

- Skal søke om kontantstøtte
BilNytt.no har den siste uken skrevet om flere Jaguar-forhandlere som har fått kontantstøtte som skal være med å dekke uunngåelige, faste kostnader for mars måned grunnet nedgang i omsetningen.

Jaguar-forhandlerne Motorpool Handel AS, Bilpaviljongen AS, Sandven British Cars Bergen AS og AS Insignia har til sammen fått over 1,7 millioner kroner i kontantstøtte for mars.

BC Norway er foreløpig ikke å finne på oversikten over selskapene som har fått kontantstøtte.

- Vi har ikke søkt ennå. Vi analyserer situasjonen nå og kommer til å sende en søknad om kontantstøtte, bekrefter Hayler.

- Mars 2019 var en spesiell måned, med mange utleveringer av I-Pace etter salg både i 2018 og 19, blir dermed omsetningsnedgangen i år kunstig høy?

- Nei, vi ser det også på andre modeller. Det kan se ut til at luksusbil-segmentet sliter mest. Dette er ikke perioden for å kjøpe en Range Rover eller en dyr Porsche eller BMW. Vi ser det også på delesalg og servicemarkedet, med lavere aktivitet, sier Hayler.

Nic. Christiansen står bak importen av Jaguar og Land Rover i Skandinavia, Hyundai i Sverige og Danmark og Honda i Baltikum og Finland. De har flere forhandlergrupperinger. Konsernet hadde 697 heltidsansatte ved årsskiftet.

Les også: Hayler blir Jaguar Land Rover-sjef

 Følg BilNytt.no på LinkedIn