I ettermiddag meldte BilNytt.no at Bertel O. Steen gjør store endringer i forhandlernettverket for Mercedes-Benz i Norge

Importøren varsler at antall eiere i nettverket skal reduseres fra dagens 16 til kun syv.

Det nye nettverket skal bestå av 24 forhandlere og 16 satellitter.

Konserndirektør for Mercedes-Benz hos Bertel O. Steen, Thorbjørn Myrhaug, forklarte i dag at det er den nye strategien hos produsenten som fører til endringene.

Endringene gjelder fra 1. desember 2025. 

Disse får fortsette
BilNytt.no har fått bekreftet at følgende aktører får fortsette i Mercedes-Benz-nettverket:

  1. Alta Motorsenter AS (Finnmark)
  2. Teknisk Bureau AS (Troms)
  3. M Nordvik AS (Nordland)
  4. Bilholding / Bilgruppen (Sør-Vest-landet)
  5. Autostrada Bil AS (Vestfold og Telemark og Buskerud)
  6. Andresen Bil AS (Follo)
  7. Bertel O. Steen Detalj AS (Flere steder)

Disse er på oppsigelse
BilNytt.no erfarer at følgende aktører ikke får fortsette med nybilsalg av Mercedes-Benz etter 1. desember 2025: 

  • Slatlem Gruppen AS, Kristiansund og Molde
    Representerer en rekke ulike bilmerker
  • Kongsvinger Bilsenter AS
    Mercedes-Benz og Peugeot
  • Elverum Sport Bilsalg AS
    Mercedes-Benz og Toyota
  • Halden Auto AS
    Mercedes-Benz og Peugeot
  • Hallingdal Bilsenter AS, Gol
    Mercedes-Benz og Peugeot
  • Valdresbil AS, Fagernes
    Mercedes-Benz, Peugeot og Mitsubishi
  • Bilhuset Førde AS
    Mercedes-Benz, Peugeot og Kia
  • Auto Center AS, Vestre Jakobselv (avsluttes juni 2024)
    Mercedes-Benz og Peugeot

Forhandlerforeningen: - Dårlig budskap, god dialog
Frode Svidal er styreleder i forhandlerforeningen for Mercedes-Benz og daglig leder i Bilhuset Førde.

- Hvordan har dette blitt tatt i mot i forhandlernettverket?

- Dialogen er har vært ryddig og fin, og vi har fått mye informasjon i god tid. Men budskapet er noe dritt, sier Svidal til BilNytt.no.

- Dette er noe vi får tredd nedover hodet på oss fra Tyskland som følge av at Mercedes-Benz skal gå fra å være premium til luksus, sier Frode Svidal som er styreleder i forhandlerforeningen.

- Vil alle dagens forhandlere fortsette på servicemarkedet?

- Ja, det tror jeg, svarer Svidal.

Han bekrefter at Bilhuset Førde er sagt opp som Mercedes-Benz-forhandler, men at de vil fortsette som autorisert verksted.

Kan få fortsette etter oppkjøp
BilNytt.no erfarer at tre forhandlere kan ha en fremtid som Mercedes-Benz-satellitt, dersom eierskapet endres:

Det gjelder Bilhuset Førde, Hallingdal Bilsenter og Valdresbil. 

Disse forhandlerne ligger i områder som skal være interessante å beholde, ikke minst når det gjelder nyttekjøretøy.

- Vil Bilhuset Førde fortsette som Mercedes-Benz-forhandler med nye eiere?

- Det er for tidlig å si, men vi ønsker jo å fortsette med merket, svarer Frode Svidal til BilNytt.no.

BilNytt.no har grunn til å anta at Autostrada kan være en kandidat på en eller flere av disse tre forhandlerne.

Verken eier Gisle Valen eller COO Benedicte Bibow har besvart BilNytt.nos henvedelser etter at nyheten ble kjent i ettermiddag.

Slatlem ut
Slatlem-konsernet er ikke med på listen over hvem som får være med videre i Mercedes-Benz-nettverket.

Slatlem vil fortsatt være en strategisk partner for Bertel O. Steen på andre bilmerker. 

Slatlem i Kristiansund og Molde har nylig gjort seg bemerket med et stort oppkjøp i Bertel O. Steen-nettverket. I 2022 ble Mercedes-Benz mest registrerte bilmerke i Kristiansund.

Slatlem-sjef Idar Slatlem bekrefter i dag til BilNytt.no at dialogen med importøren har vært god. Han vil fortsette som Mercedes-Benz-verksted og planene om nytt anlegg påvirkes ikke.

Store endringer
Mercedes-Benz-sjef Thorbjørn Myrhaug hos Bertel O. Steenn viser til at Mercedes-Benz er i prosessen der bilmerket omdefinerer seg fra «premium» til «luksus».

Dette er forklaringen til Bertel O. Steen når de nå har sagt opp mange av dagens Mercedes-Benz-forhandlere:

«Det fører med seg behov for større investeringer iblant annet fysisk og digital kundereise og Corporate Identity (CI) slik at opplevelsen av merket løftes. Som andre bilprodusenter har også Mercedes-Benz behov for å bli mer effektive og få ned de relative kostnadene. Dette gjelder også for Mercedes-Benz’ forhandlernettverk i Norge.»

- Nye fysiske butikkformater har blitt utviklet for å styrke konkurransekraften til merket, og vi ser et behov for færre og sterkere eiere, sier Myrhaug.

- Det i sin tur skal gjøre det enklere å ha et fortsatt slagkraftig forhandlernettverk også i mindre markeder, slik som i Norge. Vi ruller ut en ny formatstrategi som får full virkning fra 1. desember 2025, sier Thorbjørn Myrhaug. 

- Disse grepene må vi ta for å sikre en god nasjonal lønnsom distribusjon av Mercedes-Benz i Norge fremover, understreker Thorbjørn Myrhaug og avslutter: 

- Jeg vet at dette er omfattende endringer og det er en krevende situasjon å stå i, men jeg vil berømme den profesjonelle håndteringen forhandlernettverket har vist så langt.

Slik presenterer Bertel O. Steen dagens og morgendagens situasjon for Mercedes-Benz-nettverket.

Les også: Oppsigelser av forhandlere: Fra 16 til 7 eiere i Mercedes-nettverket

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn