I hele 2023 ble det registrert kun 350 nye Honda i Norge.

Bilmerket har kun vært en blek skygge av seg selv i nyere tid. Og elbilen Honda e:Ny1 har fått en like trang fødsel som Honda E i Norge.

I flere år har importøren hatt et årlig volummål på 1.000 biler. Et mål som har virket fjernere og fjernere.

Men nå ser ting litt annerledes ut:

I mars alene ser det ut til at de norske Honda-forhandlerne har solgt omkring 250 nye Honda e:Ny1 i Norge. 

Flesteparten av bilene vil først være synlig på OFV-statistikken i april, da bilene står i Gent i Belgia. 

- Salget avhenger av prissettingen
Ketchupeffekten på salget skyldes en spesialkampanje:

Advance-modellen av Honda e:Ny1 var priset til 409.900 kroner. En uke inn i mars ble ny pris annonsert til 299.900.

En forklaring til prisavslaget er visstnok at fabrikken har sterkt behov for å øke andelen utslippsfrie biler i sin EU-kvote, og at de dermed tømmer lagrene av 2023-modeller.

Norge har fått over 250 biler fra fabrikken med det solide priskutt. Og et prisavslag på 109.000 kroner har tydeligvis vekket kundene.

Det bekrefter daglig leder i Bibutikk1 til BilNytt.no, som erkjenner at det har vært noen tøffe år med Honda:

 - Honda har ikke hatt så mange modeller som har truffet det norske markedet de siste årene, sier Tom Lindegaard i Bilbutikk1 til BilNytt.no.

Men i kampanjeperioden har han sett at produktet forsvinner ut dørene i Østfold og Follo. Dermed virker det som om det var prisen som har stoppet kundene tidligere.

- Vi har solgt bra med Honda første kvartal i 2024. Produktet viser seg å ha vært riktig, men priset i øvre sjiktet.

- Vi fikk et løft med kampanjen og de bilene vi bestilte til Bilbutikk1 er nå allerede sluttsolgt, sier Lindegaard.

- Honda E:Ny1 har fått oppsving og nå kommer det en ny modell med noen endringer. Salget av en ny Honda-modell avhenger uansett av prissettingen, sier Lindegaard.

Mobile-forhandler gjør Honda-comeback
Dagen før kampanjen startet, gjorde Mobile Ensjø i Oslo comeback som Honda-forhandler. Den siste tiden har forhandleren kun solgt Hyundai.

Kim Holtzschwartz er daglig leder i Mobile Ensjø. Han sier at Mobile har tro på Honda fremover:

- Nå kommer Honda med flere spennende elbiler, og vi mener at det er riktig å satse på bilmerket igjen, sier han til BilNytt.no.

Mobile Ensjø sluttet med nybilsalget av Honda i 2020, men har hele tiden vært merkeverksted for Honda.

- Vi fikk en kickstart med merket den første måneden og har solgt et 30-talls biler. Vi har solgt de bilene vi har fått tildelt, sier Holtzschwartz.

Solgte 55 biler på tre dager
Mobile Sørlandsparken er blant forhandlerne som bestilte flest kampanjebiler. Og det har tydeligvis gitt resultater:

Salgssjef Tor Arne Myhra ble nylig intervjuet av Fedrelandsvennen etter at Mobile Sørlandsparken satte ny ukesrekord i nybilsalget.

- Det er tydelig at folk kjøper ny bil når tilbudet er godt. Denne kampanjen har gitt helt ville resultater, sier Tor Arne Myhra til BilNytt.no.

- På bare tre dager hadde vi skrevet kontrakt på 55 biler. På seks dager solgte vi 69 eksemplarer av elbilen Honda e:Ny1, forteller salgssjefen.

Myhra forteller at de har fått tak i ytterligere 20 biler, og at også 10 av disse nå er solgt inn i påsken.

- Hva gjør dere når dere er sluttsolgt på kampanjebilene? Blir det igjen stille for Honda i Norge? 

- Vi venter spent på priser på 2024-modellen av Honda e:Ny1. Honda har kommunisert at de skal være prisoffensive fremover.

- Kanskje gir bilene vi har solgt en smitteeffekt fremover. Nå vil folk i Kristiansand se bilen på veien.

- Så dere er faktisk optimistiske når det gjelder Honda?

- Ja, her på Sørlandet er vi veldig optimistiske når det gjelder Honda. Det har denne kampanjen bevist, sier salgssjefen.

- Hvis pris og produkt er riktig er kundene klare til å kjøpe Honda. Men i dagens marked er vi avhengige av gode kampanjer.

Bilbutikk 1 i Østfold og Follo har Honda ved siden av Volvo, Polestar og Land Rover.

Daglig leder Tom Lindegaard i Bilbutikk1 har også troen på Honda fremover:

- Det er ingen tvil om at Honda er et bra varemerke. Det har det vært i alle år. Honda har vært store i USA og Asia, men nå har de bestemt seg for å ta grep om Europa, sier Lindegaard til BilNytt.no.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn