Det har vært mye snakk om bruken av kunstig intelligens (AI) i bilbransjen den siste tiden, og nå har Carweb lansert en ny eksperimentell funksjonalitet i sin løsning, som er tilgjengelig for alle kunder.

Finn.no-eide Carweb er softwaren de fleste store aktørene har benyttet på bruktbil gjennom 25 år.

Det er selskapet Sentinel Software AS som står bak programvaren Carweb, som sørger for håndtering av hele prosessen med innkjøp og markedsføring av brukte biler.

Nå lanserer de altså kunstig intelligens som et tilskudd i sin løsning for bilbransjen:

- Carweb AI-annonseforfatter er tilgjengelig gratis i Carweb 2 i en tidsbegrenset prøveperiode, sier Jacob Lunn Lassen til BilNytt.no.

Han er produktdirektør i Carweb og presenterer første generasjon av Carweb AI annonseforfatter overfor BilNytt.no.

Et nytt verktøy
Det har i år vært et ekstra fokus på software-løsninger i bilbransjen etter at Norges Bilbransjeforbunds (NBF) og sentrale aktører startet satsingen på Drive-plattformen.

Les også: Uenig i bransjens fremstilling: - Ingenting er lenger fra sannheten

Under Norges Bilbransjeforbunds (NBF) årskonferanse var kunstig intelligens på agendaen, da blant annet Erik Andersson fra Our Studio var invitert for å holde foredrag om kunstig intelligens som blant annet annonseforfatter av bruktbilannonser.

Erik Andersson har nær tilknytning til det nye norske Drive-prosjektet, da han har jobbet med Drives samarbeidspartner Wayke i Sverige og mye med digitalisering i bilbransjen.

Drive vil bli en konkurrent av Carweb, som nå har kommet dem i forkjøpet med å lansere bruken av kunstig intelligens til å skrive annonser.

Les også: - Som markedsleder er vi vant til konkurranse

- AI er ikke magi – det er bare et nytt verktøy som kan spare tid, sier Jacob Lunn Lassen og oppfordrer bilforhandlerne til å prøve ut verktøyet og komme med tilbakemeldinger om tjenesten.

- Alle verktøy krever kompetanse og erfaring for å få til et godt resultat, men gode verktøy kan som sagt spare mye tid, sier Carwebs produktdirektør.

Slik presenterer Carweb sin nye tjeneste.

Gjort på sekunder
Carweb AI annonseforfatter bruker fakta om bilen og utstyr for å lage en annonsetekst som bilforhandlerne kan benytte seg av ved hjelp av få tastetrykk.

- I løsningen kan du angi flere målgrupper og stil på annonsen. Så kommer det et forslag til tekst på sekunder, sier Lunn Lassen.

- Er du ikke fornøyd med forslaget, generer du kjapt et nytt forslag ved å trykke en gang til.

Han hevder det er lett å komme i gang med annonseforfatteren som er implementert i Carweb 2, men understreker også at det er viktig å lese gjennom tekstene som skapes av kunstig intelligens.

- Det er selgerne som er ekspertene, så de må se at alt stemmer overens med produktet de selger, sier Lunn Lassen, og fortsetter:

- Det er noen ganger du får deg en god latter også, da AI kan skrive noe som ikke har sammenheng med virkeligheten. Så vi sier at du må alltid lese gjennom forslaget og justere det som er nødvendig.

Jacob Lunn Lassen viser en artig tekst generert av AI, hvor han har oppgitt en litt spesiell målgruppe.

Fortsetter utrullingen av Carweb 3.0
Samtidig som Carweb nå tilbyr AI generert annaonseforfatter for alle Carweb-kunder på versjon 2.0, fortsetter utrullingen av den helt nye Carweb 3.0.

- Jeg kan bekrefte at vi har flere forhandlere som har gått over til Carweb 3.0, og vi fortsetter utrullingen etter sommeren, sier Carweb-sjef Øyvind Strøm til BilNytt.no.

BilNytt.no er kjent med at Birger N. Haug, Mobile, Bauda og Nordvik er blant forhandlerkonsernene som allerede har startet overgangen til CarWEB 3.0.

Mobile, Birger N. Haug og Bauda er blant forhandlerkonsernene som ikke er medeiere i Drive-prosjektet

BilNytt.no-redaksjonen gjør for ordens skyld oppmerksom på at Bilforlaget, som står bak BilNytt.no, holder til på samme adresse som Sentinel Softwares Oslo-avdeling.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn