Fleks AS kommer i dag til å melde oppbud som følge av at selskapet ikke har lykkes etter en lengre restruktureringsfase med sine kreditorer.

Det har BilNytt.no fått bekreftet.

Fleks eies av Bertel O. Steen og Sparebank 1 med 47,2 % hver, mens gründere og ledelse eier resten.

Fleks har gått med store underskudd siden 2019. 

Regnskapstallene for 2023 er foreløpig ikke klare, men det er liten tvil om at det var store tap også i fjor:

I begynnelsen av april skrev BilNytt.no at store Fleks-tap tynget resultatene til Bertel O. Steen.

Les også: Fleks-konkursen: Et pengesluk i over fem år

Nøkkeltall Fleks AS:

Fallet i bruktbilpriser, økte rentekostnader og svekket kjøpekraft har resultert i et svært krevende halvannet år for bilabonnementsselskapet Fleks AS, og selskapet har det siste halvåret jobbet for å få på plass en restrukturering av gjelden sammen med kreditorer og eiere. 

En styrt avvikling
Nå vil det bli gjennomført en styrt avvikling, og det vil bli oppnevnt en bobestyrer som fra mandag vil overta alt ansvar for Fleks AS.

Det skjer etter at styret søndag kveld har konkludert med at man ikke har kommet i havn med en løsning som gir tilstrekkelig forutsigbarhet fremover og vil mandag morgen begjære oppbud:

- De ytre faktorene som har rammet norsk næringsliv og i stor grad norsk bilbransje, har svekket mulighetene for å lykkes i en bransje der Fleks som spydspiss, i stor grad må bære kostnadene for modning og kunnskapsbygging, sier styreleder Sverre R. Kjær.

Han jobber i Bertel O. Steen Holding og kom inn som styreleder i Fleks AS i restruktureringsperioden i fjor høst.

- Når det er sagt har vi spesielt de siste seks månedene opplevd en økende kunnskap og modning rundt bilabonnement, samt at den underliggende driften i selskapet har bedret seg vesentlig, sier styrelederen i dag.

- Dessverre var ikke dette nok og tiden vi hadde til rådighet var ikke tilstrekkelig lang, sier Sverre R. Kjær.

Den største aktøren på bilabonnement
Fleks har vært en utfordrer til tradisjonelt bileierskap siden 2019, og skal visstnok hele veien vært den største tilbyderen av bilabonnement i Norden. 

Selskapet har denne tiden levert abonnement til over 14.000 kunder, i privat- og bedriftsmarkedet:

- Det er svært trist å erkjenne at dette eventyret nå er over, når vi samtidig er blitt tryggere på at forretningsmodellen vil lykkes til slutt og vi er mer sikre på at bilabonnement vil bli en av de vesentligste eierformene i årene som kommer, sier CEO Petter Utengen i Fleks. 

- Timing er et viktig element i innovasjon og vi var kanskje for tidlig ute. Nå handler det om å sammen med eierne våre ta vare på de fantastiske folka som jobber i Fleks og sikre at de får en så myk landing som mulig. 

- De representerer en kompetanse og innovasjonsvilje man skal lete lenge etter og jeg er sikker på at de alle vil skape store endringer i fremtiden på hver sin kant.

- Jeg vil avslutte med å takke alle som har heiet på oss disse årene, og som har omfavnet vår visjon om å aldri eie bil igjen, sier Petter Utengen.

Det er kun Fleks AS som er konkurs. Under Fleks Holding ligger også Fleks Technology og Fleks Green Fleet 01 AS. Teknologien til selskapet ligger i selskapet Fleks Technology.

Brukere av Fleks har fått informasjon om at deres avtale er flyttet over til datterselskapet Fleks Greenfleet 01 AS.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn