Det manglet ikke på ambisjoner da tidligere Frydenbø Bil-sjef Erik Diesen presenterte storsatsingen MyCar Group i 2021.

Kverneland Bil og Frydenbø Bil samlet deler av sine virksomheter og lanserte et konsern som besto av en bruktbilkjede, dekkhotellkjede og skade-kjede:

Ved oppstarten bestod MyCarGroup av fire MyCar-bruktbilbutikker, fire Dekkstra-dekkhotell og åtte Skala-skadeverksteder. 

Det var dessuten store planer om en stor bruktbil-hub langs E6 nord eller sør for Oslo som foreløpig ikke har blitt realisert.

Det skapte oppmerksomhet da Gjensidige kjøpte seg inn i konsernet med en eierandel på 33 % i 2022.

Slik så den opprinnelige planen for MyCar-etableringen ut:

MyCar har så langt ikke etablert en bruktbil-hub øst for Oslo som planlagt, men har etablert en bruktbilforhandler i Trondheim.

En rekke profiler sluttet
I 2022 ble imidlertid skade-kjeden Skala fusjonert inn i storsatsingen Intakt Bilskade, og MyCar Group fikk en eierandel på 37 % av skadekonsernet der Bertel O. Steen Detalj samlet er største eier.

Litt senere på året etablerte MyCar seg Trondheim.

Ettertpå har det vært ganske stille rundt MyCar Group-konsernet.

At satsingen ikke lenger hadde like mye luft under vingene som tidligere, ble tydelig ta Erik Diesen sluttet i fjor sommer:

Da gikk Diesen fra stillingen som administrerende direktør i MyCar Group til en jobb i Møller Bil.

Siden da har direktør for marked, kommunikasjon og kundereise, Glenn Wange, fungert som konstituert leder for konsernet. 

Wange er, inntil nå, den eneste som fortsatt er igjen fra det opprinnelige teamet i MyCar-konsernet. Flere profilerte personer har hatt roller i konsernet.

Mens Erik Diesen gikk til Møller Bil, gikk Thomas Fritzon til Drivalia og Mette Syrstad først til Xpeng og deretter til Viking.

Tidligere kjedeleder i MyCar, Morten Brurud, startet denne uken opp som salgssjef i Voyah-importør Electric Way, etter å ha sluttet i MyCar for tre måneder siden.

Ingen egen konsernstab
Nå er det klart at også Glenn Wange slutter i konsernet, mens Rolf Kanstad er ansatt som ny MyCar-sjef:

- Jeg jobber ut august, bekrefter Wange til BilNytt.no.

- Jeg forlater MyCar Group for å tre inn i stillingen som Leder for Merkevare og Marked i Widerøe-konsernet. Jeg starter 1. september, forteller Wange.

Wange opplyser at Rolf Kanstad allerede har startet og formelt tar over ledelsen av MyCar 1. juli.

Kanstad har omfattende bilbransjebakgrunn fra Møller, Bilia, Kroken Caravan og jobbet både hos Erik Arnesen Bryn og Erik Arnesen Helsfyr, som ble kjøpt opp av henholdsvis Møller Bil og Bertel O. Steen.

- Rolf Kanstad overtar ledelsen av bruktbilkjeden MyCar og ikke ledelsen av konsernet MyCar Group?

- Ja, det stemmer. MyCar Group vil ikke lenger ha stab med ansatte. De ansatte vil jobbe i Dekkstra og MyCar, svarer Wange.

Dekkstra-kjeden ledes av Ole André Hedemand, mens Kanstad altså får ansvaret for bruktbilkjeden MyCar, med kontor på Billingstad.

Glenn Wange er glad for at det er en erfaren bilbransjeperson som er ansatt i MyCar:

- Vi får inn en person med meget god bilbransjekompetanse, ikke minst på bruktbil, og en person som er god med mennesker.

- Vi skal skape et godt lag i MyCar, sier Rolf Kanstad selv til BilNytt.no.

Kanstad bekrefter at fokuset fremover i hovedsak blir på drift og kjernevirksomhet:

- Jeg synes det er fascinerende hvor like vi mennesker faktisk er. Det er ofte de samme parameterne som skaper suksess, sier Kanstad.

MyCar har avdelinger i Bergen, Stavanger, Trondheim og på Billingstad utenfor Oslo.

Tøft år
Glenn Wange bekrefter at 2023 ble et tøft år for MyCar.

- Hvor tøft? Ble det store minustall?

- Tallene er til revisjon og ikke offentlige ennå. Men det ble et utfordrende år, ja. 

- Hva skjer med planene om en stor bruktbil-hub på Østlandet?

- Det er satt på vent. Vi har nå full fokus på drift, og er allerede godt inne i en mer positiv utvikling for selskapet, svarer Wange.

Han bekrefter at MyCar dessuten har avlyst flytteplanene i Bergen.

Arealene i midtre del av anlegget, med glassfasaden under MyCar-logoen, skal likevel ikke benyttes av MyCar med det første.

Nye lokaler i Bergen på vent
I fjor skrev BilNytt.no at flere bilbransjeaktører skal flytte inn i Kokstad Mobilitetspark i Bergen i løpet av 2024.

Blant aktørene var Kverneland Bil, Tesla, Bilbyen Bilpleie og NAF – samt MyCar, Dekkstra og Intakt Bilskade. 

Men nå er lokalene MyCar skulle inn i annonsert på utleiemarkedet.

I dag holder MyCar Bergen til i Blomsterdalen, i Porsche Center Bergens tidligere lokaler. Det blir de værende.

- Er det endring i planene for Kverneland Bil også?

- Nei, Kverneland Bil skal inn i det nye Kokstad-anlegget som planlagt, svarer Ådne Kverneland til BilNytt.no.

Ådne Kverneland er styreleder i MyCar Group og eier av Kverneland-konsernet. 

- Sånn som det ser ut nå, blir lokalene i Kokstaddalen større enn det MyCar vil ha behov for i dag. Inntil videre er planen derfor at MyCar blir på dagens adresse i Bergen, sier Ådne Kverneland.

- Vi skal ikke utelukke at MyCar kan flytte inn i lokalene på et senere tidspunkt. Men i første omgang skal dette lokalet leies ut til andre, legger han til.

Lokalet som er til utleie er på 1.750 kvadratmeter med direkte innkjøring, og vil bli utformet etter ny leietakers krav. Det kan også fristilles rundt 40 parkeringsplasser til lokalet, ifølge annonsen.

Dekkstra og Intakt vil imidlertid flytte inn i det nye anlegget som planlagt.

- Det virker som det har vært en nedskalering av hele MyCar Group-konsernet. Skal konsernet avvikles?

- Vi har gjort flere grep i MyCar Group, men det er ingen endring på selskapsstrukturen, svarer Ådne Kverneland.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn