Nå er de to første eksemplarene av den elektriske SUV-en Geely Geometry C på norsk jord.

Det er dermed duket for andre etappe av nok en introduksjonsreise for et kinesisk bilmerke i Norge.

- Det var deilig å få bilen fysisk til landet og sånn sett er vi i rute, sier Christian Stenbo til BilNytt.no.

Han er administrerende direktør for Autoindustri AS, som er importør for Geely i Norge. 

Distribusjonsavtalen med Geely Auto for Geometry-modellene ble i februar inngått av Gill-selskapet Pongo AS, mens det er Autoindustri som vil være ansvarlig for salg og markedsføring av Geely Auto.

- Vi har jobbet kun digitalt med produsenten i Kina helt frem til påsken i år, men omsider løsnet det litt med hensyn til Covid-restriksjonene og vi kunne endelig møtes fysisk for første gang, sier Stenbo.

Christian Stenbo forteller at de to første bilene er i Norge for å testes og for at importøren skal bli bedre kjent med både merket og produktene.

Volvo-forhandlere har fattet interesse
BilNytt.no er kjent med at flere Volvo-forhandlere stusser over at det ikke er de som får håndtere andre Geely-merker i Norge.

Geely er som kjent eier av Volvo Cars og med kommende agentmodell er det mange som føler behov for en større modellportefølje samtidig som de trenger å fylle opp ledig plass i utstillingslokalene.

Flere av dem har sågar undersøkt muligheten for å importere Lotus, for å få et merke til og samtidig la det bli i familien.

I Sverige har Bilia blitt servicepartner for Lynk & Co som er et bilmerke i den samme divisjonen som Geely Auto hos Geely Holding.

Mange norske Volvo-forhandlere mener det hadde vært like logisk at de hadde fått Geely eller Zeekr som et supplement til Volvo.

I stedet ser vi nå at store Volvo-forhandlere og Polestar-partnere som Frydenbø Bil, Kverneland Bil og Nardo Bil er blitt Nio-partnere for å ha noe å fylle på med.

BilNytt.no har spurt Stenbo om det ikke hadde vært mer naturlig at Volvo-nettverket tok seg av Geely Auto i Norge, fremfor Gill-konsernet.

- Det er ikke noe mer unaturlig i det enn at Kia har en annen importør enn Hyundai, eller at Porsche fortsatt har en annen importør enn andre merker fra samme konsern, repliserer Christian Stenbo.

Zhejiang Geely Holding Group (ofte bare kalt Geely) inneholder følgende divisjoner på bilsiden:

  • Geely Auto Group (Geely Auto, Geometry, Lynk & Co, Proton)
  • Volvo Car Group (Volvo Car og Polestar)
  • Zeekr Intelligent Technology (med det dedikerte elbilmerket Zeekr)
  • Smart Automobile (eier elbilmerket Smart 50/50 sammen med Mercedes-Benz)
  • Lotus Group
  • Geely Technology Group (Terrafugia flygende biler og satellitter)
  • Geely Commercial Vehicle (nyttekjøretøy)
  • LEVC (London Taxi og varebiler, som Gill Gruppen ble importør av i 2017)

Jobber fortsatt med forhandlernett
- Vil Geometry presenteres som et eget helelektrisk bilmerke i Norge?

- Man har gått litt bort fra å ville ha et helt eget merke og i dag er Geometry et helelektrisk sub-brand av Geely Auto, svarer Stenbo.

- Det er Geely-merket som vil stå på fasadene til forhandlerne og det er Geely vi forholder oss til, sier Autoindustri-sjef Christian Stenbo.

- Hvem blir Geely-forhandlere og når blir det offisiell lansering i Norge?

- Vi har god kontroll på det internt nå, men det justeres litt på produkt og jobbes fortsatt med det. Geely reviderer også sin CI, svarer Stenbo.

- Det er derfor litt for tidlig å gå ut med det nå – vi følger opp med mer informasjon på et senere tidspunkt, legger Autoindustri-sjefen til.

- Hva med det nye elbilmerket Zeekr, som bygges på gruppens nyeste generasjon elbilplattform, som også Volvo vil benytte?

- Zeekr er et annet merke og tilhører en annen divisjon under Geely Holding. Vi har for tiden fullt fokus på Geely Auto og på undermerket Geometry, svarer Stenbo.

- Kan det komme andre undermerker av Geely Auto i Autoindustri-stallen også?

- Det er for tidlig å spekulere i det nå. Vi begynner her og så får vi se - i fremtiden, svarer Stenbo. 

Geely Geometry C, har vært i produksjon i Kina siden 2019. Det er en kompakt crossover i tilsvarende kategori som Gill Gruppens egen MG ZS EV og som Xpeng G3.

Seres-forviklinger
Nå er Christian Stenbo og Autoindustri fornøyd med å komme i gang med Gill Gruppen sitt andre kinesiske merke ved siden av MG.

Når det gjelder det tredje merket som var planlagt, Seres, er situasjonen ifølge Christian Stenbo fortsatt uavklart.

BilNytt.no har imidlertid skrevet at Trond Sandven, med Arne Berg i førersetet, har etablert den ny Seres-importøren Autoisme AS der de vil ha forhandlere med som medeiere.

- Hvordan ser den videre produktplanen ut fremover for Geely Auto/Geometry?

- Nå starter vi med Geometry C og det er ting på trappene, men jeg kan ikke konkretisere noe rundt dette nå.

- Geely Auto har jo annonsert at det skal lanseres fem helelektriske modeller frem til 2025, men jeg kan ikke forskuttere noe nå angående det norske markedet, avslutter Stenbo.

Totalt ble det i 2021 solgt cirka 2,2 millioner kjøretøy av de ulike merkene i Geely-konsernet. Norge er det første europeiske markedet der Geely Auto starter salg og service i.

Gill Gruppen eier MG-importøren Norwegian Mobility Group AS 50/50 sammen med Birger N. Haug-eierne, og eier også Subaru Norge AS, og SsangYong Norge AS.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn