I mai 2022 det ble kjent at produsenten skulle overta majoriteten av Porsche-importøren Autozentrum Sport fra 1. januar 2023.

Det ble er forrykende siste-år i 2022 for Hans Henrik Riddervold og Harald S. Astrup, etter to år med Taycan-fest både for importøren og deres syv Porsche-forhandlere. 

I januar 2023 ble virkeligheten en annen for Riddervold og Astrups Porsche-forhandlere.

BilNytt.no har fått tilgang til Autozentrum Holdings årsregnskap, som viser hvor tøft det ble etter at markedet snudde brutalt og Taycan-bonanzaen avtok.

Nøkkeltall Autozentrum Holding AS (konsern):

Eies av Hans Henrik Riddervold (71 %) og Harald S. Astrup (29 %). Autozentrum Holding eier fortsatt 25 % av Porsche-importøren.

Nesten halvert omsetning
Omsetningen for konsernet gikk ned med hele 48,2 %, fra 3,716 milliarder kroner i 2022 til 1,926 milliarder i 2023.

Resultatet før skatt falt mye mer: Fra et overskudd på 276 millioner kroner i 2022 til et underskudd på 143 millioner i fjor (-156 %).

Dermed var resultatet hele 418 millioner kroner svakere i 2023, sammenlignet med 2022.

Marginen gikk ned fra 7,4 % til minus 7,4 %.

I år kommer antagelig omsetningen til falle videre, da Autozentrum med virkning fra 1. januar solgte tre Porsche-forhandlere til Møller Bil.

- 2023 har vært et utfordrende år for Autozentrum, preget av betydelige avgiftsendringer, global uro, stigende renter og generell usikkerhet i markedet, sier Axel Alnæs til BilNytt.no.

Alnæs er finansdirektør (CFO) i Autozentrum Holding, og har dessuten gått inn i styret til konsernet og i forhandlerselskapene etter at Morten Scheel gikk ut i juni.

Underskudd for importøren
Det første året som rent forhandlerselskap ble tøft for Autozentrum, men det kunne blitt enda verre hvis de også eide 100 % av importøren:

Importøren Porsche Norge AS, tidligere Autozentrum Sport AS, leverte nemlig et negativt årsresultat på 40,5 millioner kroner i fjor.

Året før leverte importøren et positivt årsresultat på hele 175 millioner kroner.

Det var altså mildt sagt god timing for Riddervold og Astrup, når de først skulle miste importen til produsenten.

Enn så lenge eier Autozentrum Holding fortsatt 25 % av Porsche-importøren i en form for «earn out»-avtale med produsenten. 

90 millioner i forskuddsbetaling
I kontantstrømoppstillingen viser posten «Endring i andre tidsavregningsposter» at Autozentrum Holding, morselskapet, mottok drøyt 90 millioner kroner i forskuddsbetaling i forbindelse med salget av importvirksomheten.

Utover det ble det bokført litt over 58 millioner relatert til forpliktelser konsernet ble kvitt ved salget.

Konsernet hadde i tillegg per 31. desember 2022 biler til 44,6 millioner kroner som var registrert og fakturert kunde, men hvor fysisk leveranse av bilene først skjedde i 2023. Bilene er regnskapsmessig inntektsført i 2023. 

Disse tre elementene til sammen utgjorde totalt 194 millioner kroner.

- Ville regnskapet vist et resultat som var 90 millioner dårligere uten oppgjøret fra Porsche AG? Eller hvor mye av dette beløpet er gevinst?

- I 2023-regnskapet er bokført gevinst ved salg av aksjene i Porsche Norge, tidligere Autozentrum Sport, 72 millioner kroner, bekrefter Alnæs.

- Det står i regnskapet at dette er forskudd. Er 90 millioner bare deler av salgssummen for 75 % av Porsche-importøren? Kommer det mer i 2024? 

- Vi ønsker ikke å gå i detaljer på avtalemekanismene i denne transaksjonen utover det som er presentert i årsregnskapet og -beretningen, svarer finansdirektøren.

Styret i Autozentrum Holding presiserer i årsberetningen at deres 25 % eierandel i importøren bokføres etter kostmetoden til bare drøyt 2 millioner kroner, da innflytelsen i selskapet er vurdert å være lavere enn eierandelen tilsier.

- Er det satt noe tidspunkt for når produsenten overtar de siste 25 % av importøren?

- Vi har et langsiktig perspektiv på vårt fellesforetak i Porsche Norge, svarer Alnæs. 

Endring i årsresultat - Autozentrum og Porsche Norge:

Møller kjøpte underskuddsforetak
I april meldte BilNytt.no at Møller Bil kjøper Autozentrums Porsche-forhandlere i Oslo, Gardermoen og Asker & Bærum.

Årsrapporten viser at disse tre forhandlerne hadde et samlet underskudd på 74,4 millioner kroner i 2023. 

Transaksjonen hadde økonomisk virkning fra 1. januar 2024, mens overtakelsen var 14. mai 2024, ifølge det ferske årsregnskapet.

I notene til årsregnskapet presiseres det for øvrig at transaksjonene vedrørende salget til Møller Bil «vil medføre en uvesentlig resultatpåvirkning i 2024».

Møller Bil foretok navnebytte i juni fra Porsche Center til Møller Sportsbiler på de tre selskapene konsernet kjøpte tidligere i år.

Møller Bil-sjef Håvard Andersen er styreleder og eneste styremedlem i disse selskapene:

  • Møller Sportsbiler Asker & Bærum AS
  • Møller Sportsbiler Oslo AS
  • Møller Sportsbiler Gardermoen AS

- Hvor krevende er det å miste tre forhandlere til Møller Bil og fortsatt operere som et forhandlerkonsern? Går dere glipp av mange synergieffekter?

- Autozentrum har åpenbart vært gjennom en periode med relativt store organisatoriske endringer de siste årene. Det er det selvfølgelig knyttet noen utfordringer til, svarer Axel Alnæs og fortsetter:

- Samtidig åpner det seg mange nye dører nå som vi er en mindre aktør. 

- Vi har blant annet mulighet til å snu oss raskere og samarbeide enda tettere på tvers av konsernet, samtidig som det forenkler arbeidet med å strømlinjeforme interne prosesser.

- I tillegg ser vi positivt på at Møller Bil er kommet inn som aktør i det norske Porsche-nettverket; jeg er overbevist om at de vil forvalte og videreforedle Porsche-forhandlerne i Oslo-området på en god måte, sier Axel Alnæs.

KOMMENTAR: Derfor skyndte Møller seg sakte - og Porsche-historien er ikke ferdig

Et mye mindre konsern i 2024
- Vil Autozentrum-konsernet klare å tjene penger på driften i 2024 – hvis man ser bort fra finansinntekter på salget til Møller Bil? Blir det et nytt minusresultat på driften i år?

Vi opplever at markedsforholdene har stabilisert seg siden i fjor. Med vår sterke modellportefølje er vi nå i en posisjon hvor vi bygger ordrebank og har suksess med flere spennende lanseringer, sier Alnæs og fortsetter:

- Kombinert med sunn drift på verkstedene og en solid finansiell posisjon i konsernet, gir dette oss grunn til å være optimistiske og offensive.  

- Trengs ytterligere kostnadsgrep i 2024, og i så fall hvilke? Kan ytterligere nedbemanning bli aktuelt?

Vi har kontinuerlig fokus på kostnadene i konsernet. Samtidig er det viktig for oss å forvalte merkevarene vi lever av på riktig måte.

- Det er langsiktig arbeid som krever investeringer også i perioder der markedet ikke er like godt. Vi har motiverte og meget kompetente folk på plass i konsernet i dag for å levere på denne målsettingen. 

Hos forhandlerne mener man det ser lysere ut fremover etter det svært utfordrende året etter at det er kuttet kraftig i kostnader og det meste av lagerbiler er ute av bøkene.

- Til tross for markedsforholdene har vi nådd mange av målene vi satte oss, blant annet for å kunne gi en enda bedre kundeopplevelse og forberede oss til et 2024 med betydelig vekst, sier Axel Alnæs.

- Med god drift på servicemarkedet og en meget sterk modellportefølje, ser vi frem til å fortsette å levere de beste opplevelsene for nye og eksisterende Porsche-kunder, sier Alnæs.

Alle de tre Porsche-forhandlerne Møller Bil har overtatt ligger i umiddelbar nærhet til en Møller Bil-forhandler.

Liten reduksjon i antall ansatte
Autozentrums Porsche-forhandlere måtte i 2023 ty til permitteringer og drastiske spareprogram.

Daværende styreleder Morten Scheel fortalte BilNytt.no at det hovedsakelig var ansatte innen bilsalg, støttefunksjoner for salg og utlevering av biler som var berørt av permitteringene.

Til tross for nedbemanning og at produsenten overtok ansatte i importørvirksomheten, er ikke reduksjonen i antall årsverk stor:

Antall ansatte har gått ned fra 190 til 174 årsverk. 

Men det er tydelig at permitteringene har gitt effekt; lønnskostnadene har gått ned fra 224 millioner til 162 millioner kroner. 

Lønn til daglig leder Inge Zeiner var på litt over 1,9 millioner kroner.

Veien videre
Autozentrum Holding AS eier nå følgende Porsche-forhandler:

  • Autozentrum Bilutleie AS (100 %)
  • PCP AS (tidl. Porsche Center Porsgrunn) (51 %) 
  • 356 Holding AS (91 %):
    • Autozentrum Bergen AS (100 %)
    • Autozentrum Trondheim AS (100 %)
    • Autozentrum Ålesund AS (91 %) 

Forhandlerne Autozentrum Holding sitter igjen med er tydeligvis mindre verdt enn det er lagt til grunn tidligere:

«Goodwill knytter seg primært til Autozentrum Holding AS sitt erverv av aksjer i 356 Holding AS. Kjøpet ble gjort i 2021. 356 Holding AS eier majoriteten av aksjene i Porsche Center Bergen AS, Porsche Center Trondheim AS og Porsche Center Ålesund AS, jf. note 9. Goodwill er i 2023 nedskrevet med kr 20.344.560.»

Balanseført verdi var ved årsslutt 110 millioner kroner for disse tre Porsche-forhandlerne, som ble kjøpt for omkring 300 millioner kroner

Opptjent egenkapital har gått ned fra 500 millioner til 382 millioner i Autozentrum Holding, mens samlet gjeld er redusert fra 913 millioner til 531 millioner.

Konsernregnskapet til Autozentrum Holding AS inngår i konsernregnskapet til Knightfield Holding AS, som eies av Hans Henrik Riddervold. 

Hva som skjer videre med Autozentrums forhandlere i Bergen, Ålesund, Trondheim og Porsgrunn gjenstår å se.

Autozentrum Holding-sjef Inge Zeiner sa i april klart og tydelig til BilNytt.no at det ikke pågikk noen prosess om å selge de øvrige Porsche-forhandlerne.

Det kan nok ganske fort bli aktuelt på et senere tidspunkt. Da er fortsatt kandidatene Møller, Hedin og Bilia.

Les også: Porsche åpner ordrebøkene igjen - etter volumfall av dimensjoner

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn