Erling Olaussen i Defa kjører 70.000 kilometer i året med mål om å gi bilforhandlerne kunnskapen som skal til for å være trygge på at de selger en ladeløsning som passer kundene.

- Det blir en del lading, sier en smilende Erling Olaussen når han møter BilNytt.no.

Daglig ser han de store endringene i markedet på nært hold. Samtidig mener han at vi er inne i et generasjonsskifte også i bilbransjen.

Defa var kanskje best kjent for motor- og kupévarme, men nå tar selskapet fra Nesbyen andeler i lademarkedet.

Selskapet leverer universelle ladere som skal passe alle bilmerker og behov, noe som gjør dem spesielt attraktive for bilselgerne i annerledeslandet Norge. 

Selgerne må ha kunnskap
Med en elbilandel i bilbestanden på rundt 26 %, er det fremdeles et enormt potensial for elbiler og dermed nye ladere.

- Etter at bilselgerne mistet provisjonen på finansiering, har de blitt mye mer opptatte av å selge tilbehør, sier Olaussen.

- Tidligere var en bilselger mest opptatt av å selge selve bilen. Tilbehør var noe kunden måtte forhøre seg om.

- Vi opplever at forhandlerne har stadig større fokus på salg av ladeutstyr, og det bør være en veldig naturlig del av et elbilkjøp, sier Key Account Manager Erling Olaussen i Defa.

- Jo mer kunnskap selgerne har jo enklere er det å være en god rådgiver for kjøper, slår Olaussen fast.

Han mener dessuten at elbillading er ekstra viktig for den gode kundeopplevelsen ute hos bilforhandlerne.

- I dag forventer elbilkjøpere mer enn bare kjøretøyet – de forventer også at ladebehovet dekkes. Mange i bilbransjen har forstått at lading er en integrert del av elbilkjøpet, ikke bare et tilbehør.

- Det gir ikke bare økt kundetilfredshet, men også en praktisk mulighet for forhandlere til å øke inntektene gjennom salg av ladeutstyr. Ved å tilby en komplett pakke, forenkles prosessen både for kjøperen og selgeren, markedsfører Olaussen.

Servicepartnere over hele landet
Strategien med å selge ladebokser direkte fra bilforhandlerne har gitt et oppsving for Defa, ifølge Olaussen.

I bestillingsportalen får bilforhandlerne tilgang til alle ladeløsningene fra leverandøren, som igjen har avtaler med lokale elektrikere over hele landet.

Med rundt 420 installatører i Norge, betyr det at Defa kan tilby en full pakke og installere løsningen hjemme hos kundene:

- Ladestasjonen sendes direkte til en elektriker og monteres av våre servicepartnere. Det eneste kunden må foreta seg er å gi opplysninger om el-nettet hvor laderen skal installeres, sier Olaussen.

- Vi ser at kundene er veldig fornøyde med å få alt på ett sted, sier Erling Olaussen.

Nå jobber Defa med å integrere seg i omnikanal-løsningene til de ulike bilmerkene for å komme seg inn i kjøpsløpet til kundene som ser på ny bil – og muligens en ladeboks.

Et ekstra ansvar
Det er en økende forventning hos bilkjøper at en bilselger også skal kunne gi råd om lading.

Kundene forholder seg til bilforhandleren når de for eksempel bestiller hjemmeladere. Derfor forsøker Defa å være tett på bilforhandlerne.

- Å selge ladestasjoner gir et ekstra ansvar. Det man ikke kan, ønsker man ikke å selge. Derfor jobber vi tett med bilforhandlerne og er tilgjengelig om selgerne trenger hjelp, sier Olaussen.

Det betyr daglig kontakt med selgere over hele landet, da de kinkige spørsmålene fra kunder ikke lar vente på seg, ifølge Olaussen.

For å gjøre selgerne trygge på produktene, reiser Defa rundt for å kurse bilforhandlere i lading:

- Vi hjelper der vi kan. Bilselgerne tar kontakt daglig med henvendelser fra kunder. Vi svarer enten dem eller tar kontakt direkte med sluttkunde for å løse eventuelle problemer som har oppstått, sier Olaussen.

Defa holder også foredrag for elevene som tar kurs i regi av Bilakademiet.

- Bilakademiet ønsker at studentene som skal ut og søke jobb er trygge i faget rundt lading og elbil, og at de forstår viktigheten av å selge ekstrautstyr utover bare bilen, sier Andreas Edvardsen (t.v.). Her sammen med Erling Olaussen i Defa og Knut-Erik Widén i Bilakademiet.

Les også: - Bilvarme gir mange gode timer til verkstedene

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn