23. august arrangeres konferansen «Fremtidens Bilbransje» på Holmen Fjordhotell i Asker. Arrangører er Finansavisen, Automotive Consulting Group (ACG) og Autolease.

Bilforlaget er samarbeidspartner, og er representert med BilNytt.no og BilJobb.no.

Petter Smebye, styreleder og partner i ACG, er debattleder på konferansen.

I samtale med BilNytt.no deler han noen av sine tanker rundt situasjonen i bilbransjen i dag.

- Bilbransjen får stadig nye aktører, nye forretningsmodeller og nye rammebetingelser, og konferansen samler mange av bransjens eksperter, sier Smebye.

Han forteller at det selvfølgelig vil bli snakk om kinesiske biler og konsekvensene av straffetoll i EU. Hva vil Norges utenforskap gi seg utslag i? 

Les kommentaren: Er det mulig? Er norsk bilbransje nødt til å være i utakt?

Deltakere i debatten er RSA-sjef Frank Dunvold, Xpeng-sjef Claes Persson og fra Gill Gruppen stiller Jan Kåre Holmedal, administrerende direktør for MG-importøren Norwegian Mobility Group.

Mens kinesisk-produserte elbiler tar andeler i Norge i en langvarig priskrig, finnes det også et marked som er helt uavhengig av dette:

- Så har du jo det andre ytterpunktet, som også er representert på konferansen, med Christian Gottschalk og Olav Medhus, som befinner seg milevis fra de utfordringene importørene og forhandlerne av andre bilmerker har, sier Smebye.

Gottschalk er daglig leder for Nils Tronrud-eide XPND, som importerer  og forhandler Bentley, Aston Martin, Morgan og, siden i fjor, Lamborghini.

Olav Medhus eier luksusbilforhandleren ByMedhus, som selger eksklusive og svært dyre bruktbiler, i tillegg til å ha hatt McLaren-agenturet i Norge siden februar 2023.

De vil fortelle om helt annet marked, og om helt andre utfordringer.

Det vil også bli snakk om bruktbilmarkedet, der Møller Bil vil lette på sløret:

- Per Eirik Molstad stiller for å fortelle om Møller Bils satsing på bruktbil. Han jobber blant annet med bruktbilstrategien i konsernet, forteller Smebye.

Foreløpige foredragsholdere:

  • Per Eirik Molstad
    Strategic Project Manager i Møller Bil
     
  • Jan Kåre Holmedal
    CEO i Norwegian Mobility Group
     
  • Frank Dunvold
    CEO i RSA
     
  • Claes Persson
    Managing Director for Xpeng Motors
     
  • Petter Smebye (debattleder)
    Partner og styreleder i ACG Consulting
     
  • Olav Medhus
    Superbilgründer og forhandler av McLaren
     
  • Christian Gottschalk
    Sjef for XPND Automotive som importerer og forhandler Lamborghini, Bentley, Aston Martin og Morgan
     
  • Petter Waldenstrøm
    Senior Manager, KPMG Norway
     
  • Morten Stordalen (Frp)
    Stortingsrepresentant, medlem av Transport- og kommunikasjonskomiteen
     
  • Øyvind Solberg Thorsen
    Direktør, Opplysningsrådet for Veitraffiken (OFV)
     
  • Isabell Rustad
    Racerbilsjåfør i Porsche Sprint Challenge Scandinavia og NM i GT5
     
  • Andreas Scheel (konferansier)
    Journalist og redaksjonssjef i Finansavisen Motor

Det vil også bli snakk om distribusjonsmodeller og hypen rundt agentmodeller som har lagt seg siden markedet snudde.

- Man kan jo lure på hvordan produsentene i dag skal ha råd til i det hele tatt å finansiere agentmodellen, sier Petter Smebye.

- Ikke minst med tanke på at flere produsenter har solgt bilfinansieringsselskapene sine, på grunn av kapitalbehovet. 

- Så har vi jo sett at noen har snudd, mens andre velger en slags rar mellomting mellom wholesale-modellen og agentmodell. Det blir spennende å følge med på hva slags juridiske konsekvenser det kan få, undrer han.

Innleid daglig leder
Smebye er det det må være lov å kalle en gammel ringrev innen bilbransjen.

Han har en allsidig erfaring som tidligere administrerende direktør for General Motors Norge, på den tiden da både Opel og Saab var en del av butikken.

Han har innehatt flere ledende stillinger i Møller-konsernet og i RAC Group. Han har også vært president for Bilimportørenes Landsforening.

De siste årene har ACG satset på Mangement for Hire. I 2017 ble Smebye innleid som daglig leder i Frydenbø Bilsenter Kristiansand og Mandal.

Der gjennomførte han en omfattende snuoperasjon, og ansatte i tillegg ny daglig leder, i et oppdrag som strakte seg over 12 måneder.

Han er nå på ny innleid fra ACG til Frydenbø Bil, denne gang i Molde.

Det dreier seg om den ene forhandleren Frydenbø Bil kjøpte av Møller Bil i fjor høst.

- Det gjør godt å være ute i manesjen igjen, og omtrent kjenne lukten av sagmugg, sier Petter Smebye, som nå leder Frydenbø Bil Molde.

- Hva går oppdraget ditt hos Frydenbø Bil ut på i store trekk?

- Jeg bidrar til å tilpasse Volkswagen og Audi-delen og den fortsatte integrasjonen av Berge & Co til Frydenbø-driften.

Frydenbø-konsernet har tatt to store jafs i Harald A. Møllers forhandlernettverk: Først ved å kjøpe Berge & Co, og deretter ved å kjøpe både Møller Bil Molde og Møller Bil Ålesund.

- Vi etterstreber en god balanse mellom kjededriften i Frydenbø Bil og det gode, lokale kremmerskapet, sier Smebye og forklarer:

- Det innebærer at vi må få på plass en lokal leder som har fullmakt til å drive butikk. Samtidig er navnet Frydenbø Bil godt plassert og det er en sterk merkevare. 

Han forteller at skiltene allerede var på plass da Frydenbø overtok 1. november i fjor.

Utfordringene med konsolidering og oppkjøpene er å ta vare på det lokale kremmerskapet, etter at det kanskje ikke er lokale eiere igjen.

Smebye forteller entusiastisk om arrangementet Bilens Dag han var med på å arrangere i Molde i midten av juni.

- Alle forhandlerne var ute i Storgata i Molde, politiet stengte av gatene og det kom mye kunder.

- Dessverre har slike initiativ dødd litt ut på ulike plasser, antagelig fordi man mangler lokale kremmere, sier Smebye.

Bilens dag er resultatet av et omfattende lokalt samarbeid mellom et stort antall forhandlere og fant sted i Molde 15. juni.

- Stadig mer utfordrende for de små
Som mangeårig bransjeobservatør er Petter Smebye overbevist om at videre konsolidering blant forhandlerne er uunngåelig.

- Hvor fort vil utviklingen gå fremover, tror du?

- Den vil jo bare fortsette. De minste aktørene som er igjen møter flere og flere utfordringer og markedssituasjonen er mer krevende.

- Dette gjelder både prising av bruktbil, rapportering, produktkompetanse, markedsføring. Der har de store bilforhandler-kjedene en fordel. Hos Sulland er de for eksempel seks på marked...

- Og det administrative blir heller ikke mindre omfattende?

- Nei, det blir bare mer og mer, med nye forordninger, åpenhetsloven, momsregler og utlånsforskrift. Og hvert merke har sine systemer – en forhandler med tre merker må forholde seg til tre systemer...

- Det er klart konsolideringen bare vil fortsette, gjentar han.

- Når blir det på ny gode resultater for norske merkeforhandlere?

- Tja, først må en jo spørre seg: Hva ER gode resultater? spør Smebye tilbake, før han kommer med et svar selv:

- En margin på 5 % var den «nye gode 3 %» i 2020, men jeg tror vi går tilbake til at 3 % er et godt resultat igjen – kanskje fra 2025 eller 2026?

Smarte kinesere
Siden temaet kinesiske biler vil være fremtredende under konferansen Fremtidens Bilbransje, gjør Smebye seg, som tidligere GM-sjef i Norge, noen tanker rundt kinesisk eierskap, versus amerikansk:

- Kineserne har vært smartere enn det amerikanerne var, på det området: GM ødela Saab ved å tappe dem for egenarten som gjorde merkevaren, mens Volvo under Geely får drive seg selv og fortsette å være utpreget svenske, sier han.

Han påpeker hvordan Volvo gjennom sine svenske kjerneverdier og sikkerhets-imaget holder på – og utvider – sin kundegruppe.

- Jeg ser jo i dag mange av dem jeg kjenner fra Saab i ledelsen hos Volvo, og jeg kjenner igjen marketing-grepene, forklarer han.

- Du ser det på utstyrs- og designdetaljer som for eksempel Orrefors-krystall på girspaken, på lanseringsfargene med hvite biler og reklamen med svenske Västkust-landskap...

Han påpeker at de gjør mer enn å sy inn svenske flagg i setetrekkene:

- Volvo fremstår faktisk mer svenske enn på lenge, på den måten at de i dag har med seg mange elementer fra både Volvo og Saab.

- På samme måte ser det ut som SAIC greier å ta vare på MGs 100 år lange historie, sier han.

Potensialet for data og KI
Smebye etterlyser forbedringer i grensesnittet mellom bileierne og verkstedene.

- Det burde være mulig med kunstig intelligens å lage Norges beste kundemottaker, ved å klone de aller beste. Man kunne laste inn all service-historikk, alle servicenotater, sier han.

- Noe slikt har jeg ventet på i noen år allerede – når andre bransjer klarer det, må da også bilbransjen klare det.

Petter Smebye viser til at at Frydenbø Bil-konsernet har på plass en slik rådgiver for å rådgi potensielle bruktbilkunder:

Kjøpshjelpen, med KI-agenten FrydenBot som er under stadig utvikling og bygger på teknologien til Open AI, selskapet bak ChatGPT.

- Der kan kundene spørre vår kunstig intelligens-drevne «kjøpshjelper» om å finne alternativer fra et rikholdig utvalg av bruktbiler.

- Men for verkstedene er vi fortsatt ikke der.

- En slik 'bot ville kunne svare på alle slags spørsmål basert på all den historikken som finnes om mulige feil, om slitasje, om årsaker, mener Petter Smebye.

- Du har jo i dag noe lignende med Oscar Inspector fra BUS, som med all PKK-historikken sitter på en kjempedatabase?

- Ja, jeg har jobbet litt med den. Men så er det jo alt det som ikke kommer inn under PKK da, som kommer i tillegg. Så det gjenstår å lage den komplette KI-rådgiveren for bilbransjen...

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn